کد خبر: 166703
تاریخ انتشار :

اسدالله عسگراولادی: زندگی کوچکی دارم و از هیچ بانکی وام نگرفتم/ رکود فعلی اقتصاد حاصل ندانم کاری است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اسدالله عسگراولادی با بیان این که حدود 64 سال است که در رشته صادرات در کشور فعالیت می‌کنم در تمام این مدت همواره صادر کننده بودم و هیچ گاه در واردات یا سرمایه گذاری‌های وابسته به دولت حضور نداشته و شرکت نداشته‌ام، گفت: زندگی کوچکی دارم و سعی می کنم با هیچ بانکی ارتباط رانتی، وامی و گرفتاری های دولتی نداشته باشم از اول هم برنامه زندگی خود را بر این پایه تنظیم کرده‌ام. امروز هم به عنوان یک کاسب جز مشغول خدمت به نظام هستم.

اهم اظهارات عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه می آید:

* در دولت قبلی که دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود در اتاق بازرگانی از دولت حمایت می‌کردیم چون آقا نیز از دولت حمایت می کرد اما در چهار سال دوم فعالیت دولت دهم بعضی نقاط افتراق میان ما و دولت به وجود آمد به نحوی که آرام آرام حالت انتقادی به خود گرفتیم حتی اواخر فعالیت دولت دیگر با یکدیگر هم صدا نبودیم.

*در حوزه سیاست های اقتصادی دولت که در قالب بسته خروج غیر تورمی از رکود اعلام شده است نیز نظرات خود را اعلام کرده ایم. به اعتقاد اتاق بازرگانی این بسته که بعد از یازده ماه گفت وگوهای بسیار ارائه شده کار ارزنده‌ای است اما تحقق آن با سختی زیادی همراه است. بسته اقتصادی دولت ایردات کوچکی هم دارد به عنوان نمونه در بخش کشاورزی سیاست دولت شفاف نیست در بخش صادرات هم آنگونه که صادرکنندگان توقع داشتند توجهی از سوی دولت صورت نگرفته است.

* دومین موضوع کلیدی اقتصاد کشور که باید در تصمیم گیری‌ها مورد توجه قرار گیرد تحریم های بین المللی است. فشارهای بانکی در تحریم‌های بین المللی وجود دارد که نباید از تأثیرات منفی آن در مبادلات تجاری فعالان اقتصادی غافل شد.بالاخره تحریم شلاق زهرآگین خود را بر پیکرده اقتصاد کشور وارد کرده است.

* به اعتقاد بنده رکود دو سال اخیر دولت بیشتر ناشی از ندانم کاری در برنامه‌های اقتصادی 10 سال گذشته است. ما عوارضی را پرداخته‌ایم که می توانستیم نپردازیم. رکود فعلی کشور که به نوعی کم نظیر است فقط با یک راه امکان برگشت خواهد داشت. در رکود کسادی مطلق یا مزمن به وجود می آید و مردم قدرت خرید خود را از دست داده و درامدهای کاذب نیز در جامعه ایجاد می شود. هم اکنون هیچ حقوق بگیری قدرت خرید مسکن ندارد باید پرسید چرا! این یک اشکال اقتصادی ساختاری بزرگ است.

* حال دولت یازدهم قول داده است که تا حدودی این رکود را برطرف کند. به اعتقاد بنده با سرمایه گذاری می توان رکود را شکست داد. مقام معظم رهبری تأکیدات زیادی بر تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که برای اجرایی شدن این هدف باید نیازهای خود را در داخل کشور تأمین کرده و درصد وابستگی خود را به بیگانه کاهش دهیم. در حال حاضر نفت کشور در تحریم قرار دارد پس نباید به فکر اسراف منابع برای واردات باشیم و باید با سرمایه گذاری داخلی خودکفایی کشور را ایجاد نماییم.

* 6 ماه اول امسال شرایط برای فعالان اقتصادی بسیار سخت بود و دولت نتوانست به موفقیت هایی دست پیدا کند. اما دور نما برای 6 ماهه دوم بهتر است. به اعتقاد بنده در حال حاضر تورم حدود 27 تا 28 درصد است اما دولت نرخ تورم را 25 درصد اعلام می کند. اگر حرف دولت را قبول کنیم و بگوییم نرخ تورم 25 درصد است بنا برسیاست گذاری ها قرار است این نرخ به 20 درصد برسد. من چنین تصوری ندارم به نحوی که حتی اگر تا پایان سال به نرخ 25 هم برسیم به توفیقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

* امسال وضعیت صادارت غیر نفتی خوب بود زیرا دولت یازدهم در سال گذشته به عنوان دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرد که همین امر دل بسیاری از افراد را امیدار به آینده نمود. البته چند مورد از تدبیرهای دولت یازدهم اجرایی شد و رئیس جمهور در ملاقات های متعدد خود از کشورهای مختلف و حضور در سازمان‌های بین المللی و مذاکرات 5+1 بسیاری از امیدها در دل فعالان اقتصادی ایجاد کرد.

* آمارها نشان از آن دارد که صادرات کشور در زمان انقلاب اسلامی در مرز 300 میلیون دلار بود که در سال 58 به 500 میلیون دلار رسیده است. این امر در سال 92 به 43 میلیارد دلار رسید که امیدواریم امسال براساس برنامه ریزی ها به 50 میلیارد دلار صادارت دست پیدا کنیم. * دولت دلش نمی خواهد که واردات محور باشد اما یک گرفتاری‌های کوچک بین المللی هم وجود دارد. به عنوان نمونه زمانی که می‌خواهیم نفت خود را بفروش برسانیم طرف تجاری که خواستار خرید نفت کشور است می گوید در ازای پول نفت من به شما کالا می دهم . این همان شرایطی است که کشور چاره ای جز واردات برخی از کالاها را نداشته باشد. * طرح شبنم از اول طرح خوبی بود اما درگیر مسائل رانتی شد به نحوی که بعداً برگه های این طرح در سطح بازار با قیمت های ارزان بفروش می رسید و متقاضیان به راحتی می‌توانستند با نود هزار تومان این برچسب‌ها را خریداری کنند.در مجموع با انحراف این طرح بهتر بود که اصلاً اجرا نشود.

* زمانی که مردم دیدند برای اداره زندگی خود باید با فلان مدیر بانک پیوند داشته باشند وگرنه قادر به دریافت وام نخواهند بود خود را مقید کردند که بانک و سیاست را بشناسند. به اعتقاد بنده مردم متمایل به مسائل سیاسی نبودند اما دولت آنها را مجبور کرد تا به این سمت حرکت کنند. در شرایط فعلی تمام سرنخ ها در اختیار دولت قرار دارد و مردم مجبورند برای انجام کارهای خود به مسائل سیاسی خود را گره بزنند.

* صرافی بنگاه سود جویی نیست صرافی باید ارزی که از بانک مرکزی دریافت می کند را به متقاضیان ارائه دهد. ما می‌گویم دولت به بانک ها بگو بانکداری کنند اما بنگاه داری نکنند اما هیچ کس به این حرفا توجه نمی‌کند. بانک ها و صرافی‌ها باید به ماهیت خود بپردازند و از وظایف خود دور نشوند. * فاینانس چین متوقف نشده است . حتی در سفر اخیر آقای لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی به چین نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و طرف چینی‌ قبول کرده است که از محل پول ایران در چین که حدود 18 میلیارد است تا دو برابر یعنی 36 میلیادر دلار فاینانس بدهد. برای این فایناس باید طبق قانون 20 درصد در کشور تأمین ریالی صورت گیرد. حال فعالان اقتصادی چنین ریالی ندارند و بانک مرکزی نیز این منابع را تأمین نمی‌کند.

* گله کردم آقای نهاوندیان رئیس التجار ما بود اما بعد از پذیرش مسئولیت در ریاست جمهوری یک دیوار بزرگ به دور خود کشیده که نمی توانیم او را ببینیم.

* {درباره تاسیس بانک ایرانی در چین} سیاسی شد! من مبتکر این موضوع بودم اما موفق نشدم حتی با چند سرمایه گذار ایرانی هم در این رابطه صحبت کردم اما در نهایت موفق نشدم بانک مرکزی را راضی به این کار کنم.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها