کد خبر: 232027
تاریخ انتشار :

5.3 میلیون ثروتمند در نوبت حذف یارانه‌/ پرداخت یارانه نقدی چه آسیب‌هایی به اقتصاد ایران وارد کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سرانجام حذف یارانه افراد ثروتمند در دولت یازدهم آغاز شد و در همین رابطه وزیر کار با اعلام اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار ثروتمند از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند، گفت: هیات دولت مصوب کرد ساماندهی یارانه ثروتمندان را شروع کنیم و این کار را به‌ شکلی صورت دهیم که این اقدام در جامعه اثر بدی به جای نگذارد.

وی افزود: ما این ساماندهی را از ۳۰ هزار نفر شروع کردیم و تا ۵۰ هزار نفر و سپس ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار نفر نیز پیش رفتیم، همچنین کنار آن نظام اعتراض به حذف یارانه را طراحی و اجرا کردیم. وزیر کار همچنین از حذف یارانه پردرآمدها به صورت تدریجی تا تامین ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه امسال خبر داد.

این اظهارات در شرایطی از سوی وزیر کار مطرح می شود که غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از سرعت اندک حذف یارانه ثروتمندان انتقاد کرده و با بیان اینکه دولت در سال گذشته یارانه برخی افراد پردرآمد را حذف کرده است، گفت: درخواست مجلس تسریع در روند حذف یارانه خانوارهای پردرآمد است که طبیعتا حذف یارانه ها باید از طبقات ثروتمند انجام شود.

وی افزود: با قیمت فعلی نفت درآمد حاصل از اجرای هدفمندی حدودا 28 هزار میلیارد تومان است حال اینکه میزان پرداخت یارانه 42 هزار میلیارد تومان می‌باشد. دولت این اختلاف را باید با افزایش قیمت یا کاهش هزینه و یا تلفیقی از این دو راهکار تامین و جبران کند تا بتواند یارانه نقدی را پرداخت نماید.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: حتی اگر دولت یارانه 5 گروه پردرآمد را حذف کند باز هم هزینه‌هایش برای تامین کسری کم نمی‌شود. راهکار جبران هزینه، حذف یارانه افراد پردرآمد،‌تغییر محل تامین درآمدها و افزایش قیمت است.

تاجگردون با اشاره به اظهارنظر اخیر وزیر نفت در مورد تامین یارانه نقدی از محل درآمدهای این وزارتخانه گفت: تقریبا از اول اجرای قانون هدفمندی منابع اصلی 4 شرکت مربوط به نفت برای تامین یارانه‌ها استفاده شد که این باعث افت سرمایه گذاری در شرکت‌های نفتی شده است. طبیعتا دولت باید راهکار دیگری بیندیشد.

مسیر قانونی هدفمندی

بر اساس قانون بودجه سال 94 کل کشور درآمد دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 48 هزار میلیارد تومان تعیین شده است و دولت مجاز است از این رقم تا سقف 39 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه کند.

بررسی ها نشان می‌دهد با توجه به ثابت ماندن رقم یارانه نقدی (45 هزار و 500 تومان) دولت برای جلوگیری از افزایش میزان یارانه پرداختی از سقف 39 هزار میلیارد تومان، بايد 5/ 5 میلیون نفر را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند و حداکثر به حدود 71 میلیون و 400 هزار ایرانی یارانه نقدی پرداخت کند.

همچنین نمایندگان مجلس راه‌های شناسایی جامعه هدف به‌منظور خروج از لیست یارانه‌بگیران را نیز مشخص کرده‌اند و بر اساس مصوبه مجلس، دولت باید با در نظر گرفتن 4 معیار «شرایط اقلیمی»، «بعد (تعداد افراد) خانوار»، «محل سکونت» و «میزان درآمد» و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و آماری خود یارانه نقدی 5/ 5 میلیون نفر را قطع کند.

بررسی های نامه نیوز نشان می دهد با حذف یارانه نقدی 200 هزار ثروتمند در سال جاری رقمی معادل 109 میلیارد تومان در پرداخت یارانه نقدی صرفه جویی می شود. این رقم با کاهش 3 هزار میلیارد تومانی منابع یارانه نقدی که در قانون بودجه سال 94 کل کشور مورد تاکید قرار گرفته است فاصله زیادی دارد و بر همین اساس مسئولان دولتی باید در ماه های پیش رو دایره افراد حذف شده را گسترده تر کنند و یارانه نقدی 5.3 میلیون نفر دیگر را نیز قطع کند.

تبعات پرداخت بی هدف یارانه ها

در حالی حاشیه های حذف یارانه نقدی همچنان ادامه دارد که از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا کنون 50 ماه سپری می شود و رقمی در حدود 172 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به متقاضیان پرداخت شده است که نه تنها خروجی چندانی برای اقتصاد کشور به همراه نداشته بلکه آسیب های فراوانی را نیز به بار آورده است.

بر اساس اعلام کارشناسان اقتصادی افزایش حجم نقدینگی، افزایش نرح تورم در سال های اخیر، کاهش میزان تولیدات کشاورزی و ایجاد مشکل در صنایع مختلف از جمله این مشکلات بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها