کد خبر: 699216
تاریخ انتشار :

تحصیل در آمریکا یا کانادا !در سال 2024

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دو کشور کانادا و آمریکا همواره یکی از انتخاب های دانشجویان ایرانی بوده است و همیشه تحصیل شرایط تحصیل درکانادا و آمریکا با یکدیگر مقایسه می شود.

ما در این مقاله می خواهیم یک مقایسه کامل و جامع بین تحصیل در آمریکا و کانادا انجام دهیم و این دو کشور را از لحاظ شرایط، هزینه ها، زندگی، ویزا و ... برای افرادی که قصد تحصیل دارند، بررسی کنیم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که شرایط تحصیل در این دو کشور تا چه میزان می تواند متفاوت باشد. موسسه مهاجرتی رویال اپلای از معدود موسساتی است که در زمینه اعزام دانشجو و اخذ ویزای تحصیلی هر دو کشور آمریکا و کانادا فعالیت دارد.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا و کانادا در سال 2024

شاید یکی از سخت ترین مراحل مهاجرت تحصیلی به هر کشور، اخذ مدرک زبان باشد. از آنجاییکه زبان رسمی ایرانیان، انگلیسی نیست متقاضیانی که به قصد تحصیل در دو کشور آمریکا یا کانادا را دارند باید از خود مدارکی مبنی بر تسلط بر زبان انگلیسی ارائه دهند.

یکی از نکاتی که در این بخش اهمیت دارد این است که نتایج اغلب آزمون های زبان مانند آیلتس و تافل حداکثر تا 2 سال اعتبار دارند.

شاید اولین تفاوتی که کانادا با آمریکا در این بخش دارد این باشد که برخی از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا مدرک و مهارت در زبان فرانسه نیاز دارند اما در کشور آمریکا این موضوع وجود ندارد.

یکی از مواردی که در این بخش مشترک است، مورد قبول بودن آزمون زبان دولینگو برای تحصیل در دانشگاه های این دو کشور می باشد. بسیاری از دانشگاه های آمریکا و کانادا نتایج آزمون دولینگو را قبول دارند.

این آزمون که بصورت آنلاین و در خانه انجام می شود، هزینه ای به مراتب پایین تر از آیلتس یا تافل داشته و معمولا از آن ها آسانتر نیز می باشد.

حداقل نمره زبان در آزمون دولینگو برای اخذ پذیرش در دانشگاه های آمریکا در مقطع لیسانس 120-95 بوده و در مقطع کارشناسی ارشد 100-120 می باشد. این نمره بستگی زیادی به رشته و دانشگاه مدنظر فرد دارد. در کانادا حداقل نمره زبان دولینگو کمی بالاتر بوده و 120 می باشد.

تافل یا آیلتس برای تحصیل در کانادا و آمریکا

هر دو آزمون آیلتس و تافل برای اخذ پذیرش در دانشگاه های این دو کشور قابل قبول می باشد و هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. بحث انتخاب بین این دو آزمون بیشتر مسئله ای شخصی بوده و هر دو آزمون جزء معتبرترین آزمون های زبان می باشند.

برخی از افراد بر این باورند که کشور آمریکا آزمون تافل را بیشتر قبول دارد اما باید گفت که این موضوع صحت ندارد.

اگر متقاضی آزمون آیلتس را انتخاب کند، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آمریکا حداقل 6.5 یا 7 نیاز است اما برخی از دانشگاه ها نمره 6 را نیز قبول دارند. کشور کانادا نیز مشابه آمریکا بوده و نمره 6.5 معمولا حداقل نمره مورد نیاز در آزمون آیلتس برای اخذ پذیرش می باشد.

در خصوص آزمون تافل باید گفت که تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا حداقل نمره 80 و در مقطع ارشد حداقل 90 مورد نیاز است. از سوی دیگر حداقل نمره تافل مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا، 100 می باشد. گفتنی است که آزمون تافل بصورت کامپیوتری بوده و یکی از تفاوت های مهم آن با آزمون آیلتس می باشد. اگر چه آزمون آیلتس نیز امروزه هم به صورت کامپیوتری و هم به صورت کاغذی برگزار می گردد.

تفاوت های اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا و کانادا

پروسه ی اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا و آمریکا مشابه یکدیگر می باشند و تفاوت چندانی با هم ندارند. برخی از رشته ها و دانشگاه های این دو کشور نیاز به مدارکی همچون GRE نیز دارند. مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های این دو کشور به این صورت است که متقاضی در وبسایت دانشگاه مدنظر خود حساب کاربری تشکیل داده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل می کند.

در مرحله تکمیل اطلاعات متقاضی باید مدارک خود را نیز بارگذاری کند. تصویر اسکن شده از اصل مدرک شخص به همراه ترجمه رسمی آن نیاز است. در خصوص مدارک تحصیلی، گواهی اتمام دوره مورد تائید نیست و شخص باید اصل مدرک خود را بارگذاری کند. از طرف دیگر ریز نمرات شخص به همراه ترجمه آن نیز جزء مدارک ضروری می باشد.

یکی از اصطلاحات مهم در این زمینه، اخذ پذیرش مشروط است. این یعنی فرد بدون داشتن مدرک زبان پذیرش گرفته اما باید پیش از ورود به دانشگاه مدرک زبان خود را اخذ کرده باشد و در غیر اینصورت پذیرش او باطل می گردد. در اکثر مواقع متقاضی باید مدرک زبان خود را در هنگام تکمیل اطلاعات خود ارائه دهد.

یکی دیگر از مواردی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا و کانادا مورد نیاز است، داشتن توصیه نامه از اساتید یا کارفرمایان می باشد. معمولا داشتن 2 توصیه نامه در مقطع لیسانس و 3 توصیه نامه در مقطع دکتری ضروری است. در برخی از دانشگاه ها ممکن است تعداد توصیه نامه های مورد نیاز متفاوت باشد. در این بخش دانشگاه های کانادا و آمریکا با یکدیگر تفاوتی ندارند.

متقاضی پس از اینکه تمام مدارک خواسته شده دانشگاه را بارگذاری کرد باید هزینه ی بررسی درخواست خود یا همان Application Fee را پرداخت کند. تا زمانیکه شخص این هزینه را پرداخت نکرده باشد، پروسه رسیدگی به درخواست فرد آغاز نمی گردد. این هزینه که برای هر دانشگاه متفاوت است، معمولا بین 30 تا 100 دلار می باشد که پس از پرداخت آن بررسی درخواست پذیرش شما شروع خواهد شد.

در صورتیکه متقاضی موفق به اخذ پذیرش شود می تواند برای اخذ ویزای تحصیلی خود (آمریکا) یا مجوز تحصیل (کانادا) اقدام کند. پروسه ی اخذ ویزا یک مقوله جداگانه بوده و پیچیدگی ها و نکات بسیار زیادی دارد. در بخش بعدی به ویزا های تحصیلی این دو کشور خواهیم پرداخت.

تفاوت های ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا برای ایرانیان

ویزای تحصیلی کانادا در واقع مجوز تحصیل بوده که برای متقاضیانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند صادر می گردد. از سوی دیگر ویزای تحصیلی آمریکا دو نوع اصلی داشته که به نام های F و J وجود دارند. برای دانشجو ویزای F1 یا J1 صادر شده و به همسرش ویزای F2 یا J2 تعلق می گیرد.

بطور کلی اخذ ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان معمولا سخت تر بوده چرا که در سال های اخیر آمریکا با ایران روابط چندان سازنده ای نداشته اما کشور کانادا شرایط به مراتب راحت تری را برای دانشجویان ایرانی قرار داده است. اگر می خواهید برای تحصیل در آمریکا اقدام کنید، حتما این کار را از طریق وکیل های رسمی اداره مهاجرت این کشور و یا موسسات مهاجرتی معتبری همچون رویال اپلای انجام دهید.

سخن پایانی

تحصیل در آمریکا معمولا به دلیل سخت تر بودن اخذ ویزای تحصیلی این کشور کاری سخت تر برای ایرانیان است اما از لحاظ اخذ پذیرش از دانشگاه، تفاوتی چندانی میان کانادا و آمریکا وجود ندارد. چه بخواهید در آمریکا تحصیل کنید و یا کانادا مقصد شما باشد بهتر است از طریق موسسات معتبر مهاجرتی این کار را انجام دهید.

از طریق تکمیل فرم ارزیابی میتوانید از مشاوره رایگان با کارشناسان و وکلای مجرب شرکت رویال اپلای بهره مند شوید .

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱ – ۲۲۴۰۸۱۸۱ – ۲۲۴۰۷۱۷۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها