کد خبر: 181197
تاریخ انتشار :

خودروسازان در فکر کاهش همکاری با چینی‌ها/ خودروهای اروپایی در ایران ارزان شدند/ افزایش 100 هزار تومانی پراید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در حالی که حدود یک ماه از فصل پاییز سپری می شود بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و مسئولان صنعت خودروسازی کشور با ارائه طرح های مختلف در حال تلاش برای مقابله با این موضوع هستند.

در همین رابطه در هفته ای که گذشت محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از طراحی دستورالعمل جدیدی برای تعیین شرایط شراکت خودروسازان داخلی با خارجی ها و طراحی پلتفرم های جدید خودرو خبر داد و اعلام کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی را تدوین کرده که بر اساس آن شرایط شراکت خودروسازان داخلی و خارجی و تدوین پلتفرم های جدید را سیاست گذاری کرده است و این در شرایطی است که همزمان با تدوین این دستورالعمل سناریوی دیگری نیز تدوین شده که در صورت تداوم تحریم و عدم بهبود فضای بین المللی خودروسازان بتوانند بر اساس آن حرکت کنند .

به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نحوه همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خارجی که قصد دارند در قالب جوینت ونچر برای طراحی پلتفرم های جدید و راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کار مشترک انجام دهند، مشخص شده است .

صالحی نیا تاکید کرد به تازگی با توافقاتی که در مجلس در حوزه خودرو صورت گرفته است این دستورالعمل تدوین شده و بر اساس آن مقرر گردیده تا چنانچه خودروسازان بخواهند با شرکای خارجی خود وارد همکاری شوند سرمایه گذاری آن حداقل باید به صورت 50-50 باشد تا بتواند یک شرکت مشترک شکل بگیرد.

در همین رابطه یکه زارع مدیرعامل صنعتی ایران خودرو اعلام کرد 95 درصد مذاکرات با پژو تمام شده است و اگر در زمینه پنج درصد باقی مانده نیز به توافق برسیم، به محض فراهم شدن شرایط قرارداد امضا خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد ‌در نهایت سیاست‌های کاری ما به‌گونه‌ای است که حداکثر 10 درصد سبد محصولات به خودروهای چینی اختصاص خواهد یافت و مابقی مربوط به برندهای خودمان و سایر خودروسازان خارجی خواهد بود.

یکه‌زارع درباره اظهارات نعمت زاده درباره قیمت خودرو نیز اعلام کرد اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت خودرو اظهارنظری می‌کند از روی تعصب به تولید و صنعت است وگرنه همه می‌دانند که قیمت خودرو ارتباطی به این وزارتخانه نداشته و طبق اعلام وزیر، نمایندگان مجلس باید موضوع قیمت خودرو را در شورای رقابت پیگیری کنند . قیمت خودرو چیزی نیست که بگوییم کم می‌کنیم زیرا باید میزان رشد قیمت آن با رشد قیمت دیگر اقلام مقایسه شود .

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی نمایندگان مجلس قیمت‌های کمتری را در زمینه نرخ قطعات خریداری شده توسط خودروسازان اعلام کرده‌اند، تاکید کرد شاید آن‌ها قطعات را از جایی قیمت گرفته‌اند که قبلا چیزی دیگری را می‌خریدند. به هر حال قیمت‌ها و هزینه‌های اعلامی ما مستدل و با مستندات است.

اما در شرایطی که خودروسازان کشور موضوع قیمت خودرو را حل شده می دانند و به دنبال ثبت قرارداد با خودروسازان کشورهای دیگر برای همکاری هستند نمایندگان مجلس به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند و بهروز نعمتی در رابطه با آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو، گفته است نمایندگان مردم در مجلس معتقدند قیمت های اعلام شده از سوی خودروسازان، مناسب و مردمی نیست و اکنون هم با جدیت پیگیر بازنگری در نرخ خودرو و کاهش آن هستند .

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس عده ای با توجه به درآمدهای بالا، قیمت ها را واقعی و منطقی اعلام می کنند، اما به عقیده اکثر نمایندگان، نرخ های اعلام شده با واقعیت ها فاصله دارد و به همین دلیل هم خواستار بازنگری در نرخ ها هستیم .

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با اعلام اخباری مبنی بر حضور مافیا در صنعت خودرو نیز گفته است اکنون اعضای هیئت دولت، مجلس و خودرو سازان، معتقد به کاهش قیمت خودرو هستند، پس چرا این خواسته محقق نمی شود، لذا مافیای موجود در تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت خودرو و کسب سودهای کلان است .

همچنین مدیر فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا در تشریح شرایط این روزهای بازار خودرو می گوید طی دو هفته گذشته معاملات بازار در پی‌توقف شماره‌گذاری که منجر به عرضه خودروی کمتری به بازار شد، بهتر شد اما حجم معاملات هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده است .

به عقیده حسن فروزانمهر، بازار هنوز هم آن‌طور که باید از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفته زیرا انتظار برای کاهش قیمت هنوز ادامه دارد. چیزی که باعث عدم اطمینان مردم به قیمت‌های فعلی شده است، اظهارات گاه و بی‌گاه نمایندگان مجلس در رابطه با قیمت خودرو است، اظهاراتی که اگرچه تا کنون نتیجه خاصی در پی نداشته‌اند اما دست کم در قفل بودن بازار تاثیرگذار بوده‌اند .

قفل بودن بازار اصطلاحی است که فروزانمهر آن را در توصیف شرایط فعلی بازار به کار می‌برد و می‌گوید متاسفانه تکلیف مردم با قیمت‌ خودرو هنوز مشخص نشده است به همین دلیل قفل بازار همچنان پس از مدت‌ها کاملا باز نشده است .

این مدیر فروش عقیده دارد قبلا هم بازار خودرو با این پدیده مواجه بوده اما دوره زمانی آن هیچ‌گاه تا این میزان طولانی نبوده است. اما آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد سطح عمومی قیمت‌ها در پی توقف شماره‌گذاری با رشد همراه بوده است، اتفاقی که اگرچه برای مصرف‌کنندگان واقعی بازار چندان خوشایند نیست، اما برای خودروسازان نتایج خوبی به همراه دارد. تا پیش از رشد نسبی قیمت‌ها در بازار، قیمت برخی محصولات خودروسازان در بازار به زیر قیمت کارخانه رسیده بود. به این ترتیب بسیاری از مشتریان به جای خرید از کارخانه ترجیح می‌دادند خودرو مورد نظر خود را از بازار تهیه کنند؛ اما به گفته خودروسازان با رشد نسبی قیمت‌ها، فاصله قیمت کارخانه و بازار کمی منطقی شده است و حالا خودروسازان می‌توانند به فروش بهتری امیدوار باشند .

اما در حالی که خودروسازان کشور به دنبال کاهش روابط تخاری در حوزه صنعت خودروسازی با کشورهایی همچون چین بوده در به دنبال همکاری با خودروسازان اروپایی هستند بازار خودرو نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و قیمت ها در هفته گذشته با نوسان هایی همراه بوده است که در جدول زیر به این نوسان ها اشاره شده است.

خودرو

قیمت خودرو(شنبه)

قیمت خودرو(جمعه)

تندر 90

36 میلیون و 100 هزار تومان

35 میلیون و 800 هزار تومان

پژو 206 تیپ 2

35 میلیون و 600 هزار تومان

35 میلیون و 500 هزار تومان

پژو پارس سال

35 میلیون و 700 هزار تومان

35 میلیون و 400 هزار تومان

پژو 405

29 میلیون و 400 هزار تومان

29 میلیون و 400 هزار تومان

سمند ال ایکس

30 میلیون و 500 هزار تومان

30 میلیون و 500 هزار تومان

پراید 111

20 میلیون و 400 هزار تومان

20 میلیون و 500 هزار تومان

پراید 132

19 میلیون و 400 هزار تومان

19 میلیون و 400 هزار تومان

ام وی ام ایکس 33

63 میلیون تومان

63 میلیون و 500 هزار تومان

مگان

116 میلیون تومان

117 میلیون تومان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها