کد خبر: 178927
تاریخ انتشار :

نرخ رشد اقتصادی و چند نکته اساسی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین راغفر* بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران با احتساب درآمد نفت در سه ماهه اول امسال به 4.6 درصد و بدون درآمد نفت به 4.4 درصد رسیده است و آنچنان که بانک مرکزی گزارش داده است با وجود رشد 4.6 درصدی اقتصاد در فصل اول سال جاری، اتفاق خارق‌العاده و غیرقابل باوری در اقتصاد کشور صورت نپذیرفته است و چنین نرخ رشدی پس از 8 فصل رشد منفی، کاملاً طبیعی است.

در شرایطی این نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی اعلام شده است که باید این موضوع تغییرهایی را در فضای اقتصادی و بازارهای مختلف ایجاد کند تا بتوان بهتر این رشد اقتصادی را احساس کرد.

نرخ رشد اقتصادی معمولا بر متغیرهای اقتصادی کشور همچون نرخ تورم و بیکاری تاثیر گذار است و در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی افزایش یابدباید نرخ بیکاری و یا تورم کاهش یابد که در سال 93 نرخ رشد اقتصادی تاثیری بر نرخ بیکاری نداشته و همچنان مشکل بیکاری در کشور به قوت خود باقی است.

برای بررسی نرخ رشد اقتصادی باید همین متغیرهای کنترلی را مورد بررسی قرار داد و از نتیجه آن می توان به نرخ رشد اقتصادی واقعی در کشور رسید. هم اکنون در کشور نرخ بیکاری کاهش نیافته است اما نرخ تورم در یکسال اخیر روند کاهشی را طی کرده است که این موضوع می تواند که این موضوع به صورت مستقیم بر اثر افزایش نرخ رشد اقتصادی کاهش نیافته و دلیل اصلی کاهش نرخ تورم، رکود عمیق حاکم بر فضای اقتصادی کشور است.

البته عدم کاهش نرخ بیکاری و همچنین کاهش نرخ تورم به واسطه رکود حاکم بر اقتصاد کشور مورد تایید مراکز اقتصادی است و آمارهای رسمی ارائه شده نیز این موضوعات را تایید می کنند. همچنین باید توجه داشت که بر اساس آمارهای موجود نرخ تورم بخش صنعت که تاثیر فراوانی بر توسعه اقتصاد کشور و افزایش نرخ رشد اقتصادی دارد در 3 ماهه اول سال جاری دو برابر نرخ تورم معمولی است و این موضوع نشاندهنده این است که صنعتگران با مشکلات جدی تری رو به رو هستند.

نکته دیگری که باید در رابطه با نرخ رشد اقتصادی به آن توجه کرد بحث کیفیت نرخ رشد اقتصادی است و بر اساس آمارهای رسمی که ارائه می شود بسیاری از اقدامات و خدمات خرد بازارهای مختلف و همچنین اقدامات اجتماعی بر نرخ رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار است. اما در رابطه با نرخ رشد اقتصادی ایران واقعیت این است که بیشترین تاکید تیم اقتصادی دولت برای رشد اقتصادی، فروش نفت و افزایش تولید در صنعت خودروسازی کشور بوده است.

باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که این دو بخش برای تمام دولت ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است اما نفت و صنعت خودرو به تنهایی نمی توانند رشد اقتصادی پایدار و تاثیرگذاری را در اقتصاد ایجاد کنند.

اقتصاد کشور در شرایطی در رکود به سر می برد که مرکز آمار اخیرا اعلام کرده است نرخ رشد اقتصادی در کشور مثبت است و در این راستا نیز در دولت یازدهم اقدامات مناسبی صورت گرفته و قابل قبول است. اما این مرکز از نرخ دقیق رشد اقتصادی خبر نداده و به نظر بنده بهترین زمان برای بررسی نرخ رشد اقتصادی کشور پایان سال است و آن زمان می توان دقیق تر شاخص های اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار داد و نرخ رشد اقتصادی را تعیین کرد.

البته مسئولان دولتی درباره نرخش رشد اقتصادی اعلام کرده اند انتظار تکرار نرخ رشد اقتصادی 4.6 درصدی را ندارند و دلیل آن هم این است که دولت در گزارش اولیه خود در مورد سیاست های خروج از رکود بدون تورم بر این موضوع تاکید کرده است که با توجه به عدم سرمایه گذاری در سال 92 نمی توان انتظار خروج از رکود در سال جاری را ندارد.

*اقتصاددان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها