کد خبر: 686113
تاریخ انتشار :

تسلیت و همدردی با صاحب عزا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تسلیت و همدردی با صاحب عزا

از نظر من یکی از دشوارترین لحظات، لحظه ابراز همدردی و پیام تسلیت به خانواده هایی است که یکی از عزیزان خود را از دست داده اند. بعضی افراد که خود من هم در گذشته یکی از آن ها محسوب می‌شدم به سختی می‌توانند احساسات درونی خود را با خانواده متوفی درمیان بگذراند. بعضی از ما روبرو شدن با خانواده داغدیده را بسیار سخت می‌دانیم چون نمی‌توانیم در آن لحظه عمق احساساتمان را به زبان بیاوریم. این را بدانید برای کسی‌ که با غم سنگینی مواجه شده است کلمات شما در آن لحظه بار معنایی و احساسی عمیقی دارند . اگر به دنبال راهکاری برای ابراز غم وجودی خود از راه پیام تسلیت با خانواده های متوفی هستید با این بخش استثنایی همراه شوید.

همان‌طور که گفتیم:

در آن لحظه حتی کوتاهترین جمله شما نیز می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی احساسات خانواده متوفی داشته باشد.

بنابراین

هرگز از جملاتی شبیه به :

" غم آخرت باشه استفاده نکنید "

این جمله علاوه بر اینکه بار معنایی مثبتی را نمی‌رساند از واقعیت نیز دور است. سعی کنید از جملات واقع بینانه ای که فرد داغدار را به تحمل غم ناشی از فقدان سوق می‌دهد استفاده کنید. به طور مثال بگویید: تمام انسان ها فانی هستند و قطعا به خاطر صبری که داشتید خداوند به شما پاداش می‌دهد. یا بگویید: خداوند به شما سلامتی و عمری با عزت بدهد و روح عزیزتان در دنیایی بهتر در آرامش بماند.

سعی نکنید در جملاتتان او را از بیرون ریختن احساسش منع کنید

بسیاری از واکنش های خانواده فرد داغدار مانند شیون و گریه می‌تواند راهی برای تسکین غم او باشد. بنابراین در رویایی با خانواده داغدار فقط در صورت انجام اعمال خارج از کنترل یا خود زنی در کنارشان باشید و آن ها را منع کنید.

هرگز نگویید از الان بهتر است به زندگی خودت برسی!

با این جمله درد درونی فرد داغدار بیشتر می‌شود. این طور او گمان می‌کند شما نسبت به ناراحتی او بی تفاوت هستید.

حتی جملاتی شبیه به این که او الان در آرامش است یا در جای بهتری است نیز گاهی باعث رنجش خاطر افراد میشود.

عدم استفاده از ضرب المثل :" این نیز بگذرد"

این ضرب المثل مواقعی به کار می‌رود که بخواهید در مورد کار سختی که فرد با آن روبرو است صحبت کنید. این جمله نیز به هیچ عنوان مناسب یک همدردی نیست. با این جمله باز هم این سوء ظن در فرد ایجاد می‌شود که شما غم او را نادیده گرفته اید.

همیشه در برخورد با فردی که داغدار یا ناراحت است حالاتی مشابه با خود او ایجاد کنید. حس غم ، فقدان ، ناراحتی و بیان خاطرات مشترک با متوفی می‌تواند این حس را به فرد القا کند که شما حال بد او را درک کرده و فهمیده اید.

برای بیان بهترین نوع احساسات خود میتوانید از جملات زیر یا حتی شعر تسلیت استفاده کنید :

از عبارات: نهایت تاسف و تاثر مودبانه برای ابراز تاسف و تسلیت در مراسم ختم و عزاداری استفاده کنید . از عباراتی مانند تسلیت بنده را بپذیرید.. ما را در غم و اندوه بزرگ خود شریک بدانید و در مقابل این غم بزرگ صبور باشید استفاده کنید. این مطالب بشدت خانواده متوفی را آرام میکند چون می‌فهمند شما همدرد غم و ناراحتی او هستید.

برای بیان همدردی از جملاتی مانند غم بزرگی است .. درد تو را احساس می‌کنم.. از صمیم قلبم برای تو تسکین دردها را آرزو می‌کنم و.. استفاده کنید.

معمولا در مراسم ترحیم آداب جداگانه ای وجود دارد که باید حتما در نظر گرفت:

قبل از برگزاری مراسم در مسجد باید ظاهری آراسته و متناسب با مراسم داشته باشید. از ایجاد هر شرایطی که باعث بر هم زدن نظم مراسم و خدشه دار شدن حرمت خانواده متوفی می‌شود خودداری کنید . به طور مثال لباس هایی با رنگ های تیره بپوشید، از به همراه آوردن کودکان و ایجاد سر و صدا در مراسم مسجد خودداری کنید.

در حین برگزاری مراسم در مسجد بهترین کار ادای جملات تسکین دهنده تسلیت، خواندن دعا و قرآن برای شادی روح مرحوم و همدردی مسالمت آمیز با خانواده او است.

تعدادی متن اعلامیه ترحیم نیز در زیر قید شده است که میتوانید در مراسم تدفین یا برای ادای تسلیت به نزدیکان متوفی استفاده کنید:

"و هر از گاه در گذر زمان، در گذر بی صدای ثانیه‌هـای‌ دنیای فانی جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می‌دهد که در سکونی آغازی بی پایان را می‌سراید، در گذشت عزیزتان را بـه شـما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و برایتان از خداوند متعال مغفرت و برای سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم."

"عرض تسلیت مرا به خاطر پرکشیدن نابهنگام برادرت قبول کنید. خدا به شما صبر دهد و پدر و مادر و بقیه خواهر برادرانتان را برای شما حفظ کند."

" یاد خواهر مرحوم‌تان در قلب‌هایمان ماندگار است. هر چند می‌دانم در این شرایط غم‌بار هیچ کلامی تسلی‌بخش درد جانکاه فقدان ایشان نیست. ولی ما رادر کنار خود و شریک غم‌هایتان بدانید."

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها