کد خبر: 212032
تاریخ انتشار :

پیش بینی کارشناسان از قیمت ارز در روزهای پایانی سال/ ثبات بازار ادامه دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، طی سال های اخیر نوسانات شدید ارز باعث تبدیل بازار ارز به یکی از پرحاشیه ترین بازارهای مالی کشور شده و نوسانات تا حدی پیش رفته است که دولت یازدهم کنترل این نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز را از همان روزهای نخست فعالیت خود در دستور کار قرار داده است.

اما هم اکنون که حدود 18 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود نوسانات بازار ارز در مقایسه با دو سال قبل کاهش یافته اما همچنان در مقاطع زمانی مختلف بازار با نوسان های قیمتی همراه می شود که این موضوع نگرانی هایی را در بازارهای مالی ایجاد کرده است.

در این شرایط اما بانک مرکزی حدود یک ماه قبل به منظور برثراری ثبات در بازار مقررات ناظر بر عملیات صرافی ها را به تمام صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی ابلاغ کرد و بر اساس آن مقرر شد تمام فعالیت های ارزی در بازار آزاد و صرافی های بدون مجوز، غیرمجاز شناخته شود که البته بخشنامه آن هنوز به صورت رسمی اجرایی نشده و در مرحله آزمایشی است.

طبق مقررات مذکور هر گونه فعالیت صرافی های مجاز برای خرید و فروش ارز در فضای مجازی ممنوع بوده و این مقررات به هیچ عنوان معاملات فردایی را به رسمیت نمی شناسد و صرافی ها از این پس آنها مکلف به نصب نرخ خرید و فروش ارز در صرافی و یا در تارنمای خود هستند و تمام معاملات صرافی های مجاز اعم از خرید و فروش عمده وخرد حتما باید در سامانه سنا ثبت شود.

هم اکنون در حالی که یک ماه از ابلاغ این مقررات سپری می شود بازار روزهای آرامی را سپری می کند و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته است مردم ایران به این باور رسیده اند که مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد اقتصاد ما مسیر خود را طی خواهد کرد. براین اساس، ما شاهد بودیم که بازارهای مختلف کشور از جمله بازار ارز از ثبات خوبی برخوردار بوده است.

اما در حالی که کمتر از 40 روز تا پایان سال جاری باقی مانده است هرچه روزهای پایانی سال نزدیک شود تقاضا در بازار افزایش می یابد و همین موضوع آینده قیمت ها در بازار ارز را بیش از پیش با اهمیت می کند.

در این شرایط برخي فعالان بازار روايت مي کنند که با وجود بروز نشانه هاي مثبت در مورد پرونده هسته اي ولي هنوز جمع بندي دقيقي در مورد اين موضوع صورت نگرفته است. بر همین اساس ارزش دلار در طول هفته گذشته حدود 0.29 درصد کاهش یافته است و این موضوع امیدواری ها نسبت به کاهش قیمت ارز را افزایش داده است.

در همین رابطه حسین عبده تبریزی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دلار تا پایان سال افزایش خواهد یافت؟، گفته است به نظر نمی‌آید قیمت دلار از نرخ فعلی که در حدود 3400 تا 3450 تومان است، بیشتر از ۵۰ تومان گرانتر شود .

او درباره شایعاتی که دولت سعی دارد کسری بودجه خود براساس کاهش قیمت نفت را با افزایش نرخ ارز جبران کند، تصریح کرد: این شایعات صحت ندارد و برنامه دولت این است که نرخ ارز را در همین سطح نگه دارد و جهش‌های بزرگ در بازار ارز نداشته باشد .

اظهارات این کارشناس اقتصادی و معاون مالی وزیر راه و شهرسازی در حالی است که پیش از این احمد مجتهد، رییس پیشین پژوهشکده پولی وبانکی اعلام کرده بود که نرخ دلار تا پایان سال به ۴۲۰۰ تومان می‌رسد.

علاوه بر این اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این رابطه گفته است در سال آینده به تدریج منابع ارزی کاهش می‌یابد و باید کاری کنیم که تقاضای ارز در بازار نیز کاهش یابد. با توجه به کاهش واردات در آینده پیش رو، افزایش تقاضا در بازار ایجاد خواهد شد و چون دولت با محدودیت ارزی مواجه است، ممکن است موجب بالا رفتن قیمت ارز شود؛ بنابراین باید کاری کرد که تقاضای ارز کم شود و از واردات کالاهای ساخته‌ شده از خارج به شدت جلوگیری شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها