کد خبر: 528591
تاریخ انتشار :

چرا این روزها مردم برای خرید کالا صف می کشند؟

سخنگوی جامعه روحانیت: وقتی کالا دوقیمتی و کمیاب باشد مردم حریص می شوند/مدیریت امور نیازمندی‌های مردم رها شده است

سخنگوی جامعه روحانیت: وقتی کالا دوقیمتی و کمیاب باشد مردم حریص می شوند/مدیریت امور نیازمندی‌های مردم رها شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : روزگار سختی است و کشور در جنگ اقتصادی با آمریکا قرار دارد. در این فضا افزایش مشکلات جامعه به طور طبیعی بیشتر می شود اما نکته ای که جای تأسف و تأثر دارد، حرص گروهی از مردم برای ذخیره سازی کالاهای اساسی است که شاید در شرایط عادی ماه ها می گذشت آنها نیازی برای خریداری آن اقلام نمی دیدند.

در دهه شصت وقتی کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، مشارکت، مسئولیت و همیاری اجتماعی در بین مردم خیلی قوی بود. سئوال این است، مردمی که آن دوران را دیدند چرا این روزها در خرید کالا افراط می ورزند؟

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره افراط این روزهای مردم در خرید ارزاق و تأثیرش بر گرانی ها به نامه نیوز گفت: این نوعی رفتار واکنشی از طرف مردم است نه اینکه این رفتار اصالت داشته باشد. اصولا در شرایطی که نوعی کمبود واقعی یا تصنعی و ساختگی بروز و ظهور کند، یک نوع حرص به آدم ها دست می دهد و آدم ها حریص می شوند. بنابراین کالایی که به نظرشان کمیاب یا دو قیمتی باشد به طرف خریداری آن کالا اصرار می ورزند.

وی افزود: انسان ها باید خود را بسازند و تربیت داشته باشند، تربیت عمومی و اجتماعی خیلی اثرگذار است. اما آنچه امروز اهمیت دارد، بسترسازی برای بروز و ظهور این اخلاق است. در دوره جنگ تحمیلی نیز دو جه از واکنش مردمی را شاهد بودیم. گروهی دنبال همیاری و کمک و به میدان آمدن برای حمایت از جبهه و رزمندگان بودند، عده ای نیز حرص می ورزیدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یاداور شد: دولت مستقر در دوران جنگ یک هنر به خرج داد و آن اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را به صورت سهمیه بندی تهیه و با یک قیمت مناسب توزیع کرد تا مردم از این جهت خاطرشان جمع باشد. در این حالت طبعا بخشی از آن تقاضا و اصرار برای جمع و انباشته کردن کالا در جامعه کمرنگ شد.

وی افزود: الان هم باید برنامه ریزی کرد دولت ارز 4200 تومانی را برای تهیه و واردات 35 قلم کالا اختصاص داد اما این کالاها چون درست مدیریت و توزیع درست نمی شود، مردم احساس نگرانی می کنند. البته قصد ندارم که رفتار حریصانه برخی را توجیه کنم اما مهم بسترسازی ها است. اگر دولت 35 قلم کالاهای ضروری را با قیمت مناسب درست بین مردم توزیع کند کمتر شاهد بروز رفتارهای حریصانه در جامعه خواهیم بود.

سخنگوی جامعه روحانیت با بیان اینکه بدون تعارف مدیریت امور نیازمندی های مردم رها شده است و آن طور که بایسته است به آن اهتمامی وجود ندارد، گفت: توزیع مناسب کالا متأسفانه رها شده است. وقتی این حوزه رها شد عده ای به سوءاستفاده می پردازند. عده ای نیز فکر می کنند کلاه سرشان رفته است. باز تأکید می کنم توزیع مناسب و صحیح است که جلوی بروز این رفتار ناهنجار را می گیرد. مدیران در این اوضاع و احوال باید تلاش و فداکاری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها