کد خبر: 661700
تاریخ انتشار :

چرا باید به بندرعباس سفر کنیم؟

چرا باید به بندرعباس سفر کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کشورهای آن‌ور آبی را نمی‌دانیم، اما ایران بندر دارد آن هم چه بندرهایی. یعنی شمالش که یک بندر انزلی هست و یک دریای خزر. جنوبش هم یک بندر چابهار هست و سود اقتصادی‌اش. اما بین همه این بندرها، بندرعباس را کجای دلمان بگذاریم که هم دومین شهر بزرگ در جنوب و قطب بازرگانی و صنعتی جنوب ایران است و تازه با اینکه آب و هوای گرم و مرطوبی دارد، اما باز ما را برای تماشای جاذبه‌های گردشگری‌اش وسوسه می‌کند.

اصلا همین اول کار پیشنهاد می‌کنیم بعد از اجاره آپارتمان مبله در بندرعباس و بعد از اینکه یکی از ویلاها و سوئیت‌های پینورست را اجاره کردید، بزنید به دل بندرعباس که آغوشش را برای شما باز کرده تا از جاذبه‌های دیدنی‌اش لذت ببرید.

بندر عباس

تاریخ و نام بندرعباس از کجا شروع شد؟

راستش را اگر بخواهید، قصه بندرعباس سر درازی دارد و به یک مقاله هم بسنده نمی‌شود. اما تا جایی که می‌دانیم، خیلی هم مشخص نیست که تاریخ این بندر سر از کجا در می‌آورد. منتها با گزارش‌هایی که از مورخان یونانی و غیره به دست آمده، گفته می‌شود این بندر از همان دوران حکمرانی داریوش بزرگ شناخته شده بود و حتی از آن‌جا از بندری در هرمزگان سفر دریایی‌شان را شروع می‌کردند و می‌زدند به اقیانوس هند و دریای سرخ تا چشم‌شان به بندرهای مهم چین و هند روشن شود و یک تجارتی با یکدیگر داشته باشند.

بندر، بندر گامرون، گمبرون، گمرون، جرون، بندرعباسی و بندرعباس از نام‌هایی است که بندرعباس تاحالا داشته.

حالا این همه نام از کجا آمده را کسی نمی‌داند. اما چند روایت درباره هر کدام از آن نام‌ها وجود دارد. یعنی یکی می‌گوید به خاطر اینکه خرچنگ‌های زیادی در ساحل بندرعباس بوده، به آن گمبرون یعنی موجود کجی می‌گفتند. یکی می‌گوید نه، گمبرون از واژه‌های زرتشتی است و قدرت این بندر را نشان می‌دهد. یکی می‌گوید که گمبرون ترکیبی از کلمه گم و برون است. یکی هم می‌گوید که یک کلمه ترکی به معنی دهانه گشاد است.

اصلا راست و دروغش بماند به پای همان کسانی که این روایت‌ها را کرده‌اند. ما با دوران قاجار کار داریم و بَس. در آن دوران که پرتغالی‌ها کنگر خوردند و لنگر انداختند و جنوب ایران را مال خودشان کردند. البته تا یادمان نرفته به یک روایت دیگر هم اشاره کنیم که می‌گوید پرتغالی‌ها به گمبرون، «کامبارائو» می‌گفتند. اما هر چه که بود، 1031 شمسی می‌شود و شاه عباس با کمک انگلیسی‌ها علیه پرتغالی‌ها می‌تازد و شکست‌شان می‌دهد. این پیروزی آن‌قدر شیرینی‌اش به کام مردمان آن دوران مزه می‌کند که نام شاه را روی بندر جنوبی می‌گذارند. البته باز هم می‌گوییم که راست و دروغ همه این حرفه‌ها به گردن کسانی که این روایت‌ها را گفته‌اند.

جاهای دیدنی بندرعباس کجاست؟

بد نیست از جاهای دیدنی بندرعباس هم بگوییم که کاری ندارند، جز اینکه گردشگران آن‌طرفی و این‌طرفی را حیرت‌زده کنند. اصلا حالا که حرف از جای دیدنی شد، می‌خواهیم با معرفی جاذبه‌های بندرعباس شگفت‌زده‌تان کنیم. فقط برای تماشای هر کدام از آن‌ها یک دل می‌خواهید و دو پای پیاده تا حظ ببرید از جای‌جای دیدنی این بندر جنوبی ایران.

معبد هندوها؛ پرستشگاه بت گوران هندی ها

سنگ به سنگش هندی است؛ از آن بنای چهارگوش و گنبدش گرفته تا آن نقاشی‌های دیواری و تالار اجتماعات و برجک‌هایی اطراف گنبد. البته اگر راستش را بخواهید، از همان اول تعجب کردیم که چرا بندرعباس معبد دارد. تعجبی‌اش هم از این‌جا شروع شد که فقط هجوم پایکوبانه انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها را دیده بودیم.

البته داستان ما با هندی‌ها زمین تا آسمان فرق می‌کند. اصلا رابطه ما با آن‌ها یک رابطه تجاری بوده و یعنی تاجران ایرانی با هندی‌ها، یک بِده و بستان‌هایی داشتند و این دو کشور باستانی را از دوستان قدیمی هم تبدیل می‌کردند. برای نشان دادن حسن دوستی‌مان هم یک همچین معبدی در این بندر ساخته شد. هزینه ساختش هم به گردن هندی‌ها بود.

چشمه آب گرم کنو

اگر می‌خواهید در یکی از چشمه‌های آب گرم ایران، تنی به آب بزنید و حظ ببرید، چشمه‌های آب گرم گنو در بندرعباس از آن چشمه‌هایی است که هم دل‌تان را گرم می‌کند، هم روح‌تان را.

پارک ساحلی سورو

حتی اگر شمالی باشید و اهل دریا، وقتی که به جنوب سفر کنید، تماشای بی‌کران خلیج فارس و پارک ساحلی سورو، یکی از جاهای دیدنی بندرعباس را فراموش نمی‌کنید. اصلا نمی‌گذارد دست خالی از آن‌جا بروید. حتی می‌توانید در آلاچیق‌های این پارک ساحلی یک نفسی چاق کنید و زول بزنید به درختان نارگیل و خرما و کشتی‌های تجاری که به این‌ور و آن‌ور حرکت می‌کنند.

حمام گله داری

شیخ احمد گله‌داری در همان زمان قاجاریه بود که یکی از جاهای دیدنی بندرعباس امروزی را ساخت و به مسجد گله‌داری سپرد. امروز این حمله به موزه مردم شناسی استان هرمزگان تبدیل و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

عمارت کلاه فرنگی؛ یک کلاه هشت ضلعی

نمی‌دانیم چرا جذابیت عمارت‌های کلاه فرهنگی آن‌قدر نشسته به دل حاکمان زمان خودشان که هم در قزوین، هم تهران و هم در رشت آن را می‌ساختند. شکل و شمایل این عمارت بندرعباس که نشان می‌دهد در همان دوران قَدَر قدرتی صفویان ساخته شده و کم از آن سه عمارت کلاه فرنگی در شمال ایران ندارد. گفته می‌شود این عمارت 2 طبقه‌ای که  طبقه اولش انباری بوده و تمام رتق و فتق امور هم در طبقه دوم انجام می‌شد، ساختمان گمرک بوده و تجارت جنوب روی آن می‌چرخیده.

مسجد جامع اهل سنت

بندر عباس

نامش دلگشا بود. مسجد جامع اهل سنت بندرعباس را می‌گویم که زمان‌های قدیم به آن «دلگشا» می‌گفتند و یک 200 یا 250 سالی هم می‌شود که از زمان ساختش می‌گذرد و نامش تغییر کرده و شده یکی از جاهای دیدنی بندرعباس. چه‌قدر زیباست. یعنی وقتی به این مسجد 2 طبقه با بیش از 20 در و کاشی‌کاری‌های و آن مناره‌اش نگاه می‌کنیم، حتی اگر به هیچ آیینی هم در نیامده باشیم، باز حال و هوای‌مان را با رنگ و لعابی که دارد عرفانی می‌کند.

مسجد ناصری

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس با آن هنر ایرانی که به رخ می‌کشد، مسجد ناصری آن‌جاست. یک اسکلت چوبی دارد و به خوبی روی آن سوار شده است. کاشی‌کاری‌ها و نقش و نگارهایش هم جای خودش را دارد که اصلا جای هیچ حرفی نمی‌گذارد.

محله سورو

انگار تاریخش برمی‌گردد به زمان ساسانیان و صفویان و قاجاریان. بعضی‌ها هم قدمت این محله را به دوران هخامنشی می‌برند. نمی‌دانیم، اما می‌گویند که سکه‌های تاریخی از همان دوران در محله سورو، یکی از جاهای دیدنی بندعباس پیدا شده است.

کی برویم بندرعباس؟

پاییز و زمستانش چیزی دیگری است. یعنی باید اهل گرما باشید تا در تابستان به بندرعباس در جنوب با آن آب و هوای گرم و مرطوبش سفر کنید و زیر سینه‌کش آفتابش دوام بیاورید. اما نیمه دوم سال از همان زمان‌هایی است که هوای تازه و خُنکایی که از آن‌جا می‌خواهید را می‌بینید.

در بندر عباس کجا بمانیم؟

بندرعباس را تا به امروز یک بندر تجاری می‌دیدیم، تا اینکه متوجه شدیم نه، این بندر فرق می‌کند.

در مقاله امروز به دنیای این بندر تاریخی نگاه کردیم. البته تا یادمان نرفته به این مورد هم اشاره کنیم که بندرعباس جاذبه‌های زیادی دارد که فرصت نشد در مقاله امروز از آن‌ها بگوییم؛ از موزه حیات وحش، باغ پرندگان، بازار سنتی، بازار ماهی، مسجد صحراباغی، کوه نمکی خرسین گرفته تا پل لاتیدان، امامزاده سیدمظفر، امامزاده سیدکامل، امامزاده شاه محمدتقی، زیارتگاه خواجه خضر. اما پیشنهاد می‌کنیم به تماشای آن‌جاها هم بروید.

برای این‌که یک سفر بی‌دغدغه به بندرعباس داشته باشید جاهای دیدنی‌اش را برایتان گفتیم حالا اولین مسئله سفر یعنی اجاره یک اقامتگاه را هم می‌خواهیم برایتان حل کنیم.

شاید اجاره یک اقامتگاه خوب در این بندر کار آسانی نباشید، برای همین بهتر است از جایی اقامتگاهتان رار زرو کنید که گارانتی تحویل داشته باشد. می‌توانید وارد سایت پینورست شوید و گارانتی تحویل آن را مطالعه کنید.

یا بهتر است جایی باشد که انواع  اقسام اقامتگاه‌ها را نداشته باشد اما هر تعدادی که دارد بهترین‌ها باشد. این‌جوری با اطمینان خاطر در هر شهری ازش اقامتگاه اجاره می‌کنید.

برای خیال راحت خود و این‌که حس کنید هر جای ایران خانه دارید می‌توانید روی پینورست حساب کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها