کد خبر: 184491
تاریخ انتشار :

تحقق وعده تورمی دولت 5 ماه زودتر از موعد/ نرخ تورم تا پایان سال به 17 درصد می‌رسد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، طی یکسال گذشته مقابله با افزایش نرخ تورم یکی از اولویت های اصلی دولت یازدهم در حوزه اقتصادی بوده و در حالی که رئیس جمهور وعده تورم 20 درصدی در پایان سال 93 را مطرح کرده بود بانک مرکزی نرخ تورم مورد محاسبه برای دوازده ماه منتهی به مهرماه سال جاری را 19.4 درصد اعلام کرده است.

این درحالی است که نرخ تورم برای آخرین ماه تابستان 21.1 درصد محاسبه شده بود . همچنین تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در مهرماه 1393 به عدد204.8 نشان می دهد که تورم ماهانه در مهرماه 1.4 درصد افزایش یافته است .

در عین حال تورم نقطه به نقطه یعنی تغییر شاخص بهای کالا در مهر نسبت به ماه مشابه سال قبل به 14.6 درصد رسیده است .

کاهش نرخ تورم در شرایطی از آبان ماه سال گذشته آغاز شده است که این موضوع در کنار برقراری آرامش در بازارهای اقتصادی از اولویت های اصلی دولت یازدهم در حوزه اقتصادی بود و رئیس جمهور نیز اخیرا در گفت و گوی زنده تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده و تاکید کرد یکسال قبل از دولت، رشد تورم ماهانه 3 درصد بوده و گاهی البته 5 درصد هم داشتیم. در این دولت رشد ما حداکثر یک درصد است به جای سه درصد. البته گاهی بعضی از ماه ها هفت دهم و گاهی 1.4 و 1.2 بوده. به طور متوسط یک درصد بوده. اگر به همان میزان قبل ادامه می یافت فردی که درآمدش 1.5 میلیون بود با آن رشد 3 درصد و با مهاری که ما ایجاد کردیم، یعنی 20 درصد قدرت خریدش را بالا بردیم. با وضع قبل 1500000 تومان 1200000 تومان قدرت خرید داشت و ما 300 هزار تومان به او قدرت خرید دادیم. لذا جلوی رشد تورم گرفته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه 45 درصد بوده، اعلام کرد امسال ولی این تورم به 14 درصد رسیده است که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است که دولتی بتواند در یکسال اینمقدار تورم نقطه به نقطه را کاهش دهد. تورم سالانه هم حدود 20 درصد است. الان هم اجناس گران تر می شود ولی با شیب ملایم. در اقلام خوراکی اگر مقایسه کنید شهریور سال 92 را نسبت به 91، می بینید که تورم 40-45 و حتی 77 درصد است، اما امسال شهریور نسبت به شهریور پارسال 40 و 70 و 30 درصد نداریم؛ 6 و 4 و 12 درصد است. ما تورم را کاهش دادیم و مهار کردیم و همزمان هم توانستیم از رکود خارج شویم. لذا آن حرفی که دوستان می گفتند که دولت تورم را به قیمت تعمیق رکود کاهش داد امروز قبول دارند که حرف دقیقی نبوده. من این پیروزی بزرگ اقتصادی را به ملت ایران تبریک میگویم. اگر امیدوحضور مردم نبود نمی شد .

وی با بیان اینکه از آن شرایط سابق خارج شده ایم، تاکید کرد امسال هدفمان این است که تورم ما زیر 20 درصد باشد. البته قبلا به مردم قول 25 درصد داده بودیم. امروز قول زیر 20 درصد می دهیم. هدف ما این است که یک رشد مثبت حدود 3 درصد تا پایان سال داشته باشیم.

هم اکنون در شرایطی وعده رئیس جمهور درباره نرخ تروم 5 ماه زودتر از موعد محقق شده است که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم را باید با برنامه های رشد اقتصادی، مهار تورم و خروج از رکود بشناسیم، گفته است برنامه مهار تورم و خروج از رکود کلید خورده و با جدیت در دولت پیگیری می شود.

در همین رابطه شیناهارا معاون صندوق بین المللی پول کاهش نرخ تورم و بهبود در رشد اقتصادی به دست آمده را مثال زدنی دانست و تاکید کرده است برای دستیابی به چنین اهدافی نیاز به هماهنگی کلیه اعضای اقتصادی دولت خواهد بود و جزئیات برنامه های اجرایی دولت باید کاملا هماهنگ و مرحله به مرحله به اجرا درآید. مشخص است که در اجرای سیاستهای اقتصادی، هماهنگی در میان سیاستگذاران و حمایت دولت نقش مهمی در این دستاوردها داشته است.

در حالی که وعده دولت درباره نرخ تورم 5 ماه زودتر از موعد محقق شده و آرامش در بازارهای مالی حاکم شده است ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره آینده نرخ تورم در اقتصاد ایران گفته است بانک مرکزی ایران تورم 17 درصدی را برای امسال و تورم 14 درصدی را برای سال آینده هدفگذاری کرده است. این بانک انتظار دارد تا سال 2016 نرخ تورم تک رقمی شود.

همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است از این پس در تعدیل متغیرهای اسمی همچون نرخ سود و نرخ رشد دستمزد با تورم انتظاری 14 تا 15 درصد مواجه خواهیم شد و مردم نیز کاهش تورم را حس کرده اند.

طیب نیا تاکید کرده است نرخ تورم یکسال آینده کشور از ۱۵ درصد بالاتر نخواهد رفت. وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: از این پس در تعدیل متغیرهای اسمی همچون نرخ سود و نرخ رشد دستمزد با تورم انتظاری ۱۴ تا ۱۵ درصد مواجه خواهیم شد و مردم نیز کاهش تورم را حس کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها