کد خبر: 664069
تاریخ انتشار :

تشخیص علائم و درمان حمله قلبی و راه های جلوگیری از ابتلا به آن

تشخیص علائم و درمان حمله قلبی و راه های جلوگیری از ابتلا به آن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمله قلبی یک بیماری شایع است که دلایل مختلفی دارد. این بیماری هنگام عدم خون رسانی به قسمتی از عضله قلب، ایجاد می شود. در واقع تشخیص درست و به موقع این بیماری توسط دکتر قلب، می تواند خطرات ناشی از آن را به همراه نداشته باشد.

علائم بیماری حمله قلبی

حمله قلبی ممکن است علائم و نشانه های بسیاری داشته باشد که در ادامه به علائم شایع آن اشاره می کنیم:

  • احساس خفگی و تنگی نفس
  • درد شدید در ناحیه قفسه سینه
  • احساس حالت تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه معده و احساس سوزش در آن
  • سیاهی چشم و سرگیجه های ناگهانی
  • احساس کسالت و خستگی مفرط
  • داشتن حالات سوء هاضمه
  • ریختن عرق سرد بر بدن

دقت کنید که علائم حمله قلبی در افراد مختلف، یکسان نیست و هر یک از افراد ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند. همچنین برخی از افراد علائم را به صورت ناگهانی و برخی دیگر به صورت مستمر تجربه می کنند. برخی از این علائم ممکن است با استراحت از بین رود و برخی دیگر با مراجعه به دکتر قلب کاهش یابد.

 

دکتر قلب و تشخیص حمله قلبی

برای تشخیص درست و به موقع بیماری حمله قلبی بایستی در صورت مشاهده برخی از علائم به دکتر قلب مراجعه کنید. در واقع از ویژگی های متخصص قلب و عروق خوب، تشخیص درست بیماری می باشد. یکی از اقدامات مورد نیاز برای درمان حمله قلبی، تشخیص درست و به موقع آن توسط متخصص قلب و عروق است. در برخی مواقع ممکن است فرد دچار سکته قلبی خفیف و یا خاموش شود، که در این صورت تشخیص قطعی دکتر قلب مورد نیاز است؛ در نتیجه لازم است که بدانیم یک دکتر قلب و عروق توانایی درمان چه نوع بیماری هایی را دارد؟ تا بتوانیم در زمان ابتلا به حمله قلبی به متخصص درست جهت درمان مراجعه کنیم.

متخصص قلب و عروق

1- آنژیوگرافی:

از دیگر اقدامات برای تشخیص حمله قلبی، انجام آنژیوگرافی می باشد. با انجام این آزمایش موارد زیر مشخص می شود:

  • میزان گرفتگی عروق چقدر است؟
  • چه تعدادی از رگ ها دچار انسداد شده اند؟

2- بررسی وضعیت قلب:

اقدامی دیگر جهت تشخیص این بیماری، بررسی وضعیت قلب توسط انجام نوار قلب و اکو قلب می باشد.

3- سایر اقدامات:

الکتروکاردیوگرام، سی تی اسکن و ام آر‌ای قلب از دیگر اقداماتی است که در صورت تشدید علائم حمله قلبی برای مشاهده وضعیت بیمار تجویز می شود.

همچنین قبل از انجام آزمایشات فوق، سابقه بیماری فرد، سابقه ژنتیکی و خانوادگی برای تشخیص بیماری بررسی می شود. با این حال احساس درد در ناحیه قفسه سینه، احساس خفگی و تنگی نفس و نامنظم بودن ریتم قلب ممکن است در تشخیص درست به دکتر قلب کمک کند.

سلامت قلب

دکتر قلب و درمان حمله قلبی

یکی از ویژگی های متخصص قلب و عروق خوب، به کار بردن روش درمانی متناسب با وضعیت بیمار است. با این حال روش های بسیاری برای درمان حمله قلبی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

1- درمان حمله قلبی با آنژیوپلاستی

یکی از درمان های رایج برای حمله قلبی است که در این روش یک لوله دارای بالن وارد شریان های کرونر می شود. در این روش با باد کردن بالن توسط دکتر قلب، عروق مسدود شده باز می شوند. همچنین برای جلوگیری از انسداد، قطعه ای لوله ای شکل به نام استنت در محل گرفتگی قرار داده می شود.

2- درمان حمله قلبی با آنژیوپلاستی لیزر

روشی دیگر برای درمان حمله قلبی است که در طی آن لوله مخصوص به نام کاتتر داخل بدن می شود. تنها تفاوت این روش با آنژیوپلاستی در این است که با استفاده از لیزر نصب شده در جلوی لوله، شریا های مسدود شده باز می شود.

3- انجام عمل جراحی دریچه قلب مصنوعی

دکتر قلب در این روش با جایگزین کردن دریچه مصنوعی سالم به جای دریچه آسیب دیده توسط عمل جراحی، درمان را شروع می کند. در واقع جنس این دریچه ممکن است فلزی و یا سنتز حیوانی باشد.

4- درمان حمله قلبی با آترکتومی

این روش بسیار شبیه به آنژیوپلاستی است با این تفاوت که در قسمت سر کاتتر یک تیغ نهفته شده است. این تیغ برای جدا کردن پلاک های رسوب شده در شریان ها موثر است.

5- انجام عمل جراحی بای پس

با انجام جراحی بای پس توسط دکتر قلب، مسیر جدیدی برای گردش خون به عضله قلب ایجاد می شود. این مسیر باعث درمان شریان های مسدود شده می شود. همچنین این روش به عمل قلب باز نیز معروف بوده که در مواقع عروق پیچیده و تشدید بیماری انجام می شود.

6- کاردیومیوپلاستی

از جمله درمان های سخت است که در پی آن عضلات اسکلتی بدن شامل قسمتی از کمر و یا ناحیه شکم گرفته می شود. این عضلات جایگزین ناحیه آسیب دیده از سکته و حمله قلبی می شود.

7- پیوند قلب

در این روش درمانی، قلب آسیب دیده از بدن خارج شده و قلب اهدایی سالم در جای آن قرار می گیرد.

8- فرسایش ناحیه آسیب دیده به کمک فرکانس های رادیویی

دکتر قلب به کمک یک کاتتر حاوی الکترود درمان را شروع می کند. در این روش کاتتر وارد رگ ها شده و به سمت قلب فرستاده می شود. در طی این روش سلول های عضلانی کوچک از بین می روند.

9- تجدید عروق ترانس میوکارد (TMR)

در این روش به کمک لیزر مخصوص، چندین سوراخ از بیرون قلب به سمت داخل اتاقک پمپاژ خون ایجاد می شود.

 

قلب

روش های جلوگیری از حمله قلبی

روش های بسیاری برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد که انجام آنها در هر زمان باعث کاهش خطرات ناشی از آن می باشد. برخی از روش های موثر برای جلوگیری از حمله قلبی به شرح زیر است:

  • عدم مصرف دخانیات شامل سیگار
  • داشتن برنامه غذایی سالم
  • انجام فعالیت های بدنی روزانه
  • مدیریت دیابت، فشارخون و سطح کلسترول
  • کاهش مصرف مشروبات
  • داشتن وزن متعادل و سالم
  • دوری از اضطراب و دلهره و انجام روشهای کاهش آن

جمع بندی: حمله قلبی یکی از بیماری های شایع همراه با علائمی مشخص است که برای تشخیص و درمان آن باید به دکتر قلب مراجعه کرد. همچنین روش های بسیاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد که می توان به مواردی چون رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف دخانیات و ورزش روزانه اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها