کد خبر: 296636
تاریخ انتشار :

حداقل حقوق کارکنان در سال 95 چقدر است؟/ برنامه ویژه دولت برای افزایش قدرت خرید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که کمتر از 80 روز تا پایان سال جاری باقی مانده است گمانه زنی ها درباره افزایش حداقل حقوق کارکنان دولت آغاز شده است. اما بر اساس ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری ، دولت ملزم به افزایش حقوق کارکنان خود متناسب با نرخ تورم است تا از این طریق توان مالی کارمندان کاهش نیابد .

با استناد به همین ماده در ضوابط مالی ناظر بر بخشنامه بودجه ۹۵ کل کشور افزایش 10درصدی حقوق کارمندان دولت در سال 95 و عیدی 750 هزار تومانی کارمندان پیشنهاد شده بود که رقم عیدی نسبت به سال گذشته رشد 3.2درصدی را نشان می دهد و همچنین رقم افزایش حقوق در صورت تصویب نهایی، بعد از سال‌ها زیر 14 درصد رشد پیدا خواهد کرد.

اما در حالي كه برآوردهاي اوليه حكايت از عزم دولت براي افزايش ١٠ درصدي حقوق كارمندان دولت داشت، اخبار رسيده نشان مي‌دهد ميزان افزايش حقوق در سال آينده ١٢ درصد خواهد شد. در این باره اما نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرده بود که با توجه به پیش‌بینی تورم کمتر از 12 تا 13 درصدی در سال 1395، میزان افزایش حقوق کارکنان کمتر از 10 درصد نخواهد بود.

با توجه به این که حداقل حقوق کارکنان دولت در سال جاری 750 هزار تومان است در صورت افزایش 10 درصدی، حداقل حقوق کارکنان در سال آینده به 825 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

اما در صورتی که افزایش 12 درصدی حقوق تصویب شود حداقل حقوق دریافتی کارکنان دولت در سال آینده به 840 هزار تومان خواهد رسید.

این در شرایطی است که بر اساس بودجه سال 1395 مقرر شده است که کارکنان با مجموع درآمد 15 میلیون و 600 هزار تومان در سال از پرداخت مالیات حقوق معاف شوند. به عبارتی دیگر در سال آینده حقوق ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومانی از پرداخت مالیات معاف می‌شود. این در حالی است که امسال حقوق یک میلیون و 150 هزار تومانی از معافیت مالیاتی برخوردار بود.

اما در همین رابطه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور گفته است در ارقام بودجه که ظرف هفته های آینده اعلام خواهد شد جزئیات آن در اختیار افکار عمومی قرار می گیرد .

به گفته وی در سال هایی که در کشور تورم شتابان داشتیم در ابتدای سال افزایشی در حقوق کارکنان دیده می شد و مردم خوشحال می شدند ولی سال به نیمه نرسیده بود قدرت خرید کارمند از سال گذشته به دلیل تورم بالا کمتر شده بود.

نهاوندیان تاکید کرده است متناسب با تورم، جبران قدرت خرید کارمندان دولت را خواهیم داشت و توجه ویژه ای در برنامه ششم توسعه و به خصوص در بودجه 95 در مورد حقوق بازنشستگان مخصوصا آن ها که از رده های درآمدی پایین تری برخوردار هستند شاهد خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها