کد خبر: 661803
تاریخ انتشار :

فاکتورهای مؤثر در انتخاب پیچ ‌و مهره

فاکتورهای مؤثر در انتخاب پیچ ‌و مهره
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین قطعات و ابزارهای صنعتی، پیچ مهره است که تقریباً در تمام صنایع از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت لوازم‌خانگی و... از آن استفاده می‌شود. انواع و گریدهای مختلف پیچ‌ و مهره می‌توانند در کاربرد‌های مختلفی مانند اسکلت‌سازی ساختمان، نصب آسانسور، موتور و بخش‌های داخلی خودرو، دکل‌های و لوله‌های انتقال نفت و گاز و... مورد استفاده قرار بگیرند. اما انتخاب پیچ‌ و مهره مناسب برای هر یک از این کاربردها چگونه انجام شده است؟ برای انتخاب یک اتصال‌دهنده مناسب، باید به چه مواردی توجه داشت؟ با توجه ‌به اهمیت این مسئله، در ادامه این مطلب فاکتورهای مؤثر در انتخاب پیچ‌ و مهره را بررسی می‌کنیم.

از پیچ در کجا استفاده می‌کنید؟

مشخصات و ویژگی‌های پیچ و کاربرد آن همواره باید متناسب با یکدیگر باشند. در غیر این صورت، مشکلاتی به وجود می‌آید که حتی می‌تواند جان و مال مردم را در معرض خطر قرار دهد. به‌طورکلی، کاربردهای این اتصال‌دهنده را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • مصارف ساختمانی

اتصال‌دهنده‌های مصرفی در کاربردهای ساختمانی را به‌ عنوان پیچ‌های ساختمانی می‌شناسیم. برای به ‌حداقل ‌رساندن آسیب‌دیدگی دیوارها، پیچ‌های ساختمانی را به شکل منحنی و با رزوه‌های ریز تولید می‌کنند.

  • اتصال چوب

برای ایجاد اتصال در چوب، به پیچ‌هایی نیاز است که قدرت سوراخ کردن بافت چوب و نفوذ کردن در آن را داشته باشند. به همین منظور، رزوه پیچ‌های چوب را درشت‌تر و با استحکام بیشتری می‌سازند. این اتصال‌دهنده‌ها را با شکل مخروطی آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید. پیچ‌های چوب، درواقع کاربرد دیگری جز ایجاد اتصال در چوب ندارند.

  • اتصال فلزات بدون جوشکاری

استفاده از بولت‌ها برای اتصال ورق‌های فلزی، یکی از رایج‌ترین کاربردهای پیچ ‌و مهره‌ها است. پیچ‌های کاربردی برای ورق‌های فلزی را می‌توان در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد. دسته اول شامل اتصال‌دهنده‌هایی هستند که به پیچ‌های خودکار معروف هستند و نیازی به سوراخ کردن سطح اتصال آن‌ها نیست. دسته دوم برخلاف پیچ‌های خودکار، نیاز به سوراخ‌کاری بر روی ورق دارند تا بتوانند اتصال و عملکرد مورد نظر را ایجاد کنند.

5 قدم تا انتخاب بهترین پیچ‌ و مهره

انتخاب اتصال‌دهنده مناسب، اهمیت بالایی در امنیت سازه، وسیله یا ... دارد؛ بنابراین، فاکتورهای متعددی را باید هنگام خرید در نظر گرفت. انتخاب پیچ‌ و مهره می‌تواند قدم‌به‌قدم و با در نظر گرفتن موارد زیر انجام شود:

قدم اول؛ تعیین کاربرد پیچ ‌و مهره

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، پیچ و مهره مورد نظر را ممکن است برای کاربردهای ساختمانی یا ایجاد اتصال در فلز یا چوب انتخاب کنید. توجه به این نکته می‌تواند در تعیین ویژگی‌های اتصال‌دهنده نقش پررنگی ایفا کند. برای مثال، ظاهر زیبا و مناسب پیچ‌ و مهره‌های به‌کاررفته در ساخت لوازم‌خانگی یا مصارف خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که استحکام در برابر فشار و مقاومت در برابر رطوبت، به ترتیب در نصب آسانسور و ساخت قطعات کشتی اهمیت بیشتری دارند؛ بنابراین، نمی‌توان از پیچ‌ و مهره‌های یکسانی برای آن‌ها استفاده کرد.

2

قدم دوم؛ انتخاب نوع پیچ

پیچ‌ و مهره‌ها دارای انواع و سایزهای مختلفی هستند و به همین دلیل، تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است تمام انواع مورد نیاز صنایع خود را تولید کند. ایران حدود 70 درصد از پیچ‌ و مهره‌های مورد نیاز خود را از طریق واردات از کشورهایی مانند چین، اوکراین، آلمان و روسیه تأمین می‌کند. بسته به کاربرد پیچ، نوع آن نیز متفاوت خواهد بود. از جمله انواع استد بولت کاربردی در صنایع ایران شامل موارد زیر هستند:

  • خودروسازی: پیچ‌های 6 گوش و دارای گرید 8.8 و 10.9
  • صنایع ساخت‌وساز: رول بولت‌ها، پیچ شش گوش با گریدهای 10. و 12.9 و همچنین بولت‌های 6 گوش استحکام بالا با استانداردهای ASTM A490 و ASTM A325
  • صنایع پتروشیمی، نفت و گاز: استاد بولت‌های تولید شده با استاندارد ASTM A193 B7, B8, B16 کاربردی در خطوط انتقال گاز و مواد سیال
  • صنعت آب و فاضلاب: پیچ 6 گوش با گرید 8.8 و استاد بولت‌های آبکاری شده (برای مقاومت در برابر رطوبت بالا)

قدم سوم؛ انتخاب ابعاد پیچ و مهره متناسب با کاربرد

برای انتخاب ابعاد پیچ و مهره‌ها لازم است که مواردی مانند تنش برشی، محاسبات دینامیکی حرکت و ضربه، پیچش و بار وارده را در نظر داشته باشید. برای مثال، توجه کنید که آیا اتصال‌دهنده مورد نظر شما باید قادر به تحمل بار ضربه باشد؟ فرکانس بار اعمال شده یا ضربه وارده بر آن چقدر خواهد بود؟ کاربرد پیچ، دینامیکی است یا تنها استاتیکی؟ این موارد می‌توانند حتی در سطح مقطع پیچ ‌و مهره‌ها نیز تأثیر داشته باشند.

قدم چهارم؛ تعیین استاندارد تولید مناسب

استاندارد تولید اتصال‌دهنده‌ها، نقش بسیار مهمی در مشخصات آن شامل ابعاد سرپیچ، گام پیچ، جنس و متریال به‌کاررفته در ساخت پیچ، عمق رزوه و همچنین عملیات حرارتی برای تولید آن دارد. استاندارد این قطعات گاهی در سیستم‌های بین‌المللی ثبت می‌شوند؛ بنابراین، می‌توان آن‌ها را در تمام کشورها با گریدشان شناخت. برای مثال، پیچ ‌و مهره‌های خشکه، گرید 8.8 و انواع آهنی گرید 5.6 دارند. کلاس‌های معمولی شامل گرید 3، 5 و 8 هستند و انواع 10.9 و 12.9 جزو گریدهای بالاتر شناخته می‌شوند.

3

قدم پنجم؛ نوع آبکاری پیچ ‌و مهره

اتصال‌دهنده‌ها معمولاً به‌منظور مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و دمای بالا، آبکاری می‌شوند. آن‌ها همچنین ممکن است در معرض مواد شیمیایی، حلال‌های آلی، مواد اسیدی و آمونیاکی و... قرار بگیرند و دچار خوردگی شوند. برای جلوگیری از بروز خوردگی و زنگ‌زدگی در پیچ‌ و مهره‌ها، لایه‌ای از گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، آبکاری فسفاته، داکرومات و... بر روی آن‌ها ایجاد می‌کنند. البته برخی از انواع پیچ و مهره با برخورداری از ترکیباتی مانند نیکل و کروم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم می‌شوند و لزومی برای آبکاری آن‌ها وجود ندارد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در تمام خریدها به آن توجه می‌شود، قیمت محصولات است. قیمت پیچ‌ و مهره‌ها می‌تواند با توجه ‌به نوع، سایز و وزن آن‌ها تغییر کند. حتی برند و استاندارد تولید نیز می‌توانند در قیمت نهایی اتصال‌دهنده‌ها مؤثر باشند. مقایسه پیچ‌ و مهره‌ها در سایت آیین صنعت، می‌تواند قیمت‌های بازار را برای شما شفاف‌سازی کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید محصولات را از نظر مشخصات و قیمت بررسی نمایید و پیچ ‌و مهره را متناسب با کاربرد آن خریداری کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها