کد خبر: 198643
تاریخ انتشار :

پیش بینی کارشناسان از قیمت مسکن در زمستان/ فصل خرید مسکن ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بازار مسکن در یکسال گذشته روزهای کم رونقی را سپری کرده و علی رغم کاهش قیمت قابل توجه مسکن در کلان شهرها، همچنان خرید و فروش در بازار مسکن رونق نگرفته و متقاضیان خرید مسکن در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند. اما بازار مسکن در حالی زمستان 93 را با رکود آغاز کرده است که دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي در تشريح جزئيات مربوط به قيمت مسكن در تهران در ماه آخر پاييز اعلام كرده است براساس ارزش مبايعه‌نامه‌هايي كه در بنگاه‌هاي املاك شهر تهران براي خريد و فروش آپارتمان به ثبت رسيد، متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني در پايتخت در سطحي معادل 4 ميليون و 236 هزار تومان قرار گرفته است. با در نظر گرفتن گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مشخص مي‌شود بازار مسكن در تهران نسبت به ماه مياني پاييز، حدود 9/0 درصد افزايش قيمت پيدا كرده است و این در شرایطی است که پيش‌تر در آبان ماه، متوسط قيمت مسكن در تهران 5/0درصد نسبت به مهر افزايش پيدا كرده بود. اين در حالي است كه بازار مسكن در سراسر تابستان نزولي گزارش شده بود و قيمت‌ها ماه به ماه رو به كاهش رفته بود اما با اين حال، كارشناسان اقتصاد مسكن، افزايش زير يك‌درصد رشد ماهانه قيمت در پاييز امسال را متاثر از نوسان حجمي معاملات در مناطق 22گانه عنوان مي‌كنند و معتقدند اين ميزان افزايش در حدي نيست كه بتوان با استناد به آن شرايط بازار را افزايشي و به معني شروع رشد قيمت‌ها دانست. در این شرایط علی چگینی مدیر کل دفتربرنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار مسکن و پیش بینی آینده این بازار گفته است بازار مسکن همیشه دچار رونق و رکود بوده یعنی دوره‌ای وجود داشته که شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم و دوره‌ای هم ثبات قیمتی پیش آمده است.

وی با بیان این‌که دلیل اصلی این موضوع آن است که بازار مسکن فقط از مولفه‌های درون بخشی تبعیت نمی کند، می گوید اثر بخشی این بازار هم از مولفه‌های درون بخشی مانند قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها است و هم ناشی از مباحث برون بخشی مانند نرخ تورم عمومی و ساختار اقتصادی جامعه، نقدینگی وبازارهای رقیب است. وی با اشاره به این‌که اقتصاد به سمت رکود پیش رفته، تاکید کرده است بر همین اساس قیمت‌ها و مبادلات در بازار مسکن به این موضوع گره خورده و پیش بینی می شود تا پایان امسال تحولی در بازار مسکن بوجود نیاید. مدیر کل دفتربرنامه ریزی و اقتصاد مسکن با تاکید به این‌که بحث مصرف کننده و سازنده مباحثی هستند که باید به آن‌ها به عنوان سیاست‌گذار توجه شود، گفته است اگر فقط به مصرف کننده توجه شود و قیمت ها کاهش یابد، دیگر تولیدی در بازار مسکن وجود نخواهد داشت و تولیدکنندگان از بازار خارج می شوند. افزایش تقاضای آتی پدید می آید که نهایتا با جهش قیمت ناگهانی دراین حوزه روبرو می شویم. وی با تاکید بر این‌که باید درون نگری در این حوزه وجود داشته باشد که هم تولیدکننده فعالیت کند و هم مصرف‌کننده به هدف خود برسد، اعلام کرده است در حال حاضر حباب در بازار مسکن تخلیه شده است. پیش بینی نمی شود که در آینده نزدیک قیمت مسکن در کشور افزایش داشته باشد.

همچنین حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود بخش مسکن طولانی شده است، تاکید کرده است شوک قیمتی در بازار مسکن متصور نمی‌شود، اما اجاره بها در سال آینده در حد نرخ تورم خواهد بود.

مظاهریان گفته است برآورده‌‌های ما از بازار مسکن نشان می‌دهد که هیچ شوک قیمتی تا پایان سال جاری را شاهد نخواهیم بود و باید گفت که قیمت مسکن همچنان به تخلیه حباب ادامه می‌دهد. نرخ اجاره بهای مسکن در سال آینده حداکثر در حد نرخ تورم افزایش می یابد.

مظاهریان در پاسخ به این سوال که رکود حاکم بر خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی می‌تواند بر میزان ساخت و ساز و افزایش تولید تأثیر بگذارد، گفته است خرید و فروش مسکن تحت تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و تورم و تزریق منابع مالی تعیین می‌شود، بنابراین هر تغییری در این شاخص‌ها موجب تغییر در عوامل بیرونی می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که رکود بخش مسکن از حدّ معمول خود فراتر رفته و طولانی شده است، گفت: در حال حاضر با یک افزایش تولید مسکن مواجه هستیم و قیمت واحدهای مسکونی نیز به گونه‌ای است که در توان خرید متقاضیان نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها