کد خبر: 565975
تاریخ انتشار :

قدرت تولید MEK در داخل کشور وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز در حالی که اقتصاد ایران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و کاهش وابستگی به واردات از یک سو و داخلی سازی و عمق بخشی به تولی داخل از سوی دیگر در دستور کار قرار گرفته است، خروج ارز برای واردات کالایی که توان تولید ان در داخل وجود دارد، آیا ضروری است ؟

بوتانون ، یا ماده MEK همان کالایی است که قدرت تولید آن در داخل کشور وجود دارد اما هنوز واردات این کالا از خارج ادامه دارد . اخرین آمارهای ارائه شده نشان می دهد در نیمه اول امسال 600 تن MEK به ارزش یک میلیون دلار وارد ایران شده است.

این در حالی است که شرکت شیمی تکس آریا - شیمی بافت (سهامی خاص) از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ، به عنوان اولین و تنها تولید کننده متیل اتیل کتون MEK در ایران و خاورمیانه، تولید تجاری خود را از سال 1392 با ظرفیت 3000 تن در سال در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و با استفاده از توان مهندسی و اجرایی داخل کشور آغاز نموده است.

اهداف این طرح چیست؟

هدف از اجرای این طرح تولید ، عرضه و صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر و تأمین کامل تقاضای داخلی و رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی کشور به واردات MEK و جلوگیری از خروج ارز در عین اشتغال زایی در استان محروم خوزستان است . همچنین بومی سازی دانش تولید MEK علیرغم شرایط تحریم و عدم انتقال مستقیم دانش فنی در کنار چشم انداز صادرات تولید مازاد بر نیاز داخلی به کشورهای همسایه نشان از اهمیت ویژه تولید این محصول در داخل کشور دارد . اقدامی که می تواند به توسعه فنی و اقتصادی کشور منجر شده و رونق تولید داخلی را در پی داشته باشد . این در حالی است که به رغم تشدید تحریم ها و فضای سخت و سنگین ایجاد شده برای ایران ، همچنان این پتانسیل نادیده انگاشته شده و روند واردات این ماده مهم به کشور ادامه دارد.

MEK چیست؟

ماده MEK یک حلال صنعتی با کاربرد گسترده در پالایشگاههای تولید روغن پایة موتور ، صنایع رنگ ، رزین ، تینر، چرم مصنوعی، چاپ و صنایع نظامی بوده و به عنوان ماده اولیه در تهیه MEK پراکسید نیز کاربرد دارد. پالایشگاههای تولید روغن پایه موتور ، از مشتریان ثابت MEK در ایران میباشند که 40% ظرفیت تولید این شرکت را نیز به خود اختصاص میدهند. سایر صنایع مصرف کننده MEK در ایران، در زمره صنایع متوسط تا کوچک با مدیریت بخش خصوصی بوده که تقاضای ثابتی نداشته و میزان مصرف آنان بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، متغیر میباشد. بنابر آمار و بازاریابیهای صورت پذیرفته ، میزان تقاضای داخلی MEK سالیانه تا 3000 تن برآورد میشود. در صورت تولید مقرون به صرفه این ماده در ایران و حفظ شرایط کیفی محصول تولید شده، تأمین کل تقاضای مصرفی ایران در داخل مقدور بوده و صادرات مازاد تولید به کشورهایی چون روسیه، ترکیه، پاکستان و هندوستان نیز امکان پذیر خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها