کد خبر: 494762
تاریخ انتشار :

مردم 2روز صرفه جویی کردند،برق از وضعیت بحرانی فاصله گرفت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز از تارنمای وزارت نیرو، اواسط این هفته میزان مصرف برق در پی افزایش دما به شکل چشمگیری رشد کرد و میزان اوج مصرف رکورد بی‌سابقه‌ 56 هزار و 532 مگاوات را به ثبت رساند.
برخلاف رکوردهای عمومی و ورزشی، ثبت رکورد برای پیک مصرف برق یک شاخص منفی به حساب می‌آید و هشداری برای رسیدن شبکه و نیروگاه‌های کشور به حداکثر توان قابل استفاده است. صنعت برق در تابستان های گذشته نقطه اوجی فراتر از 55 هزار و 443 مگاوات را تجربه نکرده بود.
در کنار رشد سالیانه‌ مصرف برق در کشور، افت بی‌سابقه بارندگی‌ها موجب شده است نیروگاه‌های برق آبی نیز در تابستان امسال با کاهش محسوس ظرفیت تولید روبرو شوند و توان تولید برق کشور در حدود 58 هزار مگاوات قرار بگیرد.
از اواسط این هفته با عبور پیک مصرف از کانال 56 هزار مگاوات خاموشی‌های پراکنده در نقاط مختلف کشور با هدف حفظ پایداری و جلوگیری از آسیب شبکه در دستور کار قرار گرفت تا در صورت رسیدن پیک مصرف به کانال 58 هزار مگاوات، تجربه اردیبهشت‌ماه سال 1380 و فروپاشی شبکه برق تکرار نشود.
در 2 روز گذشته همراهی مردم در بخش‌های مختلف و صرفه‌جویی آنان موجب شد مصرف برق کشور از وضعیت هشداردهنده خارج شده و به کانال 54 هزار مگاوات بازگردد و به تبع آن خاموشی ها کاهش یابد.
طبق گفته مسوولان وزارت نیرو، صرفه‌جویی 10 درصدی مصرف برق در فصل تابستان مشکل خاموشی را برطرف می‌کند.
وزیر نیرو نیز چند روز پیش که برای شرکت در جلسه اضطراری بررسی وضعیت آب و برق کشور به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفته بود، تاکید کرد هر نوع جیره‌بندی و خاموشی در حوزه آب و برق به خود مصرف کنندگان باز می‌گردد.
اگر صرفه‌جویی و استفاده درست از منابع صورت بگیرد نه فقط برای امسال بلکه در هیچ سال دیگری جیره‌بندی و خاموشی نخواهیم داشت اما اگر از مصرف درست آب و برق غفلت کنیم ممکن است جیره بندی در فصل زمستان نیز اتفاق بیفتد.
اوج مصرف برق دیروز به 54 هزار و 266 مگاوات رسید
براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، اوج مصرف برق دیروز (چهاردهم تیرماه) به 54 هزار و 266 مگاوات رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک هزار و 98 مگاوات کاهش یافت.
همه مبادلات برق دیروز کشور 492 مگاوات ثبت شد که سهم بخش صادرات 104 مگاوات و سهم واردات 388 مگاوات بود.
در این دوره زمانی میزان مصرف برق صنایع کشور به چهار هزار و 22 مگاوات رسید.
با توجه به گرم شدن دمای هوا در هفته آینده در بیشتر استان‌های کشور، باید مشترکان در مصرف برق بخش خانگی حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورده و در ساعت های اوج مصرف از بکارگیری لوازم برقی پرمصرف اجتناب کنند تا هموطنان بویژه در مناطق گرم جنوب کشور نیز از نعمت برق برخوردار باشند.
زمان اوج مصرف (پیک) در نیمه نخست سال بین ساعت‌ های 12 تا 16 و 19 تا 23 است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها