کد خبر: 673292
تاریخ انتشار :

آشنایی با پروسه مناقصه و مزایده به زبان ساده!

آشنایی با پروسه مناقصه و مزایده به زبان ساده!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در مزایده که یک فرایند رقابتی است، خدمات و کالاها به بالاترین قیمت ممکن فروخته می‌شوند اما در مناقصه ارائه کالا و خدمات با کمترین قیمت پیشنهادی انجام می‌شود. مناقصه‌ها در سه نوع کوچک، متوسط و حضوری برگزار می‌شوند. در ادامه شما را با پروسه مناقصه و مزایده بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با فرایند مناقصه

در فرایند مناقصه، کاهش قیمت و افزایش کیفیت دو فاکتور مهم به شمار می‌آیند. به این معنا که در یک مناقصه، فرد مورد نظر برای انجام خدمات یا عرضه کالا یا انجام یک پروژه کمترین قیمت ممکن را پیشنهاد می‎دهد، اما خدمات را با بالاترین کیفیت ارائه می‎دهد.

ویژگی مناقصه گران

مناقصه گرانی در مناقصه‌ها می‌توانند شرکت کنند که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته باشند. آن‌ها باید از تجربه و دانش بالایی در زمینه مورد نظر برخوردار باشند، سابقه درخشان و توان مالی، همچنین داشتن گواهینامه کاری و پروانه کسب، از دیگر مشخصات مناقصه گران است. مناقصه ‌گر باید با تعهدات به موضوع مناقصه، در این پروسه شرکت کند.

اسناد مناقصه

برگزاری مناقصه توسط دستگاه‌های دولتی یا نهادهای مربوطه انجام می‌شود که آن را مناقصه گزار می‌نامند. مناقصه گزار باید اسناد مناقصه را به داوطلبان شرکت در مناقصه ارائه دهد. اسنادی که شامل نام مناقصه گزار، مبلغ تضمین، نوع کمیت و کیفیت کالا یا خدمات ارائه شده، مدت زمان اعتبار قیمت پیشنهادی، اعلام قرارداد موافقت نامه، روش‌های ارزشیابی مناقصه گران از نظر کیفی و اسناد دیگر است. مناقصه‌ گر با دریافت اسناد می‌تواند هر گونه سوال و ابهام خود را از مناقصه گزار بپرسد.

اسناد مناقصه

فراخوان مناقصه

در فراخوان مناقصه چند نکته کلیدی از جمله محل برگزاری مناقصه، نام مناقصه گزار، کیفیت و کمیت کالا و خدمات، مبلغ تضمین شده عنوان می‌شود. این فراخوان دو تا سه بار باید در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود. هیچ محدودیتی در فراخوان مناقصه وجود ندارد و حتی می‌توان در رسانه‌های مجازی نیز آگهی‌ها را منتشر کرد. در صورتی که فراخوان بین المللی باشد در روزنامه‌های بین المللی نیز آگهی مناقصه منتشر خواهد شد. سپس مناقصه گران با توجه به آگهی مناقصه، نسبت به دریافت اسناد مناقصه اقدام و پیشنهادات خود را به مناقصه گزار تحویل می‌دهند. مناقصه گران برای مناقصه‌های داخلی تا ۱۰ روز و برای مناقصه‌های بین المللی تا ۳۰ روز زمان دارند تا مدارک را تکمیل و ارسال کنند.

اعلام نتیجه مناقصه

با توجه به نوع مناقصه یک مرحله‌ای یا دو مرحله ای، حدودا پس از ۱۵ روز نتیجه اعلام خواهد شد. اگر مناقصه یک مرحله‌ای باشد در همان جلسه، پاکت‌ها باز و برنده اعلام می‌شود، اما در مناقصه‌های دو مرحله‌ای مدارک توسط کمیته فنی بازرگانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور کلی در هر دو نوع مناقصه تفاوت قیمت‌ها هستند که برنده را مشخص می‌کنند. پس از برنده شدن، اگر نفر اول اقدام نکند نفر دوم به عنوان برنده اعلام می‌شود.

آشنایی با فرایند مزایده

نقطه مقابل مناقصه، مزایده است. در مزایده، اموال که می‌تواند منقول یا غیرمنقول باشد، به بالاترین پیشنهاد قیمت فروخته می‌شوند. معمولاً دارایی افرادی که مشکل مالی دارند و اموال آن‌ها توقیف شده است، در مزایده به فروش می‌رسند. البته حداقل قیمت توسط کارشناسان اعلام می‌شود، اما با توجه به قیمت پیشنهادی خریداران، به بالاترین قیمت فروخته می‌شود.

انواع مزایده

مزایده‌ها در دو نوع عمومی و خصوصی برگزار می‌شوند. در مزایده‌های خصوصی پیشنهادها در پاکت‌ها به صورت محرمانه ارائه می‌شوند تا رقیب‌ها نتوانند قیمت خود را تغییر دهند. اما در مزایده‌های عمومی همه افراد می‌توانند در آن شرکت کنند و قیمت‌ها کاملاً مشخص خواهد بود.

فراخوان مزایده

آگهی‌های مربوط به برگزاری مزایده‌ها در روزنامه‌های کثیرالانتشار و کانال‌های خبری فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود. سپس مزایده گران، متناسب با تجربه و دانشی که دارند، مزایده مناسب را انتخاب و شرکت می‌کنند.

مزایده گران نسبت به نوع کالا، قیمت‌ پیشنهادی خود را در پاکت‌های مخصوصی قرار داده و منتظر ارزیابی می‌مانند. برگزار کننده مزایده پس از باز کردن پاکت‌ها و بررسی پیشنهادات، سه نفر ابتدایی که بالاترین قیمت‌ها را پیشنهاد داده‌اند را مشخص می‌کند. اگر نفر اول نسبت به تعهدات و شرایط مزایده پایبند نباشد، برنده مزایده نفر دوم خواهد بود.

سایت مناقصه و مزایده ارتباط گستران هزاره

یکی از سایت‌های معتبر در زمینه اطلاع‌رسانی در خصوص مزایده و مناقصه‌ها سایت ارتباط گستران هزاره است. این مجموعه توانسته است اطلاع‌رسانی مناقصه و مزایده‌ها را به صورت جامع انجام دهد. آگهی‌های مربوط به مناقصه و مزایده که در صدها درگاه اینترنتی و ده‌ها نشریه رسمی منتشر می‌شوند توسط کارشناسان این مجموعه با دقت جمع آوری و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

همچنین می‌توانید اسناد مناقصه و مزایده را در مدت زمان کوتاهی از این سایت بزرگ دریافت کنید. کافیست به سایت ارتباط گستران هزاره مراجعه و به صورت لحظه‌ای با عنوان، مکان و تاریخ مناقصه و مزایده‌ها بیشتر آشنا شوید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها