کد خبر: 664572
تاریخ انتشار :

مراقبت های لازم از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک

مراقبت های لازم از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

چکیده : مراقبت هایی وجود دارد که فرد معتاد به حشیش پس از ترک باید به آن ها توجه داشته باشد تا بتواند سلامت خود و خانواده خود را تضمین کند و به دوران مصرف باز نگردد؟

این نوع مواد مخدر از مواد اعتیادآور است که مصرف آن در جامعه روز به روز در حال گسترش است. به دلیل ایجاد حس سرخوشی پس از مصرف حشیش، فرد مجدد برای دریافت حالت خوشی به سراغ مصرف مجدد آن روی خواهد آورد اما طولی نمی کشد که خود را در دام اعتیاد به این ماده مخدر خواهد دید. حال اگر مصرف حشیش را کنار گذاشته اید و به خوبی پروسه ترک را با موفقیت سپری کرده اید، حال عوارض ناشی از ترک حشیش به سراغ‌تان خواهد آمد! در این بخش به بررسی مراقبت های لازم از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک خواهیم پرداخت تا در صورت مواجه با این علائم بتوانید به سادگی با آن مقابله کنید.

قطع مصرف حشیش چه عوارضی را در فرد به وجود خواهد آورد؟

ترک اعتیاد حشیش عموماً با تمرکز بر وابستگی روانی انجام می‌شود. مصرف حشیش صرفاً اعتیاد جسمی و روانی خفیفی را ایجاد می‌کند و مصرف آن برخلاف مواد محرک دیگری مانند کوکائین، عوارض جانبی ذهنی و جسمی جدی به دنبال ندارد. افرادی که به سوءمصرف حشیش روی می‌آورند، عموماً متقاعد شده‌اند که مصرف حشیش آسیب چندانی به زندگی‌شان وارد نمی‌کند، چون حتی اشخاصی که مصرف سنگین دارند، می‌توانند حشیش را با تحمل چند علامت خماری انگشت‌شمار کنار بگذارند.

هر نوع ماده مخدری پس از ترک، با علائم و نشانه هایی در بدن فرد پدیدار خواهد گشت که به منظور مقابله با آن روش های مختلفی توسط خود فرد و همچنین روانشناس و روانپزشک او انجام خواهد شد.

  • اختلال در خواب
  • اختلال در اشتها
  • حالت تهوع
  • بی‌قراری و اضطراب
  • عصبانیت و پرخاشگری‌های شدید بدون علت
  • افسردگی

فرد معتاد به حشیش بعد از ترک نیاز به چه مراقبت هایی دارد؟

مراقبت هایی وجود دارد که فرد معتاد به حشیش پس از ترک باید به آن ها توجه داشته باشد تا بتواند سلامت خود و خانواده خود را تضمین کند و به دوران مصرف باز نگردد؟ این موارد هرچند ساده و ابتدایی شاید به نظر برسند اما بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهند بود. توجه به این موارد می تواند مهر تاییدی بر پاکی شما باشد، بنابراین این موارد را جدی بگیرید و سعی در اجرای آن داشته باشید تا بتوانید این پروسه درمانی پس از ترک را نیز به خوبی پشت سر بگذارید.

مرکز پیام تندرستی یکی از کلینیک های ترک اعتیاد است که علاوه بر آن که برای ترک حشیش برنامه هدفمندی را برای فرد تنظیم می کند، از روش های مراقبتی بعد از ترک حشیش نیز استفاده می کند تا فرد سلامت کامل خود را به دست آورد.

ایجاد برنامه های هدفمند

این برنامه ها عموما توسط کلینیک های ترک اعتیاد در اختیار بیماران قرار می گیرد تا آن ها بتوانند پس از مرخص شدن و یا روبرویی با علائم آزار دهنده ترک حشیش، با آن ها مقابله کنند. این برنامه ها به روش های زیر به بیمار کمک می کند:

  • تقویت مهارت کنترل استرس و احساسات که به فرد آموزش داده شده
  • آموزش شناخت محرک‌ها و پیشگیری از بازگشت به اعتیاد
  • آموزش به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بازگشت به اعتیاد در صورت لغزش
  • دسترسی به گروه ها و افراد پشتیبان که به شخص در دوره ترک اعتیاد کمک می‌کنند
  • حمایت از بیمار برای داشتن انتخاب سالم و درست در زمینه روابط، فعالیت و سبک زندگی

توجه به سلامت رفتاری و روانی فرد معتاد

این خدمات کمک می کند تا شخص معتاد بتواند بر خماری ناشی از عدم مصرف مواد مخدر غلبه کند و در واقع این برنامه نیز در کلینیک های ترک اعتیاد در اختیار بیمار پس از بررسی و تست های نهایی ارائه می شود.

  • بررسی مشکلات سوءمصرف مواد و وضعیت روانی بیمار
  • آزمایش اعتیاد به مواد اعتیاد آور و آزمایش ابتلا به بیماری عفونی و hiv
  • آموزش لازم برای حفظ سلامتی روانی و جسمی و مقابله با سوء مصرف مواد
  • درمان دارویی اعتیاد مانند سم زدایی و اختلالات روانی

آموزش های لازم به منظور حضور در منزل

از دیگر مراقبت های لازم از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک، آموزش های لازمه ای است که کلینیک در اختیار فرد معتاد به حشیش قرار می دهد تا بتواند پس از ترک، در محیط های عاطفی و حمایت گونه ای همچون خانواده حضور فعال و پررنگی را داشته باشد.

آموزش های لازم به منظور حضور در جامعه

برنامه های مشخصی توسط کلینیک های ترک اعتیاد به منظور حضور فرد پس از ترک حشیش در جامعه وجود دارد تا زمینه ساز ایجاد ارتباط با سایر افراد دیگر شود. هدف از این آموزش ها موارد زیر است:

  • ایجاد شبکه اجتماعی جدید
  • بهبود روابط فعلی
  • ایجاد روابط سالم
  • تبدیل شدن به فردی سالم و مفید در اجتماع

نکات مراقبتی از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک

آموزش های فوق، از دسته ای از آموزش هایی بود که توسط کلینیک ترک اعتیاد در اختیار فرد معتاد قرار می گیرد تا پس از ترک بتواند با استفاده های آموزش های لازم، حضور پررنگی در خانواده و جامعه داشته باشد اما در برخی از موارد فرد از حمایت هم نوعان و خانواده خود برخوردار نیست و این موضوع می تواند زمینه ساز بروز شرایط مجدد مصرف به حشیش شود اما در این بخش نیز مراقبت هایی وجود دارد که با بهره گیری از آن می توان هوس مصرف مجدد مواد اعتیاد آور را به خوبی مدیریت نمود.

استفاده از خدمات مشاوره ای:

افزایش آگاهی خانواده درباره اعتیاد، حل مناقشات خانگی، استرس شغلی و غلبه بر محرک‌های احساسی قدیمی از مهم ترین مزایای استفاده از خدمات مشاوره ای پس از ترک است. خانواده و خود فرد تا زمان بهبودی کاملا به صورت هفتگی یا ماهانه باید جلسات مشاوره ای خود را ادامه دهند.

حمایت خانواده:

خانواده عنصر بسیار مهمی در تعیین مسیر فرایند پاکی در فرد معتاد است. عدم حمایت و دلگرمی خانواده می تواند شرایط ترک را برای فرد معتاد سخت کند. همواره به عنوان خانواده سعی کنید پس از ترک، مراقبت های لازمه را انجام دهید.

به صورت گروهی ورزش کنید:

ورزش می تواند با ایجاد هورمون های شادی در فرد معتاد، باعث ثبات رفتاری شود. اگر بتوانید به صورت گروهی ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید علاوه بر تجربه لذت بخشی شادی پس از ورزش، با ارتباط با سایر ورزشکاران دیگر روحیه شادی را در خود افزایش خواهید داد.

برنامه منظم غذایی:

برنامه غذایی پس از ترک، از مهم ترین اقداماتی است که فرد و یا خانواده باید به منظور حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن فرد بیمار، انجام دهد. یک تغذیه درست و اصولی می تواند ویتامین های مورد نیاز بدن را فراهم کند تا مشکلات ظاهری پس از مصرف حشیش به مرور زمان درمان شود.

عدم مصرف داروی های آرامبخش:

خانواده باید توجه ویژه ای به این مورد داشته باشد تا فرد بیمار برای رهایی از علائم پدیدارشونده پس از ترک حشیش، به سراغ مصرف داروهای آرامبخش نرود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها