کد خبر: 686899
تاریخ انتشار :

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه رژیم غذایی مناسب است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

با تغذیه مناسب از پوکی استخوان پیشگیری کنید

پوکی استخوان یک عارضه بسیار جدی است که متاسفانه بسیاری از افراد به آن توجه ندارند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که استخوان‌ها و مفاصل نازک شوند. در این حالت، قدرت مفاصل و استخوان‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه، ممکن است شخص با کوچک‌ترین ضربه درد شدیدی را احساس کند. علاوه بر این، ضربات کوچک باعث شکستگی استخوان‌ها می‌شوند. پوکی استخوان یک مسئله بسیار مهم است که تمامی افراد به خصوص بانوان باید به آن توجه داشته باشند.

بر اساس پژوهش‌ها، با افزایش سن میزان جذب کلسیم در بدن کاهش می‌یابد. در نتیجه، بانوان باید کلسیم بیشتری مصرف کنند تا قدرت استخوان‌ها و مفاصل افزایش یابد. رژیم‌های غذایی که سرشار از کلسیم هستند، می‌توانند سلامت استخوان‌ها را افزایش دهند و از پوکی استخوان جلوگیری کنند. مهم‌ترین ماده‌ای که باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود، ویتامین دی است. ویتامین دی می‌تواند به جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک کند.

اگر نگران ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان هستید، در ادامه قصد داریم رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان اهمیت بسیار زیادی دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که برای پیشگیری از پوکی استخوان چه بخوریم؟ همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بی‌توجه هستند. در نتیجه زمانی که به سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی می‌رسند، مشکلاتی مثل آرتروز، درد شدید مفاصل و مواردی مانند این را تجربه می‌کنند. واقعیت این است که استخوان‌ها به حد قابل توجهی مواد مغذی نیاز دارند تا سالم بمانند.

رژیم غذایی که از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، باید بخشی از سبک زندگی شما باشد. در غیر این صورت، در سنین بالاتر با مشکلات گوناگونی مواجه خواهید شد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که انتخاب رژیم غذایی کار چندان ساده‌ای نیست. شما نمی‌توانید صرفاً با استفاده از چند ماده غذایی موجود در اینترنت، یک رژیم غذایی ایده‌آل تهیه کنید.

تعیین رژیم غذایی به عوامل مختلفی مثل سبک غذایی فرد، عادات غذایی او، متابولیسم و شرایط بدنی فرد بستگی دارد. غذاهای رژیمی که در مجموعه فیت کلاب معرفی می‌شوند، توسط متخصصان تغذیه حرفه‌ای انتخاب شده‌اند. بنابراین می‌توانید با اطمینان خاطر، از متخصصان این مجموعه برنامه غذایی دریافت کنید. این برنامه‌های رژیم غذایی، با کمترین هزینه نسبت به سایر مجموعه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

با خوردن این مواد غذایی از پوکی استخوان جلوگیری کنید

غذا های مناسبی که باید در رژیم غذایی جلوگیری از پوکی استخوان مصرف شود چیست؟

در ادامه قصد داریم برخی از مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان را به شما معرفی کنیم. این غذاهای رژیمی می‌توانند جذب کلسیم را در بدن افزایش دهند. به طور کل، بهتر است از مصرف غذاهای مضر برای پوکی استخوان خودداری کرده و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

سبزیجات، میوه ها و غلات

اگر قصد دارید در سنین بالا سالم بمانید، باید مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات را افزایش دهید. جالب است بدانید سبک زندگی بسیاری از مردم، تغییرات گوناگونی نسبت به زمان گذشته پیدا کرده است. به عنوان مثال، اغلب این افراد تمایلی برای مصرف سبزیجات و میوه‌ها ندارند. در حالی که مطالعات نشان می‌دهد، سبزیجات و میوه‌ها بر بهبود سلامت استخوان‌ها تاثیرگذار هستند. این مواد غذایی حاوی مقدار بسیار کمی کالری و چربی هستند.

اما فیبر و ویتامین‌های ضروری و معدنی بسیار زیادی دارند که می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کنند. همچنین مواد شیمیایی مختلفی در سبزیجات و میوه‌ها وجود دارد که از بدن در برابر بروز بیماری‌های مختلف از جمله پوکی استخوان محفاظت می‌کنند. برای دستیابی به نتایج بهتر، پیشنهاد می‌کنیم همراه با غذاهای رژیمی مقدار زیادی سبزیجات و میوه مصرف کنید. سبزیجاتی که حاوی منیزیم و پتاسیم هستند را فراموش نکنید. غلات نیز حاوی مقدار زیادی فیبر و منیزیم هستند که بر بهبود سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد.

منابع سالم پروتئین و چربی را انتخاب کنید

یکی دیگر از مواد غذایی که باید در رژیم غذایی جلوگیری از پوکی استخوان مصرف شود، پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند. البته بهتر است چربی‌های سالم را جایگزین چربی‌های ناسالم کنید. پروتئین نه تنها می‌تواند بر افزایش حجم توده‌های عضلانی تاثیرگذار باشد، بلکه سلامت استخوان‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید مهم‌ترین بخش بافت استخوانی، پروتئین است. بنابراین مواد غذایی پروتئینی، نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان دارند.

برخی از مواد غذایی حاوی پروتئین شامل لوبیا، ماهی، مرغ و گوشت‌های بدون چربی هستند. علاوه بر این، مصرف پروتئین‌های گیاهی نیز پیشنهاد می‌شود. پروتئین‌های گیاهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی هستند. می‌توانید محصولات لبنی کم چرب مثل شیر و ماست را نیز افزایش دهید.

زیرا لبنیات منبع سرشار از پروتئین هستند و حتی کلسیم بدن شما را تامین می‌کنند. به طور کلی، حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از کالری مصرفی روزانه شما باید حاوی پروتئین باشد. در نظر داشته باشید برای بهبود عملکرد بدن، به چربی نیز نیاز خواهید داشت. بهترین چربی‌ها، چربی‌های غیر اشباع مانند روغن زیتون و آجیل هستند. همچنین ماهی حاوی مقدار قابل توجهی چربی غیر اشباع است که امگا 3 بدن شما را تامین می‌کند.

ویتامین D

یکی دیگر از مواد غذایی مورد نیاز بدن برای جلوگیری از بروز بیماری پوکی استخوان، ویتامین دی است. برای اینکه کلسیم در بدن جذب شود، باید ویتامین دی مصرف کنید. می‌توانید از روش‌های مختلف مثل نور خورشید یا مواد غذایی، ویتامین دی دریافت کنید. این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی مثل زرده تخم مرغ و پنیر وجود دارد. اگر بدن شما کمبود ویتامین دی دارد، بهتر است با متخصصان تغذیه مشورت کنید. در این حالت، ممکن است این ویتامین به صورت مکمل یا قرص برای شما تجویز شود.

افزایش مصرف کلسیم

غذاهای رژیمی که در برنامه غذایی شما گنجانده می‌شوند، باید حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم باشند. کلسیم مهم‌ترین ماده برای حفظ سلامتی استخوان‌ها است. این ماده معدنی می‌تواند از شکستن استخوان‌ها و تحلیل رفتن آن‌ها جلوگیری کند. متخصصان تغذیه معتقد هستند، افراد بزرگسال باید بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند. بسیاری از گروه‌های غذایی حاوی کلسیم هستند. بنابراین نگرانی در رابطه با مصرف این ماده نخواهید داشت. مهم‌ترین مواد غذایی شامل لبنیات سنتی مثل شیر، ماست و پنیر هستند. این ماده در بادام، بادام هندی و جو دوسر نیز موجود است.

۲۵ خوراکی که استخوان‌های بدن را قوی و مستحکم می‌سازد - چطور

بررسی کلی

در این مطلب به طور کامل درباره رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان توضیح داده شد. پوکی استخوان معمولا در سنین بالا مشاهده می‌شود و می‌تواند بر عملکرد زندگی بیمار تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال میزان فعالیت‌های بدنی را کاهش داده و به مرور زمان، باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است با مصرف برخی مواد غذایی خاص، از بروز این بیماری جلوگیری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مصرف لبنیات یا مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی را افزایش دهید.

اگر به یک برنامه جامع و کامل برای جلوگیری از بیماری پوکی استخوان نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب کمک بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و اطلاعاتی مثل قد، وزن، سن و علایق غذایی خود را بیان کنید. کارشناسان مجموعه، تمامی ابهامات و سوالات شما را برطرف کرده و بهترین برنامه غذایی را به شما ارائه می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها