کد خبر: 378257
تاریخ انتشار :

صدای پای گرانی مسکن می‌آید

صدای پای گرانی مسکن می‌آید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، براساس تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه امسال که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، امروز دوشنبه توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

ضمن آنکه متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران 44.3 میلیون ریال بود که نسبت ماه مشابه پارسال 7.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس آمار اعلام شده، در آذرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه معاملات ملکی شهر تهران 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه آبان پنج دهم درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذرماه امسال به 11.8 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 5.1 و 5.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم معاملات مسکن

در آذرماه تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 11 هزار و 832 واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال 5.9 درصد کاهش نشان می دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذرماه نیز نشان می دهد واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 52.5 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذرماه نیز بیانگر آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16.7 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 2 و 4 به ترتیب با سهم 10.5 درصدی و 10.1 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در مجموع 73.6 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهری (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5،4،2، 14، 8، 10، 15،7،1 و 3 ) بوده و 12 منطقه باقیمانده 26.4 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

تحولات قیمت مسکن

در آذرماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه پیش و ماه مشابه پارسال به ترتیب 0.5 درصد و 7.7 درصد افزایش نشان می دهد.

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به منطقه 16 (معادل 15.9 درصد) و کمترین رشد متوسط قیمت به منطقه 10 (معادل 4.3 درصد) تعلق دارد.

در این ماه از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 100.1 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 22.1 میلیون ریال به منطقه 17 تعلق داشته است.

تحولات یکساله بازار معاملات مسکن شهر تهران

در 9 ماهه منتهی به آذرماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 117.4 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.6 درصد افزایش نشان می دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 43.5 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 4.7 درصد افزایش نشان می دهد.

سایر شاخص های آماری بازار مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در آذرماه امسال نشان می دهد واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 30 تا 35 میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم 12.4 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه قیمتی 25 تا 30 میلیون ریال با سهم 12.2 درصد و 35 تا40 میلیون ریال با سهم 10.6 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که در حدود 60.8 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (44.3 میلیون ریال) معامله شده اند.

همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آذرماه امسال نشان می دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع معادل 15 درصد اختصاص داشته است.

واحدهای دارای زیربنای 50 تا60 و همچنین 70 تا80 مترمربع به ترتیب با سهم های 13.2 درصد و 13.1 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع 51.5 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند.

همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد نشان می دهد در میان دامنه های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد ریال تا یک میلیارد و 500 میلیون ریال با اختصاص سهم 12.7 درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است.

واحدهای دارای ارزش یک میلیارد و 500 میلیون ریال تا 2 میلیارد ریال و همچنین 2 میلیارد ریال تا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال نیز به ترتیب با اختصاص 12.6 درصد و 11.2 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در مجموع در این ماه حدود 50.1 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از سه میلیارد ریال اختصاص داشت.

جمع بندی

حجم معاملات و متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در ماه مورد بررسی به ترتیب معادل 11.8 هزار واحد مسکونی و 44.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال به ترتیب به میزان 5.9درصد کاهش و 7.7 درصد افزایش نشان می دهند.

در مجموع با توجه به رشد ملایم قیمت مسکن در سطحی کمتر از نرخ تورم در 9 ماهه منتهی به آذرماه امسال و نیز گشایش های مالی اخیر نظام بانکی در این بخش ( به ویژه تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم بانک مسکن) شرایط مناسب برای خانه دار شدن زوج های جوان و خانه اولی ها در شرایط کنونی فراهم شده است.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها