کد خبر: 375031
تاریخ انتشار :

رئیس بانک مرکزی: امیدواریم تا 2 سال آینده حذف صفر از پول ملی عملیاتی شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ولی الله سیف، در حاشیه همایش 'نواحی بانک ملت و بانکداری شرکتی' در شیراز افزود: با توجه به اینکه مردم کشورمان همواره در معاملات و محاوره های خود از تومان استفاده می کنند، انجام این کار با هدف رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم و منطبق با واقعیت های موجود کشور است.
به گزارش نامه نیوز، وی ادامه داد: در قانون پولی و بانکی کشور به ویژه در طول چند دهه اخیر به دلیل تورم انباشته، 'ریال' عملا از مبادلات اقتصادی روزمره حذف و 'تومان' جایگزین آن شد و به همین سبب تغییر رسمی واحد پول ملی در دستور کار دولت قرار گرفت.
سیف اضافه کرد: در جریان بررسی لایحه قانون بانک مرکزی در هیات دولت، یکی از موارد به واحد پول ملی مربوط می شد که تغییر آن از ریال به تومان پس از بررسی از سوی دولت تصویب شد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: البته بحث اصلاح پولی که به معنای حذف چند صفر است با تغییر واحد پول ملی 2 موضوع کاملا متمایز از یکدیگر هستند و امیدواریم ظرف یک تا 2 سال آینده بحث حذف صفر را نیز عملیاتی کنیم.
وی بیان کرد: در مجموع، مصوبه اخیر دولت در بحث تغییر واحد پول ملی به عنوان بخشی از لایحه قانون بانک مرکزی و با هدف رسمیت بخشیدن به عرف متداول و مرسوم در جامعه، تسهیل مبادلات و منطبق با واقعیت های اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده و فاقد آثار روانی و تورمی است.
سیف ادامه داد: با توجه به وجود زمینه فناوری اطلاعاتی مناسب و گسترش و نفوذ مناسب بانکداری الکترونیکی در کشور، این کار با حداقل هزینه و کمترین زمان قابلیت اجرا خواهد داشت.
هیات دولت در نشست روز هفدهم آذرماه جاری پس از بررسی لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، واحد پول ملی را تومان ‏تعیین کرد. این لایحه برای نهایی شدن باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای نگهبان برسد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها