کد خبر: 661652
تاریخ انتشار :

قیمت نبشی و ناودانی در نیمه اول سال 1401 چه روندی را طی کرد؟

قیمت نبشی و ناودانی در نیمه اول سال 1401 چه روندی را طی کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

نبشی و ناودانی، از مهم‌ترین محصولات فولادی هستند و هر‌دو از دسته پروفیل‌ها به حساب می‌آیند، درواقع نبشی بیشتر برای متصل کردن قسمت‌های مختلف در سازه‌های فلزی استفاده می‌شود؛ درحالی‌که ناودانی در ساختمان‌سازی، تجهیزات صنعتی و پالایشگاه‌ها بکار می‌رود. بازار این مقاطع فولادی مانند دیگر آهن‌آلات نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. دیدن این فراز و نشیب‌ها در هر کدام از این کالاها، بسیاری از خریداران را دچار تردید می‌کند به‌طوری‌که برای انتخاب بهترین زمان خرید تولیدات از کارخانه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

اطلاع از روند نوسانات قیمت برای خریداران همیشگی این محصولات و کسانی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند، امری حیاتی و ضروری است. با دنبال کردن تحولاتی که در این حوزه به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت اتفاق می‌افتند، داده‌های زیادی به‌دست می‌آیند. این داده‌ها و اطلاعات می‌توانند برای پیش‌بینی آینده‌ قیمت‌ها بکار روند و با کاهش ریسک در معاملات به سنجش دقیق‌تر سود و زیان کمک کنند. در‌این مقاله تغییرات این دو سازه فولادی را در شش ماهه اول سال 1401 بررسی خواهیم کرد.

تغییرات نرخ نبشی از فروردین تا مرداد سال 1401 چگونه بود و به چه علت رخ داد؟

در‌این قسمت برای بررسی قیمت این محصول فولادی از اطلاعات مربوط به نبشی سایز 3*30*30 تولید کارخانه شکفته که به‌صورت قطعاتی با طول 6 متر عرضه می‌شود، استفاده شده است. قیمت نبشی مانند اکثر دیگر تولیدات فولادی به‌صورت کیلویی محاسبه می‌شود. در نیمه فروردین و با بازگشایی بازارها بعد از تعطیلات نوروزی، نرخ این کالا به مقدار 184.410 ریال بوده است. تا نیمه اول خردادماه شاهد روندی نزولی در معاملات بودیم و سپس با یک افزایش مقطعی، بعد از آن تا اواخر تیر نوسات زیادی در کوتاه‌مدت اتفاق افتاده است. اما به‌طور‌کلی می‌توان گفت تا مرداد ماه، تغییرات به سمت کاهش قیمت‌ها بوده است.

 

نمودار قیمت نبشی 3 شکفته را در تصویر مشاهده می کنید

 تگ alt: نمودار قیمت نبشی 3 شکفته را در تصویر مشاهده می کنید.

شناخت عوامل تاثیرگذاری که در کوتاه‌مدت و بلندمدت اینگونه بر خرید و فروش تولیدات مجتمع‌های فولاد اثر گذاشته‌اند، اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین دلایل این بی‌ثباتی در خرید‌و‌فروش‌ها، کم و زیاد شدن نرخ ارز، رکود در معاملات مسکن، تحولات سیاسی منطقه و همچنین قیمت جهانی فولاد است. از‌سویی افزایش‌های کوتاه مدت در این چند ماه را تا حدودی می‌توان با بیشتر بودن میزان ساخت‌و‌سازها در نیمه اول سال مرتبط دانست.

فراز و نشیب های قیمت ناودانی از ابتدای سال 1401 به چه صورت بود؟

برای بررسی تحولات این محصول، از جداول قیمت محصول ناودانی سایز 8 تولیدشده در مجتمع فولاد شکفته که با طول 6 متری به بازار وارد می‌شود استفاده شده‌است. ارزش این سازه آهنی در نیمه فروردین ماه 1401 به صورت کیلویی 185.330 ریال تعیین شده است. قیمت ناودانی تا اواخر اردیبهشت نزولی بوده است و در خردادماه، فراز و نشیب‌های زیادی در معاملات وجود داشته است و در اوایل تیر در ادامه روند کاهشی ارزش این سازه وارد کانال 166.980 شده است. در اواسط تیر مجددا بطور موقتی بازگشت به 175.230 را شاهد بوده‌ایم ولی تنها چند روز بعد و با گذر از چند نوسان دیگر، باز هم روند نزولی شده و حتی در اواخر مرداد و اوایل شهریور به 155.970 ریال نیز رسیده است.

در تصویر نمودار قیمت ناودانی 8 شکفته را مشاهده می کنید

 

تگ alt: در تصویر نمودار قیمت ناودانی 8 شکفته را مشاهده می کنید.

پیش بینی قیمت سپری، نبشی و ناودانی در پاییز و زمستان سال جاری

بررسی اتفاقاتی که بر بازار معاملات فولاد گذشته است، می‌تواند چشم‌انداز پیش‌رو را به ما نشان دهد و به تعیین زمان مناسب برای خرید ‌و ‌فروش نیز کمک کند. به‌طور معمول همیشه باتوجه به نمودارهایی که تحولات کالاهای آهنی را در بازه شش ماه گذشته نشان می‌دهند و با تکیه بر اخبار داخلی و جهانی می‌توان آینده بازار آهن‌آلات را نیز تا حدی مشخص کرد. اما تغییرات بسیار زیادی که در نیمه اول سال در بازار کالاهای فولادی شاهد آن بودیم، پیش‌بینی قیمت سپری، نبشی و ناودانی را بسیار سخت‌تر از همیشه کرده است. باتوجه به کمتر شدن پروژه‌های ساخت‌و‌ساز در فصل‌های پایانی سال، می‌توان گفت روند صعودی در نرخ این آهن آلات دور از انتظار است. با‌این‌حال از آنجایی‌که خرید و فروش انواع محصولات فولادی به عواملی چون: بازارهای جهانی، هزینه مواد اولیه، نوسانات دلار و به‌طور خیلی تاثیرگذاری به اخبار و تحولات داخلی و خارجی وابسته است، در پاییز و زمستان نیز نوسانات زیادی در قیمت‌ها خواهیم داشت.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"نبشی، ناودانی و سپری از محصولات فولادی پرکاربرد در صنایع عمرانی و ساختمان‌سازی کشور هستند که هرکدام از این کالاها، در سایزهای مختلف و کارخانجات فولادی متعدد کشور تولید و در بازار عرضه می‌شوند. این مقاطع فولادی، مانند سایر محصولات از فروردین تا شهریور سال 1401، دچار افت و خیز قیمت شده‌اند اما در کل روند نوسانات نرخ این محصولات نزولی بوده است."

سخن پایانی

بررسی انجام شده بر دو نوع از پرکاربردترین نبشی‌ها و ناودانی‌ها در شش ماهه اول سال 1401 علاوه بر تغییرات در قیمت‌ها، وجود بی ثباتی در بازار را به ما نشان می‌دهد. در چنین شرایطی برای خرید آهن‌آلات و یا سرمایه‌گذاری در این حوزه باید تصمیم‌های خود را بر پایه اطلاعات موجود بنا کنید تا به‌این‌وسیله در حد امکان از ضررهای اقتصادی دور بمانید. بنابراین بررسی نمودارهای قیمت این کالاها در سایت‌های معتبر و همچنین دریافت اطلاعات از کارشناسان این حوزه بهترین منبع برای شما خواهدبود.

منبع: ahanonline.com

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها