کد خبر: 662773
تاریخ انتشار :

مهارت‌های نرم چیست و چگونه به موفقیت در کسب‌وکار کمک می‌کند؟

مهارت‌های نرم چیست و چگونه به موفقیت در کسب‌وکار کمک می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به احتمال زیاد شما هم در محیط کاری خود به‌عنوان یک کارمند یا کارفرما مشغول به کار هستید. در عین حال ممکن است کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کرده باشید و چند کارمند در زیرمجموعه کاری خود داشته باشید. با توجه به اینکه در طول روز با مجموعه گسترده‌ای از همکاران، مشتریان و فروشندگان در محیط کسب‌وکار تعامل هستیم، نیاز به یادگیری مهارت‌هایی داریم که نحوه تعاملات ما را بهبود بدهد. به عبارت بهتر باید بتوانیم با کمک مهارت‌هایی هوشمندانه، مشکلات ارتباطی را با سایر همکاران حل کنیم و راه‌های توسعه و بهبود آن‌ها را یاد بگیریم.

تمامی این موارد در قالب مهارت‌های نرم شناخته می‌شوند. مهارت‌هایی که در هر رده شغلی دارای اهمیت هستند و بدون یادگیری آن‌ها، احتمال برهم خوردن روابط کاری و کاهش سطح اعتماد به نفس در محیط کار وجود دارد. در ادامه قصد دارم ویژگی‌های مختلف مهارت‌های نرم و مزایای استفاده از آن‌ها در محیط شغلی را بررسی کنم

مهارت‌های نرم چیست؟

به‌صورت کلی مهارت‌های نرم به آن دسته از مهارت‌ها گفته می‌شود که با هوش هیجانی یا مهارت‌های مردمی در ارتباط است. به عبارت دیگر می‌توان این مهارت را تحت عنوان توانایی تعامل با دیگران نیز تعریف کرد و ازاین‌جهت برای موفقیت در کسب‌وکار ارزشمند و مهم است.

اگرچه مهارت‌های سختی مانند طراحی وب، حسابداری و مواردی از این دست در راه‌اندازی و موفقیت در کار اهمیت دارد؛ اما مهارت‌های نرم را نباید دست‌کم گرفت. در عین حال روش‌های مذاکره با مشتریان ازجمله مواردی است که در دسته مهارت‌های نرم قرار می‌گیرد. بنابراین اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار کوچکی باشید، با کمک مهارت‌های نرم می‌توانید مشتریان خود را حفظ کنید و به‌مرورزمان با جذب مشتریان جدید، تعداد آن‌ها را افزایش دهید.

علاوه بر آن، ما در دنیای تجارت امروز در شرایط رقابتی بسیار قوی با سایر رقبا قرار داریم و یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای موفقیت، برخورداری از اعتماد به نفس است. ویژگی ارزشمندی که در دنیای تجارت می‌تواند شما را چند گام از رقبا جلوتر ببرد و بتوانید روابط قوی‌تر با همکاران، فروشندگان، مشتریان و سایر مخاطبین حرفه‌ای خود داشته باشید.

نکته جالب‌تر درباره مهارت‌های نرم این است که تفاوتی نمی‌کند شما کارفرمای یک کسب‌وکار بزرگ باشید، کارمندی ساده باشید یا حتی به‌عنوان یک خانم خانه‌دار به امور روزمره زندگی خود برسید؛ به هر صورت مهارت‌های نرم برای بهبود روابط تمام افراد در تمام سطوح موثر و مهم است.

کدام مهم‌تر است، مهارت‌های نرم یا سخت؟

همان‌طور که بیان شد، مهارت‌های سخت شامل تخصص‌های کاری مختلف و دانش فنی است. به عبارت دیگر مواردی مانند برنامه‌نویسی در این دسته قرار می‌گیرد. اما مهارت‌های نرم یا Soft Skills، همه مهارت‌های انسانی هستند که در زمینه تعامل با سایر اشخاص، رفتارشناسی و شخصیت شناسی شناخته می‌شود.

در این میان نمی‌توان انکار کرد که هردو مهارت در هر حرفه و کسب‌وکاری اهمیت دارد. اما درصورتی‌که بخواهید قدرت انعطاف پذیری، قدرت ایجاد تغییر، توانایی تاثیرگذاری و ارتباط با دیگران را به دست بیاورید، حتما نیاز به مهارت‌های نرم پیدا می‌کنید. به یاد داشته باشید که نیروهای انسانی با ظرفیت وجودی مختلف خود، ربات نیستند و برای ارتباط با آن‌ها باید قدرت همدلی و انطباق‌پذیری با دیگران را به دست آورد. در غیر این صورت با مشکلات متعددی در ارتباط با سایر اطرافیان روبرو خواهیم شد.

با مهارت‌های نرم به‌راحتی شغل پیدا کنید!

بله با استفاده درست و هوشمندانه از مهارت‌های نرم و یادگیری آن‌ها به‌خوبی می‌توانید در رقابت با سایر شرکت‌کنندگان در آزمون‌های استخدامی بدرخشید. در حال حاضر کارفرمایان برای استخدام کارمندان خود فقط به دنبال کسانی با مهارت‌های فنی و سخت نیستند. هرچند در مرحله اول مهارت‌های سخت و فنی و تخصص‌های شغلی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما در ادامه مراحل استخدامی، مهارت‌های نرم هم اهمیت زیادی دارند.

در این شرایط کارفرمایان به دنبال استخدام کسانی هستند که مهارت‌های ارتباطی، مهارت سازمان‌دهی و تفکر انتقادی داشته باشند. همچنین قدرت انجام کار گروهی، دقت در انجام کار، وقت‌شناسی، خلاقیت و انطباق‌پذیری نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

درنهایت اینکه برای موفقیت در رقابت استخدامی نیاز به مهارت‌های بین فردی قوی و شخصیت دوستانه دارید. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که در رقابت استخدامی موفق ظاهر می‌شوید. در عین حال می‌توان گفت که مهارت‌های نرم و سخت در کنار هم برای توسعه فردی و ارتقاء شغلی اهمیت پیدا می‌کنند و در صورت برخورداری از این دو مهارت با قدرت می‌توانید مسیر موفقیت را طی کنید.

مهارت‌های نرم در چه مشاغلی مهم‌تر است؟

اگرچه این مهارت‌ها برای تمام افراد جامعه شامل کارفرمایان، کارمندان، دانشجویان، دانش آموزان و حتی خانم‌های خانه‌دار موثر و مفید است؛ اما برای کارکنانی که به‌طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌طور مثال تصور کنید که شما صاحب یک فروشگاه فرش هستید و هرروز با تعداد گسترده‌ای از مشتریان مختلف روبرو می‌شوید. برای جذب مشتریان روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما باید روی بهترین روش‌ها تاکید کنید و از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید مشتریان خود را به خرید قسطی فرش ترغیب کنید. حتما آن‌ها از چنین پیشنهادی خوشحال می‌شوند و در آینده تبدیل به مشتریان ثابت و وفادار شما خواهند شد.

حتی درصورتی‌که تعاملات روزمره شما بیشتر با همکاران، مدیران و فروشندگان مختلف باشد، بازهم نیاز به یادگیری مهارت‌های نرم و استفاده هوشمندانه آن‌ها پیدا می‌کنید. شما باید راه‌های موثر و اصولی برای ارتباط خوب با سایر همکاران و فروشندگان را یاد بگیرید تا بتوانید به‌مرورزمان بازدهی کاری خود را افزایش دهید.

 به‌طور مثال فروشندگانی که با کسب‌وکار شما همکاری می‌کنند، نیاز به دریافت پیشنهادهای طلایی و خوب از سمت شما دارند که کسب‌وکار آن‌ها را رونق بدهد و انگیزه بیشتری برای تعامل تجاری با شما داشته باشند. در این صورت شما هم می‌توانید روش هوشمندانه و منحصر به فرد پرداخت اعتباری bnpl را به آن‌ها پیشنهاد دهید. با این کار بعد از مدتی خواهید دید که تعداد معاملات تجاری شما بیشتر از گذشته شده و توانستید جایگاه خود را در زمینه کسب‌وکار محکم و پابرجا کنید.

کلام آخر

یادگیری مهارت‌های نرم به تمام افرادی که به‌نوعی با سایر مردم در تعامل هستند، پیشنهاد می‌شود. به عبارت دیگر همه ما نیاز به یادگیری روش‌های درست تعامل با دیگران داریم. در این صورت علاوه بر اینکه در طول روز ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار خواهیم کرد، به‌خوبی می‌توانیم در زمینه کسب‌وکار و تعامل با همکاران هم بدرخشیم. این موضوع باعث می‌شود که در پایان ساعت کار اداری و در پایان روز، حس بهتری از ارتباط و تعامل با سایر همکاران، دوستان، مشتریان و سایر مخاطبان به دست بیاوریم. در عین حال خاطری آسوده‌تر، اعتماد به نفس بیشتر و موفقیت در روابط تجاری و خانوادگی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

نظر شما چیست؟ در طول روز چقدر به مهارت‌های نرم اهمیت می‌دهید؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها