کد خبر: 703010
تاریخ انتشار :

معرفی بهترین برندها و کارخانه های تولید کننده تیرآهن در ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

معرفی بهترین برندها و کارخانه های تولید کننده تیرآهن در ایران

تیرآهن به عنوان یکی از محصولات استراتژیک صنعت فولاد کشور، دارای استانداردهای مختلفی است که با هدف تولید تیرهای متنوع، به کار گرفته می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین کارخانه‌های تولید این قطعات و ارائه اطلاعات درباره آن‌ها می‌پردازیم.

کدام کارخانه‌ها، بهترین تولید کنندگان تیرآهن به شمار می‌روند؟

کارخانه‌های بسیاری در حوزه تولید این محصول، مشغول به کار هستند. هر یک از این تولیدکنندگان، تیرآهن را با ویژگی‌های متنوع و کیفیت متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از برندهای موجود در بازار می‌پردازیم:

  • شرکت ذوب آهن اصفهان:

ذوب آهن یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید کننده مقاطع فولادی در کشور محسوب می‌شود. این کارخانه در منطقه جنوب غربی اصفهان قرار دارد و تامین بخش قابل توجهی از محصول مورد نیاز صنایع داخلی را انجام می‌دهد. همچنین محصولات تولیدی توسط کارخانه ذوب آهن به کشورهای مختلف در قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا نیز صادر می‌شود. تیرآهن‌های نوع IPN این کارخانه بر اساس استاندارد تولید DIN 1025-1، قطعات بال پهن موازی با رعایت استاندارد ISIRI 14484 و بال نیم پهن موازی بر اساس استاندارد DIN 1025-5 تولید می‌شوند. این شرکت قطعات فولادی نوع IPE را در سایزهای 120 تا 320 میلی‌متر که به تیرآهن 12 تا 32 معروف هستند را نیز تولید می‌کند. به علاوه محصولات نوع H یا هاش را نیز در سایز 160 میلی‌متر تولید می‌کند که به تیرآهن 16 معروف است. در کل قیمت تیرآهن اصفهان کمی بیشتر از محصولات سایر برندها است؛ زیرا این کارخانه بهترین محصول موجود در بازار را تولید می‌کند.

  • کارخانه جهان فولاد غرب:

فولاد غرب یکی از شرکت‌های معروف تولید انواع مقاطع فولادی به شمار می‌رود و در نزدیکی شهر کرمانشاه، در سال 1387 به بهره‌برداری رسید. تیرآهن‌های تولیدی در این کارخانه بیشتر به صورت نیم پهن و عریض تولید می شوند و نوع نیم پهن در سایزهای 80 تا 200 میلی‌متر ساخته می‌شود که به آن‌ها تیرآهن‌های 8 تا 20 نیز گفته می‌شود. این قطعات بسته به استاندارد مورد استفاده در ساخت، طولی بین 8 تا 18 متر دارند. محصولات فولادی عریض این کارخانه نیز در سایزهای 100 تا 1000 میلی‌متر ساخته می‌شوند. به دلیل سایز بزرگ، این قطعات استفاده گسترده‌ای در ساخت سدها و پل‌ها دارند.

  • تیرآهن پروفیل صنعت ماهان:

فعالیت کارخانه صنعت ماهان در سال 1389 آغاز شد. این کارخانه در موقعیتی استراتژیک در تهران و در جاده خاوران واقع شده است. با توجه به مکان قرارگیری این کارخانه در پایتخت، قسمت قابل توجهی از بازار این منطقه را در اختیار دارد. تیرآهن ها در این کارخانه با استاندارد IPE یا استاندارد معمولی تولید می‌شوند. محصولات تولید شده در این شرکت از تنوع سایز برخوردار بوده و در سایزهای 14، 16 و 18 تولید و در بازار عرضه می‌گردد.

  • تیرآهن ظفر بناب:

این شرکت در منطقه شمال غربی کشور واقع شده است و نیاز صنایع این منطقه به مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن را تامین می‌کند. این کارخانه در سال 1386 با حمایت بخش خصوصی تاسیس شد و با وجود سابقه نسبتا کم، توانسته محصولات با کیفیتی را تولید کند. خط تولید تیرآهن این کارخانه از سال 1396 راه‌اندازی شد و در حال حاضر قطعات تولید شده توسط شرکت ظفر بناب از نوع IPE و در سایز 14 است. البته با توجه به رشد سریع این کارخانه، احتمالا در آینده شاهد تولید سایر انواع این قطعات در این شرکت خواهیم بود.

  • کارخانه آریان فولاد:

این کارخانه در سال 1385 در بوئین زهرا استان قزوین تاسیس شد. با توجه به مساحت بزرگ و حجم تولیدات آن، به یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی در زمینه فولاد در ایران و خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت به دلیل موقعیت جغرافیایی نزدیک به استان تهران و مناطق شمالی کشور، بخش قابل توجهی از نیاز صنایع این مناطق به محصولات فولادی را تامین می‌کند و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، در حوزه صادرات نیز موفق عمل کرده و بخش قابل توجهی از محصولات خود را صادر می‌کند. قطعات تولید شده توسط شرکت آریان فولاد عمدتا بر اساس استاندارد DIN 1025-5 تولید و در سایزهای 16، 18، 20، 22، 24 و 27 ساخته می‌شوند.

کارخانه های تولید کننده تیرآهن

  • فایکو:

این کارخانه در نزدیکی شهر ساری استان مازندران واقع شده است و علاوه بر تامین مقاطع فولادی در بازار داخلی، به دلیل کیفیت مناسب محصولات اش، بخشی از تولیدات خود را نیز به کشورهای خارجی صادر می‌کند. شرکت فایکو با تولید 5.1 میلیون تن محصول، جز بزرگترین کارخانه‌های این صنعت در کشور محسوب می شود. این کارخانه در سال 1393 تاسیس شده و از ابزارها و تجهیزات مدرن برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. تیرآهن‌های فایکو اغلب از نوع IPN و IPE هستند و سایز آن‌ها 14، 16 و 20 است. این کارخانه از فولاد با استانداردهای st37, st52, st44 برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. قیمت تیرآهن تولید شده در این کارخانه بسیار مناسب است.

جمع بندی

با توجه به اهمیت اطلاعات در دنیای امروز و نقش کالاهایی مانند تیرآهن در صنعت و ساختمان، آشنایی با شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده، نقش مهمی در کیفیت نهایی ساختمان‌ها دارد. با توجه به داشتن ذخایر آهن فراوان در کشورمان، تعداد زیادی کارخانه تولید کننده تیرآهن تاسیس شده و در حال فعالیت هستند.

هر یک از این کارخانه‌ها از استانداردهای مختلفی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، بنابراین کیفیت نهایی قطعات تولیدی آن‌ها متفاوت است. برای انتخاب بهترین محصول موجود، آشنایی با هر یک از شرکت‌ها و استانداردهای تولید آن‌ها ضروری است که در این مقاله تعدادی از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید تیرآهن در کشور را معرفی کردیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها