کد خبر: 233124
تاریخ انتشار :

کاهش پلکانی سود بانکی کلید خورد/ بازارهای مالی چه واکنشی به به نرخ جدید سود نشان می دهند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شب گذشته شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را کاهش داد. بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های یکساله بانکی ۲۰ درصد تعیین شد، همچنین بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار سقت نرخ سود تسهیلات در قالب عقود مشارکتی ۲۴ درصد و عقود مبادله ای ۲۱ درصد شده است. همچنین شب گذشته کاهش نیم واحد درصدی نرخ ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی نیز به تصویب رسید که این کار منجر به افزایش منابع بانک مرکزی خواهد شد و ظرفیت اعطای تسهیلات را هم بالا می برد.

محمدرضا پور ابراهیمی عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار درباره این مصوبه شورا با تاکید بر اینکه بر اساس ارزیابی های سه ماهه قرار است که این نرخ ها مورد بازنگری قرار گیرند، گفت: این مرحله اولین مرحله کاهش نرخ سود است و با رصد بازارها دوباره برای نرخ سود تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی افزود: نرخ های سود بازار بین بانکی نیز که نرخ های غیررقابتی را تشدید می کند و نرخ های غیرمتعارفی است، ساماندهی خواهد شد. همچنین برخورد جدی با متخلفان بانکی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد که اطلاعات افراد و گروه های متخلف در این زمینه افشا شود تا مردم در این باره مطلع شوند.

پور ابراهیمی در مورد نرخ جریمه اضافه برداشت هایی که مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار بود، عنوان کرد: مصوب شد که بانکهایی که با تسهیلات تکلیفی مواجه هستند نرخ ۳۴ درصد جریمه اضافه برداشت ها برای آنها کاهش می یابد و این امر به کاهش معوقات بانک مرکزی هم کمک می کند.

در حالی شورای پول و اعتبار کاهش نرخ سود بانکی را تصویب کرد که رسیدن نرخ تورم به 15.6 درصد در سال 93 موجب اختلاف شکاف میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم شده بود. همین موضوع باعث شد کاهش نرخ سود بانکی به یک امر ضروری تبدیل شود.

مشکلات کاهش نرخ سود

اما در این مسیر بانک مرکزی با مشکلات فراوانی مواجه بود که اصلی ترین آن تعهدات بلند مدت بانک ها در زمینه ارائه سود سپرده بود. نتایج یک بررسی حاکی از آن است که سهم سپرده‌های بلندمدت و بالاتر از یک سال حجم بالایی از سبد منابع بانک‌ها را تشکیل می‌دهند. بررسی‌های صورت مالی 16 بانک نشان می‌دهد از مجموع 324 هزار میلیارد تومان نقدینگی، سپرده‌های بلندمدت این بانک‌ها معادل 100 هزار میلیارد تومان در قالب سپرده‌های پنج‌ساله سپرده‌گذاری شده است.

براساس مستندات تا قبل از مصوبه بانک مرکزی در اردیبهشت سال گذشته عمده بانک‌ها منابع بلندمدت را با نرخ‌های بالاتر از 22 درصد جذب می‌کردند، اما پس از مصوبه بانک مرکزی سپرده‌گیری بالاتر از یک سال ممنوع و نرخ سود نیز به 22 درصد محدود شد. بنابراین در صورتی که صاحب سپرده اقدام به انسداد سپرده نکند، این حساب‌ها در سال‌های 93 تا 97 با نرخ‌های بالای 22 درصد فعال خواهند بود.

کارشناسان با اشاره به این موضوع به سیاست‌گذاران اقتصادی پیشنهاد می‌دهند درصورتی‌که کاهش نرخ سود تسهیلات را از طریق کاهش نرخ سود سپرده به عنوان یک هدف تبعی دنبال می‌کنند به این عامل پنهان توجه داشته باشند؛ زیرا تعهدات بلندمدت بانک‌ها می‌تواند در حکم مانعی برابر کاهش نرخ سود باشد و هر تصمیم سیاستی را با اختلال مواجه کند. بنابراین در تصمیم‌گیری درباره این متغیر اقتصادی باید به این معضل پنهان بانکی نیز توجه داشت.

در این شرایط کارشناسان اقتصادی 3 تئوری «تعیین سقف برای سود»، «تعیین نرخ سود، درصدی بیشتر از نرخ تورم» و «کاهش پلکانی نرخ سود» را مطرح می کردند که طرح نخست گرچه با هدف ساماندهی سیستم تعیین نرخ سود پیشنهاد شده بود، اما تجربه گذشته نشان می‌دهد تعیین سقف به‌صورت مقرراتی و بدون توجه به دیگر عوامل نمی‌تواند آن‌چنان که باید به نتیجه مطلوب برسد. در مورد طرح دوم نیز کارشناسان دو علت را برای ناکافی بودن آن مطرح می‌کردند. علت نخست به روشن نبودن مبنای اعداد مطرح شده برای نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات مربوط بود و علت دوم نیز مبنای تورم در فرمول پیشنهادی بود و به‌نظر می‌رسید تورم گذشته ملاک قرار گرفته شده است.

طرح سوم اما با در نظر گرفتن «مشکلات مالی بانک‌ها»، «تعهدات بلند مدت بانکی» و « روند نزولی نرخ تورم» پیشنهاد شده بود و در صورت اجرا شدن با افزایش جذابیت سپرده‌های بانکی در کوتاه‌مدت مشکلات مالی بانک‌ها برطرف می‌شود و در پایان دوره مورد نظر، نرخ سود متناسب با نرخ تورم و به‌صورت پلکانی کاهش می‌یابد.

بر اساس تصمیم شب گذشته شورای پول و اعتبار به نظر می رسد بانک مرکزی طرح کاهش پلکانی نرخ سود را در دستور کار خود قرار داده است. طرحی که پیش از آن وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس کل بانک مرکزی بر منطقی بودن آن در شرایط کنونی اقتصاد تاکید کرده بودند.

البته رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته پس از کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرده است کسانی که در گذشته با نرخ سود ۲۲ درصد با بانک توافق و قرارداد کرده اند تا زمان سررسید قرارداد نرخ سود ۲۲ درصد قبلی را دریافت خواهند کرد و با اتمام مهلت سررسید نرخ های سود جدید و ۲۰ درصد برای آنها اعمال خواهد شد.

تاثیر کاهش نرخ سود بر بازارهای مالی

از ابتدای سال جاری و همزمان با مطرح شدن کاهش نرخ سود بانکی بازارهای مالی در انتظار تعیین نرخ سود جدید بودند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با کاهش نرخ سود بانکی نقدینگی مشتریان از بانک ها به سمت بازارهایی همچون بازار بورس و بازار مسکن خواهد رفت و با افزایش نقدینگی در این بازارها تقاضا افزایش می یابد. همین موضوع باعث افزایش رونق در بازارهای هدف خواهد شد.

البته بنابر اعلام رئیس کل بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها