کد خبر: 171583
تاریخ انتشار :

کارشناسان از دلایل ادامه دار بودن افت شاخص می‌گویند/ بهترین زمان برای خرید سهام فرا رسیده است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شاخص بورس تهران روز گذشته در ادامه روزهای نزولی خود در سال 93 با افت 99 واحدی تا ارتفاع 71 هزار و 386 واحدی عقب نشست تا نگرانی ها درباره بازار سرمایه بیش از گذشته افزایش یابد.

تدوام افت شاخص بورس در حالی رخ داده است که یکسال قبل بازار بورس با افزایش قابل توجه شاخص همراه شده بود و همین موضوع نیز باعث شد تا سرمایه های فراوانی وارد بورس شده و از بازار سرمایه به عنوان یکی از پرسود ترین بازارهای اقتصادی کشور یاد می شد.

اما از زمستان سال گذشته روند حرکتی در بازار بورس تغییر کرده و در حالی که بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند افت شاخص بورس مقطعی خواهد بود اما از ابتدای سال جاری تا کنون شاخص بورس 7 هزار و 629 واحد افت داشته و به 71 هزار و 486 واحد رسیده است.

در حالی که کارشناسان دلایل مختلفی همچون رکود در فضای اقتصادی کشور، تعدیل منفی سود سال آینده شرکت ها، مبهم بودن آینده صنایع کشور و فضای آشفته سیاسی کشورهای همسایه را به عنوان دلایل افت شاخص بورس عنوان می کنند مدیرعامل شرکت بورس گفته است نبود نقدینگی عامل اصلی وضعیت رکودی بورس در حال حاضر است و عرضه های اولیه در شرایط فعلی، رونق را به بازار سرمایه بازنمی‌گرداند.

داوود دانش جعفری وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی درباره تداوم افت شاخص بورس می گوید رشد فزاینده بورس به نظر می‌رسید غیرطبیعی است و در حالت عادی بازار سرمایه نمی‌تواند تا این حد به یکباره در مقطع کوتاهی رشد کند. پیش‌بینی می‌شد همان‌طور که بازار سرمایه یکباره رشد کرده است پس از مدتی نه‌تنها از ادامه رشد بازمی‌ایستد، بلکه دچار ریزش‌ خواهد شد .

وی با بیان این که رشد فزاینده بورس ناشی از تحولات ارزی بود و تردیدی در این زمینه وجود ندارد، می گوید وقتی قیمت ارز از 1226تومان افزایش یافت و طی دو سال به حدود سه برابر رسید معنی آن از منظر اقتصادی این است که کسانی که سرمایه‌گذاری قبلی به ارز داشتند، ارزش دارایی‌های آنها به ریال متناسب با درصد سرمایه‌گذاری ارزی می‌توانست افزایش یابد. بنابراین این مساله خود به موتور محرکی تبدیل شد تا قیمت سهام در بورس افزایش پیدا کند.

به گفته دانش جعفری این موتور محرکه در سال گذشته از حرکت بازایستاد و به تدریج فعالان بازار متوجه شدند که دیگر از افزایش قیمت‌های آن‌چنانی سهام خبری نیست. به تدریج افرادی که نیاز به نقدینگی داشتند سهام خود را فروختند؛ در نتیجه این مساله نیز موج هیجانی دیگری را دامن زد. البته قابل پیش‌بینی بود که رشد هیجانی در‌نهایت در نقطه‌ای متوقف می‌شود و شاخص با ریزش‌های شدید مواجه خواهد شد. طبیعی بود وقتی موتور محرکه افزایش نرخ ارز بازایستد این بازار نیز در جهت معکوس حرکت کند و وارد روند نزولی شود.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به مشکلات بازار اولیه می گوید اگر بازار اولیه بزرگ و مشکلات آن رفع شود، می‌تواند به موازات سیستم بانکی بخشی از تامین مالی پروژه‌ها و نیازهای بخش تولید را تقبل کند. باید ابزارهای مالی در این عرصه تقویت و زمینه برای رفع محدودیت‌های بازار اولیه فراهم شود. اگر این اتفاق رخ دهد بازار سرمایه می‌تواند نقش قابل توجهی ایفا کند. اگر همین امروز زمینه‌های تقویت بازار اولیه را فراهم کنیم می‌توان امیدوار بود که در فاصله کوتاهی بازار به سمت رونق و رشد حرکت کند.

همچنین حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در مورد دلایل افت های پیاپی بورس در روزهای اخیر با اشاره به این مطلب که معمولا بورس ها نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشورها هستند، گفته است اما در برخی اوقات با دستکاری در بازارهای کم عمق این وظیفه به خوبی انجام نمی شود. سیاست های رکودی و انقباضی طی چند ماه اخیر بر بورس و وضعیت شرکتها تاثیر گذاشته است و موجبات رکورد در بورس را فراهم آورده است و از جمله این سیاست های انقباضی بالابردن هزینه یا بهای تمام شده شرکت ها و عدم اجازه برای افزایش قیمت محصولات است .

به گفته ستاک این رکورد ایجاد شده در صنایع باعث شد تا گزارشات و رشدی که سهامداران انتظار آن را داشتند، محقق نشود و همین فضای بدبینی باعث فزونی عرضه بر تقاضا گردید و از سوی دیگر کمبود نقدینگی به واسطه اعمال سیاست های انقباضی مزید بر علت شده و هر روز باعث کاهش قیمت سهام می شود و در بسیاری از موارد سهم ها کمتر از قیمت و ارزش ذاتی خود در حال معامله در بورس هستند .

این کارشناس بازار سرمایه گفته است با توجه به نوپا بودن بازار سرمایه کشورمان، اینکه به صورت مطلق گفته شود که هیچ حمایتی نباید از بازار سرمایه صورت گیرد و یا باید در بازار دستکاری شود، صحیح نیست .

همچنین امیر محبی دیگر کارشناس بازار سرمایه در خصوص افتهای پی در پی شاخص بورس گفته است وضعیت رکود اقتصادی از جمله مواردی است که این روزها بر بازار سرمایه کشور نیز سایه انداخته است، بعلاوه این که پایان سال مالی شرکتهای سرمایه گذاری هم یکی از علتهای ریزش شاخص بورس در این روزهاست .

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که در حال حاضر حمایتی از سوی دولت، مجلس و مدیران بازار سرمایه از بورس نمی شود می گوید بازاری که نتواند خود را بالا ببرد، راهی جز پایین آمدن ندارد.

اين اظهارات در حالی مطرح می شود که برخي تحليلگران بازار پيش بيني کرده اند با توجه به تاکيد دولت براي تغيير روش اداره بانک ها ارزش سهام آنها در بورس نيز کاهش پيدا مي کند و حتي بهبود وضعيت صنايع خودرو سازي و افزايش 70 درصدي ميزان توليد آنها نيز در کوتاه مدت نمي تواند چنان موثر باشد که شاخص بورس دست از نزول بردارد .

اما در این شرایط نیز افرادی هستند که با دلیل پایین بودن قیمت ها و فرا رسیدن بهترین زمان برای خرید سهان قصد دارند سرمایه خود را وارد بازار بورس کنند که این موضوع با هشدارهای فراوان کارشناسان همراه شده است.

همچنین بررسي ها نشان مي دهد بورس طي پنج ماه گذشته 8.6 درصد بازدهي منفي داشته است. برهمين اساس در صورتي که سرمايه گذاران خرد 10 ميليون تومان در ابتداي سال در بورس، سرمايه گذاري انجام مي دادند به ميزان 860 هزار تومان زيان را مي پذيرفتند که اين عدد با سرمايه گذاري 20 ميليون توماني به عدد يک ميليون و 720 هزار تومان مي رسيد و این موضوع مصداقی بر هشدارهای کارشناسان درباره عدم حضور در بازار سرمایه است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها