کد خبر: 562850
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز عنوان شد؛

مهدی تقوی: دولت می‌خواهد با افزایش قیمت بنزین بازهم پول نقدی دست مردم بدهد که نتیجه‌ای جز تورم ندارد

مهدی تقوی: دولت می‌خواهد با افزایش قیمت بنزین بازهم پول نقدی دست مردم بدهد که نتیجه‌ای جز تورم ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه اقتصاد نامه‌نیوز: افزایش قیمت بنزین تحلیل‌ها و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت؛ برخی گفتند که دولت یک تصمیم بهنگام گرفته است و قیمت بنزین را به مبلغ واقع خود نزدیک کرد و برخی دیگر این سیاست را نابهنگام دانستند زیرا باور دارند که افزایش قیمت بنزین یک شوک بزرگ به جامعه وارد کرد و باعث افزایش تورم می‌شود اما فرای این دیدگاه‌های متفاوت گزاره مسلم این است که دولت قصد دارد از محل منابع افزایش قیمت بنزین بازهم به پرداخت پول نقدی به مردم بپردازد؛ سیاستی که روزگاری حسن روحانی و اطرافیانش منتقد آن بودند.

مهدی تقوی، اقتصاددان باور دارد که که پرداخت یارانه نقدی که اکنون با افزایش قیمت بنزین همان سیاست پیگیری می‌شود سال‌هاست که نتیجه منفی داده است. او درباره پیامدهای سیاست اقتصادی اخیری که در سطح کشور اِعمال شده است به «نامه‌نیوز» گفت: « در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد پرداخت یارانه 45هزار تومانی آغاز شد و ما همان‌ زمان هم گفتیم که پول نقدی به تمام مردم باعث بروز مشکلات عدیده اقتصادی می‌شود. باید یارانه‌هها تنها به اقشار کم‌درآمد پرداخت می‌شد؛ افرادی که واقعا از عهده تأمین مخارج زندگی خود ناتوان بودند و از ابتدا معلوم بود که این طرح با شکست مواجه می‌شود. به جای ارائه پول نقدی به تمام مردم باید در زیربناها کار می‌شد؛ یعنی آنکه باید در زیربناها کار می‌شد تا سطح زندگی مردم به صورت واقعی بالا برود و برای مثال جامعه عاری از بیکار می‌شد. اکنون هم دولت می‌خواهد با افزایش قیمت بنزین بازهم پول نقدی دست مردم بدهد که تردید نکنید جز تورم نتیجه دیگری نخواهد داشت».

این اقتصاددان در یک قیاس تطبیقی اظهار کرد: «در کشور انگلیس پیش از مارگارت تاچر تمام زمینه‌های رفاهی برای مردم فراهم بود برای مثال کسی هزینه‌ای برای بهداشت، دارو، درمان و تحصیل پرداخت نمی‌کرد اما در مقابل مالیات‌های قابل توجهی اخذ می‌شد و تمام درآمد ناشی از مالیات در زیربناها مصرف می‌شد تا همه شاغل باشند. باور کنید که انگلستان پیش از تاچر یک نمونه عالی برای کشورداری بود».

او همچنین در پاسخ به این موضوع که برخی می‌گویند بنزین باید به قیمت واقعی خود می‌رسید تصریح کرد: «کسانی که چنین سخنانی را بر زبان می‌آورند نادرست می‌گویند. بنزین یک کالای تورمی است یعنی وقتی گران می‌شود همه چیز گران می‌شود زیرا در تولید هم عامل حمل‌ونقل وجود دارد و بر قیمت نهایی یک کالا اثر می‌گذارد. اقتصاددان‌های دولت باید بنشینند و ارزیابی کنند که آیا سیاست‌های اقتصادی دولت درست است یا به دامنه مشکلات می‌افزاید؟»

او در پایان افزود: «البته رد نمی‌کنم که بخشی از مشکلات اقتصادی افسارگسیخته فعلی نتیجه تحریم‌هایی است که از سوی کشور آمریکا اِعمال شد اما نمی‌توان نقش سیاست‌های دولت را نادیده گرفت. به نظر من اکنون وقت آن است که مجلس به موضوع بنزین ورود کند و ببیند که این طرح قابلیت ادامه دارد یا خیر؟»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها