کد خبر: 392762
تاریخ انتشار :

معمای پرداخت یارانه نقدی در سال 96

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نمایندگان مجلس روز گذشته جزئيات دخل و خرج هدفمندي برای سال 96 را به تصويب رساندند که در مهم‌ترين بند آن تخصیص بودجه 37 هزار و 500 میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی بود.

به گزارش نامه نیوز، اين در حالي است كه تا امسال، بودجه هدفمندي يارانه 48 هزار ميليارد تومان بود و با اين وصف دولت يا بايد يارانه 9 ميليون نفر را حذف كند يا 10 هزار و 500 ميليارد تومان از بودجه مربوط به پروژه‌هاي عمراني را به يارانه نقدي اختصاص دهد.

این موضوع در حالی تصویب شده است که قانون بودجه سال جاری دولت را مکلف به حذف یارانه نقدی 24 میلیون نفر کرده بود که بر اساس اعلام نوبخت تا بهمن ماه یارانه 4 میلیون و 853 هزارو 386 نفر از افرادی که درآمد ناخالصشان بیش از 3 میلیون بود، قطع شده است.

نوبخت همچنین روز گذشته در مجلس نیز به رقم تصویب شده انتقاد کرده و با اشاره به قانون حذف یارانه افراد با درآمد بالای 3 میلیون تومان گفت اين حكم به منزله اين است كه اگر فردي كه در تهران زندگي مي‌كند، مستاجر باشد، بيماري داشته باشد يا فرزند او دانشجو باشد، اگر كل درآمد ماهانه‌اش به 3 ميليون تومان برسد، اين فرد ثروتمند تلقي شده و بايد يارانه او قطع شود كه البته به نظر ما اين عادلانه نبود. با اينكه ما يارانه چهار ميليون و 800 هزار نفر را بر اساس قانون حذف كرديم اما نامه‌هاي فراواني از دفاتر خود نمايندگان مجلس دريافت كرديم مبني بر اينكه يارانه بعضي از بازنشستگان آموزش و پرورش به استناد اينكه كل درآمد ناخالص خانوارشان سه ميليون تومان بود، حذف شده است.

وی افزود در اين راستا ما ناچار به حذف يارانه چهار ميليون و 800 نفر شديم، اما پس از آن با توجه به مدارك افرادي كه يارانه آنها حذف شده بود به ما ارايه دادند متوجه شديم كه حذف يارانه آنان واقعا ظلم است و مجبور شديم بارديگر يارانه آنها را پرداخت كنيم. سازمان هدفمندي يارانه‌ها و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از حذف يارانه كساني كه محرز شود مستحق دريافت يارانه نيستند بسيار استقبال مي‌كند، ولي اين‌گونه اجبارها جز اينكه نارضايتي ايجاد كند و به افراد نيازمند كه در عسرت هستند فشار وارد مي‌آورد، چيز ديگري نيست.

بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر دولت ها به منظور تامین منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی به ناچار از بودجه های عمرانی کشور استفاده کرده اند که این موضوع آسیب جدی را برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

با توجه به مصوبه روز گذشته مجلس و همچنین اظهارات نوبخت درباره سختی های موجود در حذف یارانه نقدی به نظر می رسد در سال آینده نیز باید شاهد عدم اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه ها بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها