کد خبر: 698007
تاریخ انتشار :

توسعه کسب‌وکار با نرم‌افزار ERP

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از بهترین نرم‌افزارهای یکپارچه مدیریتی برای سهولت بیشتر کارها، انتقال راحت داده‌ها در بخش‌های مختلف و البته مدیریت بهتر همراه با بهره‌وری بالا، نرم‌افزار ERP است که در حال حاضر توسط مجموعه بزرگ MSYS در ایران پیاده‌سازی شده است. 

در ادامه نرم‌افزار کاربردی ERP را به‌عنوان یک سیستم اتوماسیون اداری معرفی کرده و به بررسی ویژگی‌های مهمش پرداختیم تا برای سفارش این نرم‌افزار تصمیم‌گیری دقیق‌تر و همه‌جانبه‌ای داشته باشید. پس تا پایان این مطلب معرفی نرم‌افزار ERP از مجموعه ام سیس همراه ما باشید.

تعریف ERP

در قدم اول ببینیم که ERP چیست و بعد سراغ راهنمای خرید این نرم‌افزار و نقش مهمش توسعه کسب‌وکار برویم. ERP یا Enterprise Resource Planning نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی است تا مدیران و مدیران ارشد بتوانند بدون استفاده از ده‌ها مدل نرم‌افزار جانبی و... با تمام بخش‌های سازمانشان در ارتباط بوده، داده و اطلاعات مرتبط را انتقال داده و فرایند کار را بهبود دهند.

این نرم‌افزار در قسمت‌های مختلف یک سازمان مانند منابع انسانی، امور مالی و حسابداری، تولید و زنجیره تامین، خدمات و تدارکات و حتی مواد اولیه قابل استفاده است و به افزایش راندمان و بهره‌وری پرسنل هم کمک می‌کند.

نرم‌افزار ERP از ماژول‌های مختلفی تشکیل شده که داده‌های ذخیره شده در این ماژول‌ها همگی در دیتاسنتر موجود است و امکان ردوبدل شدن اطلاعات هم وجود دارد.

در ضمن هر ماژول فقط برای یکی از بخش‌های مجموعه استفاده می‌شود؛ اما اطلاعات ذخیره شده معمولاً مشترک است. به همین خاطر هم ERP را یکی از نرم‌افزارهای مهم برای کارایی بهتر سازمان‌ها معرفی کردیم؛ زیرا از طریق فضای ابری SaaS  و ماژول on-Premise مدیریت مجموعه به مراتب بهتر و ساده‌تر می‌شود.

از رایج‌ترین ماژول‌های نرم‌افزار ERP که در سازمان‌های مختلف استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماژول‌های مرتبط با بخش مالی برای مدیریت عمومی و خودکار‌سازی فرایندهای مالی
  • ماژول‌های HR در منابع انسانی برای برآورد و مدیریت ظرفیت‌های زمانی، نیروهای موجود و حقوق پرداختی
  • ماژول‌های تدارکات و کارگزار برای بخش تامین مواد اولیه و مدیریت سرویس‌های مرتبط با بخش تولید
  • ماژول فروش برای ارتباط با خریدار و مشتری از ابتدای ثبت سفارش تا زمان پرداخت و ارسال محصول
  • ماژول تولید برای اجرای درست فرایندهای مختلف در مسیر ارائه خدمات و محصولات قابل‌اطمینان به مشتری
  • ماژول بخش تامین کالا و لجستیک برای انتقال مواد و تجهیزات، مدیریت دارایی، عملکرد انبار و بخش ترابری
  • ماژول سرویس برای ارائه خدمات به مشتریان و تحلیل کیفیت خدمت‌رسانی تکنسین‌ها
  • ماژول اصول تحقیق و توسعه برای طراحی و توسعه محصول همراه با عملکرد مقرون‌به‌صرفه سازمان
  • مدیریت سرمایه برای به حداقل رساندن میزان غیرفعال بودن سازمان و افزایش حداکثری بازدهی ماشین‌آلات

اتوماسیون اداری چیست؟

در این بخش می‌خواهیم با اتوماسیون اداری و اهمیت آن آشنا شویم. اتوماسیون اداری نرم‌افزاری برای سازماندهی کل یک مجموعه و کسب‌وکار است، در واقع این نرم‌افزار به مدیریت ساده‌تر بخش‌های مختلف مانند منابع انسانی، مالی، تدارکات و... منجر می‌شود.

اتوماسیون اداری در حکم سیستم عصبی مرکزی یک بیزینس است که وظیفه اصلی آن یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی کل مجموعه برای اجرای بهتر کارها و فرایندهای مهم تجاری است. این سیستم با کمک ماژول‌های یک‌پارچه نرم‌افزارهای مختلفی مانند ERP کار می‌کند و از ماژول‌هایی تشکیل شده که هر‌کدام مسئول داده‌ها و اطلاعات بخشی از سازمان هستند. در واقع همان نرم‌افزار ERP که در پاراگراف قبلی معرفی کردیم، یک نوع اتوماسیون اداری است.

راهنمای خرید ERP

برای خرید erp باید به عوامل مختلفی  توجه کنید که مهم‌ترین آن‌ها سه فاکتور زیر است:

نیازهای سازمان

بودجه سازمان

ویژگی‌های erp

مورد اول یعنی نیازهای سازمان در معنای آن است که باید بر‌اساس عملکرد و فرایند کاری مجموعه، ماژول‌های موردنیازتان از نرم‌افزار ERP را تهیه کرده و به خوبی با عملکرد آن آشنا باشید. مثلاً اگر در حوزه تامین محصول برای خرده‌فروش‌های بازار فعال هستید، همه ماژول‌ها را نیاز ندارید و فقط باید بر‌اساس عملکرد کاری یک یا چند ماژول را استفاده کنید.

در مورد بودجه سازمان هم نه فقط در بحث انتخاب نرم‌افزار بلکه در حوزه خرید و سفارش هر برنامه دیگری باید بر‌اساس چهار‌چوب مالی حرکت کنید تا شرکت دچار ضرر و زیان نشود. این مسئله نه‌ تنها برای خرید ERP بلکه برای بخش تبلیغات و مارکتینگ هم صدق می‌کند.

در قسمت سوم هم باید بر‌اساس ویژگی‌های سیستم ERP تصمیم گرفته و اگر نیازهایتان را برطرف می‌کند، نرم‌افزار را تهیه کنید. بر همین اساس در ادامه نگاهی کوتاه به ویژگی‌های ضروری در نرم‌افزار ERP خواهیم داشت.

اولین ویژگی پایگاه اطلاعاتی مشترک است، یعنی هنگام استفاده از هر ماژول باید بتوانید داده‌های موردنیاز را به دست آورده و از طرف دیگر تمامی ماژول‌ها قدرت تحلیل و آنالیز دقیق هم داشته باشند تا امور مدیریتی یکپارچه و منسجم انجام شوند.

مصورسازی یعنی تحلیل‌های کلیکی و KPIهای مختلف در هر واحد سازمانی همراه با UI و UX از دیگر ویژگی‌های ERP است.

 

به‌عنوان نکته آخر هم یادتان باشد که یکپارچگی برای مدیریت هماهنگ و پشتیبانی از به‌روزترین و جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی از دیگر ویژگی‌های ERP است که هنگام سفارش ماژول‌های این نرم‌افزار باید نسبت به استفاده از آن آگاه باشید.

موارد مهم در استفاده از ERP

در استفاده از ERP یادتان باشد که دو مسئله آموزش کارکنان برای بهره‌وری بیشتر همراه با پشتیبانی و به‌روزرسانی منظم سیستم ERP بیشترین اهمیت در استفاده از این نرم‌افزار را دارد که هر دو مورد در مجموعه MSYS برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف انجام می‎‌شود.

مجموعه معتبر و بزرگ Msys با ارائه سیستم‌های مدیریتی دیجیتال و با هدف ارائه دیدگاه‌های ERP برای معرفی محصولات تراز اول دنیا فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه یکی از شرکت‌های فعال در پیاده‎سازی محصولات و راهکارهای SAP در ایران است؛ یعنی همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم برای هر کسب‌وکاری، ماژول‌های مورد‌نیاز را آماده کرده تا برای اهداف مختلف سازمانی قابل‌استفاده باشند.

در ضمن این مجموعه نسبت به آموزش کارکنان برای استفاده از ماژول‌های ERP و البته به‌روزرسانی همیشگی نرم‌افزار متعهد است، در نتیجه با خیال راحت می‌توانید از مزایای این سیستم برای کسب‌وکارتان بهره ببرید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، مشاوره و پشتیبانی فروش با کارشناسان مجرب ام سیس در ارتباط باشید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها