کد خبر: 667167
تاریخ انتشار :

آشنایی با انواع تیرآهن و استاندارهای ارائه شده در صنعت

آشنایی با انواع تیرآهن و استاندارهای ارائه شده در صنعت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

تیرآهن ها از مهمترین دسته پروفیل های فولادی هستند که کاربردهای بسیاری در صنعت و ساختمان سازی دارند. از طرفی شناسایی انواع و کاربرد هریک از محصولات فولادی قبل از خرید بسیار مهم است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع تیرآهن های موجود در بازار ایران از نظر استاندارد تولید،  دسته بندی تیرآهن براساس علامت اختصاری و دسته بندی تیرآهن براساس سایز آشنا کنیم. با شناخت کامل از کاربردهای این محصولات، خریدی راحت و مطمئن را تجربه خواهید کرد.

 

معرفی انواع تیرآهن براساس استاندارد تولید و علامت اختصاری

تیرآهن ها به چهار نوع IPE، INP، IPB و لانه زنبوری دسته بندی می شوند. همانگونه که می دانید تیرآهن یکی از مهمترین اجزای ساختمان است و دارای سه نوع استاندارد جهانی می باشد. توجه داشته باشید که این استانداردها را در هنگام خرید تیرآهن باید به اطلاع خریدار برسانند. بهتر است از طریق مرکز سفارشات آینده صنعت معین، در خواست استعلام کنید. مشاورین این مجموعه با اطلاعات کامل ازتمامی موارد از جمله  قیمت تیرآهن روز را در اختیار شما می گذارند. در ادامه به بررسی هر یک از این استاندارد ها و علامت های اختصاری می پردازیم.

دسته بندی انواع تیرآهن براساس استاندارد

  • تیرآهن IPE: این تیرآهن در ایران و کشورهای اروپایی تولید می شود. ضخامت بال های این تیرآهن تغییر پذیر نیست.
  • تیرآهن IPN: این تیرآهن طبق استانداردهای روسیه و چین می باشد. ضخامت بال ها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کمتر می باشد. اغلب این تیرآهن در کشورهای چین و روسیه تهیه و تولید می شوند.
  • تیرآهن IPB: این تیرآهن را به نام هاش نیز در صنعت فولاد می شناسند. تیرآهن هاش (H) طول بال های آن ها نسبت به تیرآهن های IPE بیشتر است.
  • تیرآهن CPE: علت نامگذاری این تیرآهن، شکل گیری آن پس از عملیات ( بریدن و دوباره جوش دادن) و تکمیل پروفیل به شکل لانه زنبوری و شش ضلعی بودن آن است.

7

دسته بندی تیرآهن بر اساس علامت اختصاری

یکی از مصالح پرکاربرد و کلیدی در ساخت و ساز، تیرآهن است که نقش بسیار مهمی در اسکلت سازی و بدنه ساختمان دارد. تیرآهن ها در چهار نوع متفاوت تولید می شود که هر یک علامت اختصاری خود را دارند. لازم به ذکر است قیمت تیرآهن را براساس نوع و سایز و وزن آن تعیین می شود.

  • تیرآهن نوع اروپایی: در بازار ایران به این محصول، تیرآهن معمولی گفته می شود. البته که فعالان در این زمینه، به این محصول تیرآهنن نرمال یا پروفیل نرمال نیز می گویند. علامت اختصاری این محصول IPN است و همچنین طول آن  با علامت M و ارتفاع آن را با علامت H  نشان می دهد.
  • تیرآهن نیم پهن: این تیرآهن به سبک بودن معروف است و شباهت بسیاری با INP دارد. علامت اختصاری نوع نیم پهن را با IPE نشان می دهند. این محصول در ایران زیاد است و قیمت تیرآهن نیم پهن نیز بر اساس وزن آن تعیین می شود.
  • تیرآهن بال پهن با هاش: این نوع محصول از نظر وزنی سبک تر از نوع های دیگر است و اندازه بال با ارتفاع آن برابر است. علامت اختصاری IPBL بر روی تیرآهن به معنای سبک وزن بودن آن است و علامت اختصاری IPBV  حک شده بر روی تیرآهن، سنگین وزن بودن آن را نشان می دهد.
  • تیرآهن لانه زنبوری: این محصول نسبت به سایر محصولات کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. مقاوت تیرآهن لانه زنبوری نسبت به دیگر مدل ها کمتر است. اما برای متصل کردن به تیر اصلی و اعضای مهاربندی بسیار مناسب است. علامت اختصاری این محصول CNP است، که طول آن بین 12 الی 18 متر می باشد.

دسته بندی تیرآهن ها براساس سایز، تیرآهن 14، 16، 18 و 20

طبق گفته کارشناسان فروشگاه آهن آلات معین استور تیرآهن ها نیز بر اساس سایز و اندازه تولید و طبقه بندی می شود. که می توان گفت یکی از دسته بندی های مهم تیرآهن می باشد. چرا که قیمت تیرآهن را بر اساس کارخانه تولید، سایز و وزن آن تعیین می کنند. تیرآهن 14 پرکاربرترین نوع خود به شمار می آید. وزن تیرآهن 14 حدوده 12.9 تا 33 کیلوگرم است. این تیرآهن در تمامی کارخانه های داخلی تولید می شود. کاربردهای مهم تیرآهن 14 در خرپا، نعل و پوشش سقف می باشد.

یکی از پر مصرف ترین سایزدر صنعت ساخت و ساز، تیرآهن 16 است. وزن آن مابین 15 تا 41 کیلوگرم می باشد. تیرآهن سایز 16 در خرپا، پوشش سقف و پل لانه زنبوری مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن سایز 18 نیز از جمله سایز های پر مصرف در ساخت و ساز به شمار می آید. وزن تیرآهن 18 بین 18 تا 49 کیلوگرم است.

اما تیرآهن سایز 20 دارای وزن و مقاومت بیشتری نسبت به سایر سایزها می باشد. تیرآهن 20 در سازه های بزرگ بسیار پر مصرف است، وزن آن بین 22 تا 60 کیلوگرم می باشد. هم اکنون برای اطلاع از قیمت تیرآهن امروز، کافیست به وب سایت معین استور مراجعه کنید. چرا که کارشناسان بازرگانی معین به خوبی استعلام قیمت تیرآهن را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.

8

دسته بندی تیرآهن بر اساس کارخانه

کارخانه های زیادی در کشور ایران به تولید انواع تیرآهن می پردازند. بنابراین لازم است که قبل از خرید در خصوص کیفیت تولید هر یک از آن ها اطلاعات جامعی را کسب کنید. در بازار داخلی کارخانه های فولاد اصفهان، فولاد البرز ایرانیان، گروه ملی صنعتی، فولاد بناب، آرین فولاد، فولاد ناب تبریز، مجتمع پروفیل صنعت ماهان و کارخانه فولاد خوزستان در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند. شما می توانید پیش از خرید در خصوص کیفیت محصولات فولادی، از مشاوران باتجربه و کارآزموده بازرگانی معین راهنمایی بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع تیرآهن از لحاظ استاندارد، علامت اختصاری، سایز و کارخانه تولید آن ها پرداختیم . لازم به ذکر است که برای تعیین قیمت آهن معیارهای از جمله نوسانات ارزی، میزان تولید کارخانه، کیفیت، ابعاد، سایز، کارخانه تولید کننده بسیار مهم است. توجه داشته باشید که قیمت تیرآهن را به صورت شاخه ایی نیز به فروش می رشد به طور مثال: تیرآهن لانه زنبوری شاخه ایی قیمت گذاری می شود ولی تیرآهن بال پهن یا هاش را به صورت کیلویی و بر اساس وزن قیمت گذاری می شود. هم اکنون شما می توانید در وب سایت معین استور سوالات خود را در خصوص قیمت و انواع تیرآهن بپرسید. گروه بازرگانی معین همواره پاسخ گوی سوالات شما عزیزان می باشند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها