کد خبر: 672058
تاریخ انتشار :

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک مهمترین فرآیند در زمینه واردات کالا است و این فرآیند بسته به قوانین و مقررات کشورها شامل قوانین و سلسله مراتب مختلفی می باشد. با توجه به انجام این فرآیند مهم، همواره لازم است که با رویه های ترخیص کالا از گمرک آشنا شده و با قوانین و مقررات آن آشنایی کامل داشته باشید، زیرا در صورت سهل انگاری و عدم آگاهی کافی از رویه های ترخیص کالا، ترخیص کالا به قاچاق به حساب می آید. و از این رو ضرر مالی و اعتباری زیادی برای شما به همراه دارد. فرآیند ترخیص کالا از گمرک طی مراحلی شامل تنظیم اسناد، اظهار کالا در سامانه گمرکی، ارزش گذاری کالا، اخذ مجوزهای مربوطه، تایید کارشناسان، پرداخت وجه گمرکی، بارگیری و تخلیه کالا و محاسبه وجوه (سود بازرگانی، مالیات، حقوق گمرکی، تسهیلات واردات تولیدکننده یا صادرکننده و ...) انجام می شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک شامل مراحل مختلفی است که برای ورود یا صادرات کالا قابل تغییر است. در این قسمت به طور کلی این مراحل را شرح می دهیم.

مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل تهیه و تکمیل مدارک زیر است:

  • دریافت ترخیص کالا از گمرک و فاکتور انبار
  • دور اظهاری از طریق سیستم EPL
  • چاپ اظهار نامه(دریافت کوتاژ و تعیین مسیر)
  • رتبه بندی محصول
  • اخذ مجوزهای لازم از قبیل استاندارد، آزمایشگاه و ....
  • بررسی کالا توسط کارشناسان گمرک مجازی
  • وجوه و پرداخت هزینه ها
  • اخذ مجوز بارگیری و اسکان انبار
  • محموله را اعلام و کالا را به درب خروجی گمرک ارسال کنید
  • کالاهایی که از گمرک خارج می شوند به انبار نوار یا انبار صاحب کالا

حساسیت ها و پیچیدگی های ترخیص کالا

ترخیص کالا از گمرک فرآیند پیچیده ای است و به اطلاعات به روز نیاز دارد. این مهم نیازمند اطلاعات دقیق قوانین گمرکی است، قوانینی که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و تحریم ها دائما در حال تغییر هستند.

بسته به واردات یا صادرات کالا، مراحل ترخیص و تشریفات گمرکی متفاوت است و مدارک مورد نیاز برای هر کدام متفاوت است.

مجوزهای مربوط به ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک

هنگام واردات کالا، تمامی کالاها و تعرفه های مربوط به آن با هم گروه بندی می شوند و این گروه ها در حال حاضر گروه کالاهای 1، 2 و 4 نامیده می شوند.

 

اخذ مجوزهای لازم برای کالاهای وارداتی متفاوت است. علاوه بر این، واردات بسیاری از محصولات مستلزم اخذ مجوز از برخی سازمان های دولتی است. به عنوان مثال برای واردات جو دوسر دامی باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تخصیص ارز و دامپزشکی ایران مجوز دریافت کرد.

اظهارنامه گمرکی چیست؟

گمرک نقطه مرکزی و اصلی در فرآیند واردات و صادرات کالا است. در تمامی کشورهای دنیا کالاهای صادراتی و وارداتی در ابتدا و انتهای فرآیند وارد گمرکات شده و برای مدت معینی در انبار گمرک نگهداری می شوند. قبل از بررسی مراحل ترخیص کالا از گمرک، بهتر است با اظهارنامه گمرکی به عنوان یکی از مهمترین اسناد آشنا شوید.

 اظهارنامه کالا در واقع سندی است که براساس آن اطلاعات کالاهای وارداتی و صادراتی به گمرک اظهار می شود.

بر اساس ماده 59 قانون گمرک کشور، کالاهای صادراتی و وارداتی بر اساس قوانین گمرکی، آیین نامه های اجرایی و اسنادی مانند اظهارنامه گمرکی ترخیص می شود. به بیان ساده تر، در هنگام ترخیص کالا ابتدا مشخصات بار از روی اظهارنامه بررسی می شود و در صورت تطابق با اظهارات صاحب کالا، مجوز ترخیص کالا صادر می شود. اما برای تنظیم اظهارنامه گمرکی چه مدارکی لازم است؟ در قسمت بعدی اطلاعات کامل تری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اظهارنامه گمرکی

جهت اخذ اظهارنامه گمرکی تهیه مدارک زیر ضروری است. این اسناد باید توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی برای ارائه به گمرک تهیه شود.

کپی کارت بازرگانی معتبر

صورتحساب

مجوزهای لازم شامل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی و قرنطینه گیاهی و ...

مجوز برای ثبت سفارش

مجوز صادرات

بارنامه

فاکتور یا لیست خرید

صورت وضعیت عرضه ارز

لیست عدل بندی

بیمه نامه

مجوز داد و ستد

ترخیصیه

گواهی مبدا

وکالتنامه رسمی

یکی از خدمات شرکت بازرگانی جی تی جی مشاوره و تسهیل امور گمرکی و اخذ مجوزهای گمرکی در کمترین زمان ممکن می باشد. همانطور که گفته شد اظهارنامه کالا یکی از مهمترین اسناد گمرکی است.

کوتاژ

در آخرین مرحله ثبت اطلاعات اظهارنامه واردات یا صادرات، سیستم EPL بلافاصله اظهارنامه را قفل می کند که به آن کلوتاژ می گویند. مرحله ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا را کوتاژ می گویند.

گمرک یک شماره منحصر به فرد به اظهارنامه اختصاص می دهد، این شماره منحصر به فرد، شماره سریال اظهارنامه یا شماره کوتاژ نامیده می شود. این شماره برای هر اظهارنامه جداگانه و منحصر به فرد است و ماموران گمرک محموله وارداتی یا صادراتی و محموله را با شماره کوتاژ می شناسند. هنگام اعتراض یا شرکت در کمیسیون های گمرکی باید شماره کوتاژ را داشته باشید. همچنین شماره کوتاژدر بیانیه درج شده است و از آنجا می توانید به سریال کوتاژ دسترسی داشته باشید. در تمامی مراحل ترخیص از گمرک برای پیگیری مراحل کار به شماره کوتاژ که یک عدد هشت رقمی است نیاز دارید.

موارد استفاده ک.تاژ:

هنگام بررسی کالا پس از خروج

مراحل ترخیص کالا از گمرک را از صفر تا صد دنبال کنید

پیگیری مجوزها تا لحظه بارگیری و خروج کالا

اظهارنامه صادراتی

اظهارنامه صادراتی نوع خاصی از اظهارنامه گمرکی است که به طور خاص برای صادرات کالا استفاده می شود. به همین دلیل برای صادرات کالا و نگهداری کالا در گمرک نیاز به ثبت و ارائه اظهارنامه صادراتی دارید. در غیر این صورت هیچ یک از دو مورد فوق بدون اظهارنامه صادراتی قابل انجام نیست.

تبادل اطلاعات گمرکی و کسب اطلاعات مربوط به ثبت سفارش ها توسط سامانه گمرک EPL انجام می شود. این سامانه به تمامی بنادر کشور متصل است و سازمان بنادر به امکان مشاهده الکترونیکی بیجک های صادر شده به گمرک مجهز شده است. ایجاد بستر امن برای تبادل اطلاعات در سامانه EPL منجر به ایجاد بستری سالم برای انجام تشریفات گمرکی شد که شرایط کنترل و نظارت دقیق بر نحوه انجام تشریفات و صدور مجوز ورود و خروج را فراهم کرد.

ارائه اظهارنامه صادراتی پیش نیاز ترخیص کالا در فرآیند صادرات است. برای ارسال اظهارنامه کالای صادراتی باید از طریق سامانه گمرک EPL به نشانی irica.gov.ir درخواست دهید. متقاضی صادرات در فرآیند تکمیل اظهارنامه صادراتی باید اطلاعات دقیق کالای صادراتی را طبق کدهای مندرج در سند S.A.Dدر سامانه ثبت کند.

در واقع صادرکننده اطلاعات، ارزش و مقدار کالا را محاسبه و در اظهارنامه صادراتی ثبت می کند. پس از ثبت نام، ارسال اطلاعات اظهارنامه صادراتی، تایید کارشناس و کارشناس ذیصلاح و گذراندن مراحل قانونی، ترخیص کالای صادراتی از گمرک انجام می شود.

https://kamyartarkhis.ir/

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها