کد خبر: 366071
تاریخ انتشار :

واکنش معاون بازاریابی صبا ایده به شکایت صدا و سیما از آپارات/ کمتر از یک درصد از ویدئوها مربوط به برنامه های تلویزیونی است/ شکایت اخیر صدا و سیما، جای تعجب دارد!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از فرصت امروز، اوایل هفته گذشته بود که خبری در رسانه ها مبنی بر شکایت سازمان صداوسیما از بزرگ ترین مرجع پخش ویدئو های آنلاین منتشر شد که البته بیشتر شبیه به شایعه پراکنی بود تا خبر موثق، اما در بهت همگان سازمان صداوسیما این خبر را تأیید کرد و حامد معینی، مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل این سازمان، در سخنانی به این نکته اشاره کرد که شکایت مذکور مربوط به یک سال پیش است و دلایل آن را «عدم داشتن مجوز سایت هایی مانند آپارات جهت فعالیت در عرصه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» و «نقض حقوق مالکیت فکری سازمان صدا و سیما» ذکر کرد.

اما از سوی دیگر مسئولان آپارات این دلایل را منطبق با قانون شبكه های اجتماعی نمی دانند و معتقدند فعالیت آنها کاملاً قانونی و در چارچوب عرف و قوانین کشور است.

به همین دلیل پای صحبت احسان عمرانی، معاون بازاریابی صبا ایده (آپارات) نشستیم تا از جزییات شکایت اخیر صدا وسیما مطلع شویم.

موضوع شکایت صدا و سیما از آپارات چیست؟

ما در جلسه ای که به منظور تفهیم اتهام در دادگاه حاضر شدیم، مطلع شدیم که این شکایت به دلیل بارگذاری محتواهای صدا و سیما در سایت آپارات بوده که مالکیت آنها با صدا و سیماست. اما موضوع اینجاست که آپارات یک وب سایت کاربر محور است و افراد می توانند فایل های تصویری خود را در آن بارگذاری کنند تا سایر مخاطبان آن را ببینند که این موضوع فقط مختص به این سایت نیست و همه سایت های مشابه در سراسر دنیا چنین فعالیتی دارند.

این کاملاً بدیهی است که اگر شکایتی وجود دارد مشخصا باید عنوان شود کدام کانال اقدام به بارگذاری ویدئو های دارای حق رایت کرده تا با دستور مراجع قضایی ما آن کانال خاص را مسدود می کنیم. البته اگر تحلیل بنده را بخواهید به نظرم برخی هم آپارات را دوست ندارند و می خواهند در روند پیشرفت آن اختلال ایجاد کنند به همین بهانه به موضوع شکایت علیه آپارات، به عنوان موفق ترین مرجع پخش ویدئو آنلاین، دامن می زنند.

ما حتی یک مورد هم از قانون تخطی نکرده ایم و به هیچ عنوان علاقه مند نیستیم محتوایی را که نه تنها صدا و سیما بلکه هر مرجع دیگری برای آن زحمت کشیده و دارای حق نشر است بدون اجازه صاحب اثر آن، منتشر کنیم. این روند فعالیت ما در سایت آپارات بوده، هست و خواهد بود.

این ادعاها چقدر صحت دارد و به طور کلی چقدر از محتوای آپارات مربوط به تولیدات صداوسیماست؟

قوانینی در دنیا وجود دارد که بر مبنای آن هیچ مرجعی نمی تواند آثار را بدون اجازه نشر دهد. اما اینکه بخش بسیار كوتاه چند دقیقه ای از یک فیلم سینمایی یا محتوای تلویزیونی در سایت یا هر مرجع دیگری منتشر شود خلاف قانون نیست، همینطور كه در تمام خبرگزاری ها با ذكر منبع انجام می پذیرد.

در آپارات هم طبعا همین قانون وجود دارد و تنها بریده های برخی برنامه های صداوسیما مثل دورهمی، خندوانه و اخبار منتشر شده که خارج از قوانین نیست پخش می شود.

جالب است بدانید کمتر از یک درصد از محتوای بارگذاری شده توسط كاربران در آپارات مربوط به برنامه های تلویزیونی است و شکایت اخیر صدا و سیما، جای تعجب دارد.

آیا سایت آپارات نباید نظارتی بر ویدئو های بارگذاری شده توسط کاربران داشته باشد؟

روزانه به طور میانگین 10 تا 15 هزار فایل ویدئویی روی آپارات بارگذاری می شود که قطعاً نمی توانیم همه آنها را تک به تک نظارت کنیم، اما یکسری الگوریتم هایی در نظر گرفته شده که از طریق آنها جلوی بارگذاری ویدئو های غیر قانونی و غیراخلاقی را می گیریم. این روند تنها مربوط به آپارات نیست و همه سایت هایی که در این زمینه فعالیت دارند در سراسر دنیا به همین منوال عمل می کنند. نظارت دقیق بر ویدئو های بارگذاری شده نیاز به مانیتورینگ دستی دارد که به هیچ عنوان برای سایت های كاربر محور با تعداد میلیونی كاربران، قابل اجرا نیست.

از سوی دیگر آپارات یک بستر اشتراك گذاری است و تمام عواقب قانونی فایل هایی كه به اشتراك گذاشته می شود، بر عهده کسی است که اقدام به بارگذاری ویدئو می کند. البته ما برای آن هم یکسری محدودیت ها مثل گزارش های مردمی درنظر گرفته ایم تا جلوی نشر ویدئو های غیرمجاز را بگیریم.

به تازگی خبری در یکی از خبرگزاری ها مبنی بر مسدود شدن اپلیکیشن آپارات درج شده است آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر، اپلیکیشن آپارات بدون هیچ محدودیتی قابل دسترس کاربران است و سایت هم بدون هیچ اختلالی در حال ارائه خدمات به کاربران خود است. در حال حاضر اپلیكیشن آپارات با دستور دادستانی تنها از کافه بازار حذف شده و در هیچ زمینه دیگری محدودیتی ایجاد نشده است. مردم عزیز می توانند اپلیكیشن آپارات را به راحتی به صورت مستقیم از روی سایت آپارات به نشانی aparat. com دانلود و نصب كنند.

در سالی كه اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده و حمایت از تولید داخلی باید سرلوحه همه كارها قرار بگیرد، متأسفانه برخی بداندیشی ها نسبت به فعالان كسب و كار داخلی وجود دارد كه بسیار جای تعجب دارد. ما به لطف خدا هم اکنون از مرز 8 میلیون نمایش موفق ویدئو روزانه گذشته ایم و این نشان دهنده موفقیت آپارات و نفوذ آن در جامعه است و من فکر می کنم این بداندیشی ها در نهایت جلوی پیشرفت كلی در جامعه را خواهد گرفت. این برخورد ها، مناسب یک سرویس موفق ایرانی که سال هاست با تلاش نخبگان کشور به ثمر نشسته، نیست و باید فکری به حال این بدگمانی ها کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها