کد خبر: 563336
تاریخ انتشار :

نامه نیوز گزارش می دهد؛

دگردیسی در لوازم خانگی؛ کره‌ای‌ها می‌روند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بازار لوازم خانگی در ایران ، تحت تاثیر این اتفاق همچون دیگر بازارها با تغییراتی جدی روبرو شد. رشد قیمت‌ها در عین کمبود کالایی، احتکار لوازم خانگی در انبارها و از سوی دیگر زمزمه خروج شرکت های کره ای از بازار لوازم خانگی ایران .

کره‌‎ای ها تازه از راه نرسیده بودند، مدتها بود توانسته بودند بازار لوازم خانگی در ایران را از آن خود کنند.سهم کره ای از بازار لوازم خانگی در ایران چندان قابل‌توجه بود که بارها طرح ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی آنها در دستور کار قرار گرفت و حتی در برخی دوره‌ها این ممنوعیت به اجرا درآمد. کارخانه‌های تولید محصولات کره‌ای در ایران مشغول به کار شدند و این چنین بود که قطعات لوازم خانگی وارد ایران می شد تا کالای ساخته شده در بازار ایران خودنمایی کند. بازار ایران میوه رسیده شیرینی برای ال جی و سامسونگ کره‌ای بود و اتفاقا این اقدام یعنی مونتاژ محصول در ایران توانسته بود موانع پیش روی واردات را از مقابلشان بردارد.

داستان اما پس از خروج ترامپ از برجام تغییر کرد.حالا زمزمه خروج کره‌ای‌ها از بازار به گوش می‌رسید. انصاری ، فعال حوزه صنعت لوازم خانگی تایید می‌کند که شرکت‌های کره‌ای در ایران در حال حاضر با کمبود مواد اولیه روبرو هستند اما از بازار ایران نرفته‌اند اما آن گونه که میری ، ئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تهران تاکید دارد که جانشین کره‎ای‌ها راهی ایران شده‌اند.

وی توضیحاتی اجمالی در این خصوص داده و تاکید کرده است : با خروج کره‌ای ها از ایران شرکت‌ها تصمیم گرفتند جایگزینی پیدا کنند اما این جایگزین کیست؟

آن گونه که فعالان این صنف خبر می‌دهد جانشین کره‌ای‌ها نیز از شرق می‌آید. از چین. میری در این خصوص گفته است : پس از رایزنی‌های فراوان در نهایت مسئولان شرکت سام با یک شرکت چینی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی به توافق رسیدند که شرکت یاد شده قطعات و مواد اولیه شرکت‌های بزرگ اروپایی را تامین می‌کند و محصولات جدید این شرکت با نام ایرانی «سام» به‌تدریج وارد بازار خواهد شد. همچنین تولیدکنندگان ال‌جی در ایران، اکنون با شرکتی چینی به توافق رسیده‌اند که تامین‌کننده مواد اولیه و تجهیزات درجه یک برای شرکت‌های صاحب نام اروپایی است و محصولات جدید این شرکت با همین کیفیت با نام «جی‌ پلاس» وارد بازار خواهد شد.

به این ترتیب، تولید محصولات جدید یادشده با گارانتی‌های «سام‌سرویس» ‌و «گلدایران» تداوم خواهد داشت و مردم همچون گذشته کیفیت بسیار خوبی را از تولیدات آنها شاهد خواهند بود

موقعیت صنعت لوازم خانگی در ایران

لوازم خانگی در ایران صنعتی نوپا نیست. دهه‌هاست ایران در این حوزه فعالیتی جدی دارد. روزگاری حتی آوازه کیفیت یخچال‌های ایرانی و وسایل گرمایشی در بازارهای منطقه پیچیده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت اسمی نصب شده در این صنعت دو برابر نیاز داخلی است این بدان معناست که در صورت استفاده از این ظرفیت ، حتی ورود به بازارهای صادراتی می‌تواند ارزاوری بالایی برای کشور ایجاد نماید. حسین مدرس خیابانی،قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفته است: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت:‌ باید از فرصت تحریم‌ها برای ارتقای کیفی و قیمتی لوازم خانگی ایرانی، همچنین جهش واقعی در داخلی سازی قطعات و تجهیزات بهره ببریم که می تواند اشتغالزایی بالایی را نیز با خود به همراه داشته باشد.لوازم خانگی صنعتی است که سال ها از واردات بی رویه در رنج بود و همیشه سایه تهدید واردات کالاهای خارجی را بر سر داشت، اما امروز و با اعمال تحریم ها اتفاقات خوبی را در آن شاهد هستیم.

به گفته وی، دولت با ممنوع کردن واردات لوازم خانگی خارجی، از تولید داخل حمایت کرد و اکنون بیش از دو برابر نیاز کشور، ظرفیت تولید وجود دارد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه اکنون فقط در زمینه کولر گازی در کشور کمبود وجود دارد، تاکید کرد: ‌تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باید تلاش کنند با فرصت ساختن از محدودیت های بین المللی، به ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات پس از فروش مناسب پرداخته و برند ایرانی را بیش از پیش به مردم بشناسانند.‌ باید در این حوزه ها سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود تا شاهد به کارگیری فناوری های روز در لوازم خانگی باشیم و علاوه بر آن روی فرهنگ استفاده از لوازم خانگی ایرانی کار کنیم.

در شرایطی که کره‌ای‌ها در حال خروج و چینی‌ها در حال ورود هستند، موقعیت تازه‌ای برای معرفی برندی ایرانی به بازارهای ایران و منطقه فراهم است .آیا این صنعت سربلند از آزمون تازه بیرون خواهد امد؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها