کد خبر: 693776
تاریخ انتشار :

دلار کاهشی، ورق سیاه افزایشی! آیا سناریو سوء‌مدیریت در زنجیره فولاد تکرار می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دلار کاهشی، ورق سیاه افزایشی

دور از انتظار نبود که پس از جهش بیش از دو برابری در اواخر سال 1401، قیمت فولاد و آهن آلات آرام گرفته و مسیر اصلاح قیمت‌ها را در پیش بگیرد. هرچند قیمت مقاطع فولادی در حال حاضر دوران رکود پس از رشد تورمی قیمت‌ها را طی می‌کند، اما قیمت مقاطع فولادی در سال 1402 نیز از نوسانات در امان نبوده و با افزایش و کاهش نرخ‌ها در دوره‌های مختلف مواجه بوده‌ است. هرچند همانند گذشته قیمت دلار بیشترین تأثیر را بر این نوسانات قیمت فولاد و آهن آلات دارد، اما در حال حاضر پارامترهای پیچیده دیگری مانند تنش و خطر جنگ فرا منطقه‌ای در خاورمیانه به وجود آمده که علاوه بر بازار ایران، اقتصاد جهان نیز به نتیجه این تنش‌ها چشم دوخته است. در ادامه به بررسی پارامترهای مختلفی می‌پردازیم که در حال حاضر می‌توانند باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن ایران شوند.

عوامل مؤثر بر قیمت فولاد

بی شک نرخ دلار مهم‌ترین عامل در نوسانات قیمت فولاد و آهن آلات به شمار می‌رود که فعلاً اکثر سال 1402 را در کانال 49 الی 53 هزار تومان سپری کرده است. با مشاهده نمودار قیمت مقاطع فولادی می‌توان نتیجه گرفت نوسان نرخ دلار در این محدوده باعث تغییر قیمت روز آهن آلات در مقاطع مختلف مانند تیرآهن، میلگرد، انواع ورق و ... شده است و این دو بازار دارای همگرایی مثبت هستند. به این ترتیب با بررسی شرایط بازار ارز می‌توان چشم‌انداز درست‌تری از قیمت فولاد در آینده ترسیم کرد. هرچند شرایط مؤثر بر قیمت دلار و تحلیل بازار ارز نیز بسیار پیچیده شده و گاها نمی‌توان دلیلی برای نوسانات آن در نظر گرفت.

نرخ دلار زیر سایه جنگ

نرخ دلار با توجه به سیاست‌های داخلی و خارجی دولت، میزان رشد اقتصادی کشور، اخبار در ارتباط با چشم‌انداز اقتصادی کشور، روابط خارجی و عوامل ژئوپلیتیک در منطقه واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد و قیمت کالاهای دیگر را در بازار داخلی تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان نمونه واکنش نرخ دلار به آغاز درگیری‌ها در نوار غزه، جهش تقریباً 3 هزار تومانی بود که باعث رشد مقطعی قیمت فولاد و آهن آلات در بازار داخلی شد. البته در حال حاضر اخبار ناشی از کاهش امکان گسترش جنگ باعث عقب‌نشینی نرخ دلار و قیمت مقاطع فولادی شده است. با توجه به این نوسانات روزانه برای خرید آهن آلات حتماً استعلام قیمت روز را داشته باشید. سایت فولادینو، مرجع قیمت روز ورق سیاه و انواع مقاطع فولادی یکی از منابع مطمئن برای استعلام قیمت انواع ورق و محصولات فولادی دیگر به شمار می‌رود.

اخلال در زنجیره تأمین و قیمت فولاد

قیمت مواد اولیه مانند آهن اسفنجی و سنگ آهن و عوامل مؤثر در زنجیره تأمین از دیگر پارامترهای مهم در تعیین قیمت فولاد و آهن آلات به شمار می‌رود. نوسان در قیمت آهن اسفنجی می‌تواند قیمت فولاد و نرخ محصولات ثانویه فولادی را تحت تأثیر قرار دهد. معاملات بورس کالا براساس میزان عرضه و تقاضای مشتریان و قیمت پایه یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده نرخ مواد اولیه مانند آهن اسفنجی به شمار می‌رود. محدودیت‌های انرژی مانند برق و گاز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر میزان عرضه و قیمت آهن آلات است. با شروع فصل سرما مواردی مانند تأمین گاز مورد نیاز تولیدکنندگان از دیگر پارامترهای تعیین‌کننده در بازار داخلی فولاد محسوب می‌شوند. باید دید محدودیتی که برای تولیدکنندگان فولادی در استفاده از گاز طبیعی در نظر گرفته می‌شود چگونه و به چه میزان است و تا چه مقدار می‌تواند بر میزان تولید و عرضه مقاطع فولادی تأثیر بگذارد.

میزان عرضه و تقاضا و قیمت آهن آلات

هرگونه تغییری در میزان عرضه محصولات فولادی نسبت به تقاضای بازار می‌تواند نوسان قیمت فولاد و آهن آلات را افزایش دهد. برای مثال کم بودن ورق در اصفهان و انبارهای فولاد مبارکه در یک هفته اخیر را در نظر بگیرید که علی‌رغم ثبات قیمت اکثر مقاطع فولادی، منجر به بالا رفتن قیمت ورق سیاه در بازار گردید.

همچنین از سویی دیگر در حال حاضر رکود در صنایع مصرف‌کننده مقاطع فولاد به ویژه خروج سرمایه از بخش مسکن باعث کاهش در بخش تقاضا شده است. تورم بالا، نبود نقدینگی، عدم چشم‌انداز روشن و سوددهی بهتر سایر بازارهای موازی باعث شده است که رکود در بخش تقاضای مقاطع فولادی افزایش یابد.

قیمت ورق سیاه

چرخه جهش تورمی قیمت‌ها و دوره رکود پس از آن شرایطی بوده است که در این سال‌ها همواره در بازار آهن ایران مشاهده شده است. صنعت خودروسازی نیز از دیگر مصرف‌کننده‌های محصولات فولادی به ویژه انواع ورق st52 ، ورق گالوانیزه و ... است که با توجه به ظرفیت حجم تولید داخلی خودرو نمی‌تواند تغییر آن‌چنانی در میزان تقاضا و قیمت فولاد داشته باشد.

در شرایطی متفاوت، افزایش تقاضا در زمان‌های بازار افزایشی و ترس مشتریان از بیشتر شدن قیمت فولاد و آهن آلات، باعث افزایش حباب گونه تقاضا در بازار و پیش خور کردن بازار می‌شود. چرا که عرضه کم در مقابل تقاضای بالا باعث افزایش نرخ کالا بیش از ارزش ذاتی آن می‌شود. به همین دلیل پس از دوره‌های افزایشی نرخ‌ها، بازار وارد رکود و کاهش تقاضا شده و شاهد کاهش قیمت مقاطع فولادی هستیم. چراکه کاهش تقاضا در برابر عرضه بالاتر باعث کاهش قیمت و یا رکود در بازار می‌شود. هم‌چنین معمولاً شروع فصل سرما زمان سنتی کاهش تقاضا و رکود در بازار آهن ایران شناخته می‌شود و به جز واکنش‌های مقطعی بازار آهن به خبرهایی نظیر جنگ خاورمیانه، توافق هسته‌ای و سیگنال‌های تأثیرگذار بر نرخ دلار، شاهد افزایش قیمت فولاد به دلیل رشد در بخش تقاضا نخواهیم بود.

قیمت فولاد و آهن در ایران و جهان

اقتصاد دنیا هم چنان در حال تلاش برای عدم ورود به دوران رکود است و بدین منظور و برای کنترل تورم، سیاست‌های انقباض پولی را در پیش گرفته است. چین پروژه‌های ساخت و ساز خود را کاهش داده و جنگ روسیه باعث اخلال در زنجیره تأمین فولاد شده است. همه این موارد باعث کاهش تقاضا در بازارهای جهانی و عدم رونق در بازار فولاد شده است. قیمت جهانی فولاد یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت پایه در بورس کالا و هم‌چنین ترغیب تولیدکنندگان داخلی به عرضه صادراتی بیشتر برای درامد دلاری به شمار می‌رود.

آینده صنعت فولاد

ایران در صنعت فولاد یکی از ده کشور برتر تولیدکننده جهان به شمار می‌رود. البته در سال‌های اخیر صنعت فولاد مانند اقتصاد ایران همواره درگیر چرخه جهش تورمی قیمت و رکود سنگین پس از آن بوده است و این از روند پیشرفت و سرعت توسعه این صنعت مهم در ایران کم کرده است. فولاد با تأثیر مستقیم بر بسیاری از صنایع مهم کوچک و بزرگ مانند پتروشیمی، خودروسازی، مسکن، لوازم خانگی و ... می‌تواند باعث بهبود حرکت چرخ اقتصادی کشور شود البته اگر مشکلات پیش روی آن مانند اخلال در زنجیره تأمین، سخت بودن شرایط صادرات، ظهور رقبای روسی و ترکی در منطقه و عدم رونق اقتصادی در صنعت کشور حل شود.

فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن

خرید آهن آلات و استعلام قیمت مقاطع فولادی

با افزایش نوسانات لحظه‌ای در بازار آهن به ویژه در زمان‌هایی که بازار افزایشی است بهترین خرید آهن آلات به استعلام درست قیمت مقاطع فولادی بستگی دارد. فولادینو سایت شرکت فولادسازان راه ابریشم یکی از معتبرترین مراجع استعلام قیمت فولاد و خرید آهن آلات مانند انواع ورق، تیرآهن، میلگرد، نبشی و ... به شمار می‌رود. مشاوره رایگان برای پیشنهاد بهترین زمان برای خرید آهن آلات از ویژگی‌های این شرکت به شمار می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها