کد خبر: 670473
تاریخ انتشار :

آکنۀ مقاوم به آنتی بیوتیک چیست؟

آکنه می‌تواند شکل همیشگی پوست ما را به هم بریزد، اعصابمان را خرد کند و حتی باعث شود نخواهیم از خانه به بیرون برویم. خبر خوب اما این است که این مشکل را می‌شود درمان کرد. بعضی‌ها تنها با تغییر رژیم غذایی‌شان یا نخوردن یک خوراکی خاص، جوش‌هایشان را درمان می‌کنند. بعضی‌ها با یک روتین پوستی مناسب جلوی جوش زدن را می‌گیرند و بعضی‌ها به متخصص پوست مراجعه می‌کنند. درمان پیشنهادی بیشتر متخصصان برای جوش آنتی بیوتیک، ویتامین‌های مختلف یا کرم‎های موضعی است. با این حال بعضی از آکنه‌ها با قرص هم درمان نمی‌شوند، و به اصطلاح «به آنتی بیوتیک مقاوم» هستند. در این مطلب آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک را می‌شناسیم و دیگر راه‌های درمان برای کنترل آن را بررسی می‌کنیم.

آکنۀ مقاوم به آنتی بیوتیک چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

چرا برای رفع آکنه، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود؟

آکنه یا جوش، همیشه به معنای عفونت نیست و این یعنی همیشه نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. پس چرا بسیاری از متخصصان پوست برای درمان آن، این داروهای خاص را تجویز می‎کنند؟ دلیل اول این است که آنتی بیوتیک فرایند ایجاد جوش‎های عمیق و دردناک را متوقف می‌کند. داروهای خاصی مثل داکسی‌سایکیلین و اریترومایسین، باکتری P.acnes را روی پوست کاهش می‎دهند و التهاب به مرور کم می‎شود. این کاهش التهاب را افراد به شکل کم شدن تعداد جوش و صاف شدن پوست می‌بینند.

البته که بعضی از درمان‌های جایگزین در مراحل اول بیشتر استفاده می‌شوند (کرم‌ها و محلول‌ها) و اگر تاثیر نداشتند، خود آنتی بیوتیک وارد خواهد شد. پزشکان اغلب وقتی آنتی بیوتیک تجویز می‎کند که آکنه قدیمی باشد یا مدتی طولانی بدون درمان باقی بماند.با این حال استفاده بلند مدت و همیشگی این داروها در جمعیت، چیزی به نام آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک یا «سوپر آکنه» را ایجاد می‌کند.

چرا جوش و آکنه، نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم می‌شوند؟

بیشتر ما حداقل یکی دو بار در طول زندگی‌مان آکنه را تجربه کرده‌ایم. جوش داشتن روی صورت و بدن آسان نیست و حتی ممکن است درد و سوزش ایجاد کند، اما درمان‌پذیر است. با این حال بعضی اوقات هرچقدر داروهای تجویزشده را مصرف می‎کنیم آکنه خوب نمی‎شود یا بعد از مدتی برمی‎گردد. اما چرا؟

باکتری‌ها ارگانیسم‌هایی زنده هستند و مدام خودشان را ارتقا می‌دهند. این یعنی در بعضی از موارد دیگر داروها روی باکتری‌هایی که برای درمانشان تجویز می‌شوند، تاثیرگذار نخواهند بود. باکتری که موجب بعضی از انوواع آکنه می‌شود (پروپیونیباکتریوم آکنس) در بسیاری از نقاط دنیا نسبت به کلیندامایسین و اریترومایسین مقاوم شده است، با این حال هنوز هم تتراسایکلین در درمان آکنه تاثیرگذار است.

پزشکان معتقدند که تجویز بی‌رویه و همیشگی آنتی بیوتیک، باکتری هدف آن و دیگر گونه‌های باکتری را مقاوم می‎کنند. باکتری ایجادکننده آکنه در واقع به مواد شیمیایی موجود در قرص‌های آنتی بیوتیک «عادت می‌کند» و خودش را به مرور رشد می‎دهد. البته که این موضوع فقط در مورد آکنه صادق نیست و بسیاری از بیماری‌ها به دلیل این مقاومت ممکن است علائم جدیدی بروز بدهند.

به همین دلیل است که وقتی برای آکنه به متخصص پوست مراجعه می‌کنید، آنتی بیوتیک‌ها را معمولا برای مدت بسیار کوتاهی تجویز می‎کنند یا به شما می‌گویند که یک روز در میان بخوریدشان. بهترین دکتر پوست تهران درمورد آکنه شما چه تجویزی دارد؟ البته که درمان آکنه زمان می‎‌برد و ممکن است سه تا چهار ماه دارو مصرف کنید.

عکس از روبروی صورت زنی که یک ذره‌بین را روی گونه‌اش گذاشته و جوش‎های صورت را زیر آن می‌بینیم.

با آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک چه کنیم؟

با رعایت این چند نکته، آکنه‌های سمجی که نسبت به آنتی بیوتیک مقاومت دارند را با سرعت بیشتری درمان کنید:

  • همه داروهای تجویزشده را مصرف کنید: وقتی آنتی بیوتیک تنها مصرف شود (بسته به مدل آکنه) ممکن است اثر درمانی خودش را از دست بدهد. اگر پزشکتان داروها یا کرم‌های دیگری را هم تجویز کرده، حتما آن‌ها را در کنار قرص‎هایتان مصرف کنید.

  • یک روتین پوستی ملایم و مناسب داشته باشید: برای خلاص شدن از شر آکنه، ممکن است مدام وسوسه اسکراب و لایه‌برداری به سراغتان بیاید. بهتر است در مقابل این وسوسه مقاومت کنید چون هرچه پوست نازک‌تر باشد، بیشتر دچار التهاب می‎شود. روتین پوستی عادی خودتان را ارائه بدهید و فعلا لایه‌برداری غیرضروری را کنار بگذارید.

  • درمان را ادامه بدهید: حتما در زمان‌های تعیین‌شده نوبت دکتر بگیرید و مراجعه کنید. پزشک باید تشخیص بدهد که درمان موثر بوده یا اقدامات دیگری نیاز است.

  • بعد از درمان مراقب پوستتان باشید: ممکن است بعد از صاف شدن پوست و از بین رفتن بیشتر جوش‎ها، همچنان نیاز به مصرف دارو داشتته باشید. این دوزها را (هرچند کم) قطع نکنید.

  • قرص‌های جایگزین استفاده کنید: در بسیاری از مواقع آکنه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک با ویتامین آ خوراکی یا ایزوترتینونین رفع می‎شوند. با مشورت متخصص می‎توانید این قرص را در دوزهای مشخص بخورید.

  • علت جوشتان را پیدا کنید: سر خود دارو نخورید، حتی اگر آنتی بیوتیک‎ها قبلا برایتان مفید بوده‌اند. گاهی آکنه علتی ریشه‌ای و عمیق در بدن دارد، مثلا کبد چرب، فشار خون یا حتی مشکلات قلبی و عروقی. گاهی یک متخصص قلب و عروق می‌تواند ریشه آکنه مقاوم شما را زودتر از یک متخصص پوست بشناسد.

کلوزآپ تعدادی قرص و کپسول رنگی که داخل یکی از کپسول‌ها دیده می‌شود.

آیا مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک، درمان آکنه را دشوار می‌کند؟

پدیده آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک، به این معنا نیست که این داروها دیگر گزینه مناسبی برای درمان جوش نیستند، بلکه فقط باید با احتیاط و تحت کنترل مصرفشان کرد. آنتی بیوتیک‌ها باید در بازه‎های زمانی کوتاه و در ترکیب با دیگر روش‎های درمانی مثل بنزوئیل پروکساید و کرم‌های لایه‌بردار مصرف شوند. البته که پزشکان هر چند ماه یک بار، آنتی بیوتیک‌های مصرفی هر بیمار را تغییر می‎دهند. با رعایت این مورد، ریسک مقاومت باکتری‌ها کمتر می‎شود. اگر قرص و کرم‌های درمانی نتیجه ندادند، از پزشک متخصص خود در مورد هورمون‌تراپی سوال کنید. این مسیر درمانی موثر است و باکتری را هم هدف قرار نمی‌دهد (در نتیجه آکنه مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد نمی‌کند).

برای گرفتن نوبت متخصص پوست، روی ما حساب کنید

آکنه مشکلی آزاردهنده است که وقتی آن را در آینه می‌بینیم، دوست داریم هرچه زودتر قرص و دارو بخوریم و آن را سریع حل کنیم. یک متخصص ماهر اما ابتدا نوع پوست شما را آزمایش کرده و بعد قرص‌ها و کرم‎هایی می‌دهد که برای شما بهترین هستند. در وب سایت درمانکده می‌توانید از بهترین پزشکان متخصص در شهر خود، به صورت آنلاین نوبت بگیرید. این پلتفرم فعلا در شیراز، تهران، اصفهان و مشهد فعال است و به شما اجازه بررسی اطلاعات و نظرات دیگران را در مورد هر پزشک می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها