کد خبر: 260662
تاریخ انتشار :

جزئیات آماده‌باش برقی در دولت/ موج جدید گرما در راه است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، پیک مصرف برق ایران بار دیگر به خط قرمزهای مصرف تعیین شده از سوی مسئولان وزارت نیرو نزدیک شد و پیش بینی می‌شود در هفته جاری با تداوم گرمای هوا در اکثر استان‌های کشور بار دیگر رکورد مصرف برق ایران جا به جا شود.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران امروز با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: بالاترین میزان پیک مصرف روزانه برق کشور روز گذشته شنبه ۱۷ مرداد ماه در ساعت ۱۴:۲۳ بعد ازظهر و به میزان ۴۹ هزار و ۶۹ مگاوات به ثبت رسیده که حدود هفت هزار مگاوات بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

بر این اساس پیک مصرف برق شبانه هم در ساعت ۲۱:۴۱ شامگاه گذشته به میزان ۴۴ هزار و ۷۴۹ مگاوات به ثبت رسیده ضمن آنکه روز گذشته میزان ذخیره برق نیروگاه‌های برق کشور بین ۵۵۸ تا یکهزار و ۷۸۴ مگاوات در نوسان بوده است.

علاوه بر این روز گذشته در حالی صنایع کشور بیش از سه هزار و ۲۴۵ مگاوات برق مصرف کرده اند که با وجود جهش دوباره مصرف در ساعات اوج، کل مبادلات برق ایران حدود یکهزار و ۵۵۲ مگاوات بوده که از این میزان سهم واردات ۳۶۵ مگاوات و صادرات برق سهمی یکهزار و ۱۸۷ مگاواتی داشته است.

در همین حال توانیر هم اعلام کرده است: بررسي آمار مصرف روز گذشته همزمان با پيش بيني هاي سازمان هواشناسي مبني بر افزايش دما، نشان مي دهد كه پيك مصرف برق به ۴۹ هزار و ۶۹ مگاوات رسيده است كه با توجه به گزارش‌هاي اعلامي، تا چند روز آينده نيز دماي هوا همچنان گرمتر خواهد شد.

در این گزارش تاکید شده است: با توجه به اين كه در فصل گرما، بيشترين ميزان مصرف برق مربوط به وسايل سرمايشي و سپس روشنايي است، به ويژه در ساعت هاي پيك كه بهتراست كولرهاي آبي روي دور كند و كولرهاي گازي روي درجه ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظيم شود.

در این بین با اوج گیری دوباره مصرف برق در کشور، برخی از استانداران با ارسال نامه هایی به ادارات و سازمان های دولتی خواستار صرفه جویی ویژه در مصرف برق و انرژی به ویژه در ساعات پیک مصرف شده اند.

وزارت نیرو با انتشار گزارش کوتاهی اعلام کرده است: استانداران برخی از استان‌های کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای، تمامی نهادها، ‌ سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم به صرفه‌جويي و مصرف بهينه برق براي گذر از پيك تابستان سال جاري كردند.

استانداران در این بخشنامه تاکید کردند با توجه به پیش‌بینی وزارت نیرو مبني بر رشد و افزايش مصرف برق از تیر تا شهریور ماه سال جاری به دلیل افزایش دما، تمامی دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌ها ضمن پرهيز از هر گونه اسراف و زياده روي در مصرف برق، ضمن مديريت بهينه مصرف در ايام تابستان و اوج بار، به گونه‌اي برنامه‌ريزي نمايند كه تأمين نیاز مشترکان و مصرف کنندگان با مشكل و محدوديت مواجه نشود.

در اين بخشنامه‌ها آمده است: «نظر به اينكه بخش مهمی از مصارف برق در دوره زمانی مذکور، مربوط به ساختمان‌های اداری و به ویژه ساعات ظهر و بعداز ظهر (۱۱ تا ۱۶) صرف سيستم‌هاي سرمایشی می‌شود همکاری و مساعدت همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در مدیریت مصرف برق تاثیر بسزایی خواهد داشت. لذا با توجه به اهمیت موضوع انتظار می‌رود، مدیران ضمن درک حساسیت شرایط و توجه ویژه در جهت بهینه‌سازی مصرف برق و کاهش مصارف غیر ضروری با تنظیم سیستم‌های سرمایشی و نظارت جدی برنحوه مصرف در جهت مدیریت این مهم که از ارکان اقتصاد مقاومتی است، اقدام نموده و نهایت همکاری را با وزارت نیرو برای عبور از فصل گرما به عمل آورند.»

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها