کد خبر: 237264
تاریخ انتشار :

موج دوم حذف یارانه پولدارها از راه رسید/ اصلی ترین چالش دولت در مسیر اجرای قانون

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «پنجاه و یکمین»مرحله یارانه نقدی مربوط به اردیبهشت ماه سالجاری همانند ماههای گذشته به ازای هر نفر 455000 ریال ساعت 24 روز پنج شنبه به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

این در حالی است که پرداخت یارانه نقدی از ابتدای سال جاری وارد فاز جدیدی شده است. به طوری که دولت بر اساس قانون بودجه سال 94 کل کشور موظف است سقف پرداخت یارانه نقدی را 3 هزار میلیارد تومان کاهش دهد که این موضوع مستلزم حذف یارانه نقدی 5.5 میلیون نفر است.

در همین راستا دولت در فروردین ماه یارانه نقدی حدود 200 هزار نفر را حذف کرده است. این 200 هزار نفر از 5 گروه «پزشکان»، «صاحبان صرافی‌ها»، «صاحبان خودروهای لوکس»، «اعضای هیات مدیره بانک‌ها» و «اعضای هیات مدیره شرکت‌های خصوصی» بوده اند. با توجه به سیاست دولت مبنی بر اجرای قانون و حذف یارانه ثروتمندان به نظر می رسد موج دوم حذف یارانه ثروتمندان تا فردا فرا می رسد.

در این شرایط معاون وزارت کار و رفاه اجتماعی گفته است انتظار می رود که دولت تا پایان سال جاری بتواند حدود 6 میلیون پردرآمد را از جمع یارانه‌بگیران حذف کند که در حال حاضر دولت در هر ماه حدود 3500 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی در اختیار مردم قرار می دهد.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اشاره به عدم تعادل در بخش درآمدها و هزینه های اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری، گفت: وضعیت فعلی قابل استمرار نیست و با توجه به تکالیف قانون بودجه سال ۹۴ کشور، دولت نیازمند اتخاذ تدابیری برای رفع مشکل کسری بودجه این بخش است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: چاره ای جز این وجود ندارد که یا منابع درآمدی دولت افزایش پیدا کند و یا هزینه‌ها در بخش هدفمندی کاهش یابد، لذا دولت باید طرح‌های پیشنهادی موجود برای نحوه اجرای این دو الگو را بررسی کند.

اما با توجه به پیش بینی کارشناسان مبنی بر عدم افزایش چشم گیری قیمت نفت در سال جاری سناریوی اول معاون اول رئیس جمهور مبنی بر افزایش درآمدهای دولت منتفی است. بنابراین سناریوی دوم که حذف یارانه ثروتمندان است در دستور کار دولت قرار دارد.

وی همچنین در گفت و گو با ایرنا گفت: در بودجه سال 94 هزینه هایی که برای حامل های انرژی پیش بینی شده 54 هزار میلیارد تومان است اما در آمدی که حداکثر از حامل های انرژی حاصل شود بین 31 تا 33 هزار میلیارد تومان است . مشخص است که شکاف زیادی وجود دارد. مجبور هستیم بخشی از هزینه ها را دوباره پرداخت نکنیم اما بخش دیگر به اجبار باید پرداخت شود چرا که یارانه نقدی تعهدی است که دولت در مقابل ملت دارد یا باید یک تصمیمی بگیرد که تعهدم را اینگونه عمل می کنم اما تا زمانی که تصمیم جدیدی نگرفته ایم به شیوه قبل یعنی همان 45 هزار و 500 تومان باید عمل شود.

جهانگیری افزود: اگر اقشار پردرآمد را از دریافت یارانه حذف کنیم و در این حذف افرادی ناحق حذف شوند حتما فشار روی دولت زیاد خواهد بود . ما مطمئن هستیم که در این مسیر همراهی نخواهیم شد، همین کسانی که برای حذف فشار می آوردند، منتظرهستند که در حذف مشکلی بروز کند. همین الان که عدد کمی را دوستان از اواخر سال گذشته تاکنون حذف کرده اند، بخشی از مردم معترض هستند. البته ما پیش بینی کردیم هر کسی اعتراض دارد و به آن رسیدگی می شود و اگر اعتراض بجاست حتما باید به آن عمل شود..

وی تصریح کرد: آمار و بانک های اطلاعاتی موجود کشور بیانگر آن است که ما آمار درآمدی دقیقی از جامعه نداریم آمارهایمان بسیار فقیر است. خود من ساعت ها وقت گذاشته ام و تمام بانک های اطلاعاتی را دیده ام؛ بانک های اطلاعاتی کسانی که خودرو لوکس دارند، سفر خارجی می روند، خانه های گران قیمت دارند، مالیات پرداخت می کنند و حقوق بالای دو سه میلیون می گیرند، همه اینها را روی هم جمع کنیم، عددش بسیار ناچیزتر از آن عددی است که شما به آن اشاره کردید. در بین همین ها ممکن است کسی ماشینی داشته و یا سفری رفته که سفرش اضطراری و ضروری بوده که ما نمی توانیم بسیاری از اینها را مبنا قرار دهیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: به هر حال به موضوع حذف یارانه ها ورود پیدا کرده ایم و فکر می کنم به اعداد و ارقام به هیچ وجه نخواهیم رسید. اطلاعات کشور به هیچ عنوان کامل نیست، با این اطلاعات نمی توان یک تصمیم گرفت اما مجبوریم و امسال باید یک تصمیم در ارتباط با یارانه ها بگیریم، این دیگر نقطه نهایی کار است حالا چگونه و چه تصمیمی بگیریم در حال بررسی موضوع درستاد هدفمندی یارانه ها هستیم.

حذف یارانه حدود 200 هزار ثروتمند در فروردین و اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان دولتی مبنی بر اجرای دقیق قانون بیانگر آن است که دولت برای حذف یارانه نقدی ثروتمندان از برداشت سیاسی عبور کرده اند و بدون در نظر گرفتن به این موضوع به دنبال اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها هستند. اما در این مسیر با یک چالش اساسی مواجه هستند و این چالش در رابطه با نحوه شناسایی جامعه هدف است. در شرایطی که این شناسایی به خوبی و بدون نقص صورت نگیرد ممکن است آثار منفی زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها