کد خبر: 623480
تاریخ انتشار :

جوجه کشی از شترمرغ چگونه انجام میشود ؟

ما در این مقاله تصمیم داریم تمامی شرایط ، فاکتورها و ... را برای شما معرفی نمائیم به همین دلیل اگر جز افرادی هستید که میخواهید جوجه کشی شترمرغ را به صورت مصنوعی انجام دهید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جوجه کشی از شترمرغ چگونه انجام میشود ؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروزه جوجه کشی از انواع تخم های نطفه دار میتواند یک روش خوب و پرسود بشمار آید. جوجه کشی از انواع تخم ها به صورت مصنوعی و طبیعی نیازمند رعایت کردن برخی از شرایط مانند دما و رطوبت بوده ولی در تخم شترمرغ این عوامل بسیار متنوع بوده و باید برخی از فاکتورها به خوبی رعایت شود. جوجه کشی از شترمرغ امروزه به روش طبیعی توسط پرورش دهنده انجام نمیگیرد زیرا در روش طبیعی به دلیل طولانی بودن دوره جوجه کشی برای پرورش دهنده زیان آور بوده و یکی از بهترین روش ها جوجه کشی به روش مصنوعی میباشد. در نظر داشته باشید که مراقبت از تخم ها و تبدیل آنها به جوجه در جوجه کشی طبیعی توسط شترمرغ نر و ماده بوده و در این هنگام مسلما تخم گذاری به صورت کامل متوقف میشود به همین منظور ما در این مقاله تصمیم داریم تمامی شرایط ، فاکتورها و ... را برای شما معرفی نمائیم به همین دلیل اگر جز افرادی هستید که میخواهید جوجه کشی شترمرغ را به صورت مصنوعی انجام دهید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جوجه کشی مصنوعی چیست ؟

امروزه جوجه کشی توسط پرورش دهنده به روش مصنوعی صورت میگیرد زیرا با استفاده از دستگاه جوجه کشی مسلما راندمان جوجه کشی افزایش پیدا کرده و همچنین از سوی دیگر پرنده میتواند تخم گذاری بیشتری را انجام دهد. در جوجه کشی طبیعی زمانی که پرنده تخم گذاری میکند تمامی انرژی خود را صرف نگهداری و تبدیل تخم ها به جوجه کرده ولی در جوجه کشی مصنوعی به دلیل اینکه جوجه کشی توسط دستگاه جوجه کشی انجام میگیرد پرنده تخم گذاری خود را متوقف نکرده و میتواند چندین برابر تخم بگذارد . در نظر داشته باشید که نوع دستگاه در جوجه کشی عامل بسیار مهمی بوده و حتما برای جوجه کشی از تخم ها به جز تخم شترمرغ از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده نمائید تا راندمان جوجه کشی به صورت چشمیگری افزایش داشته باشد.

دوره جوجه کشی شترمرغ

یکی از طولانی ترین دوره های جوجه کشی در بین پرندگان مربوط به شترمرغ میباشد. طول دوره جوجه کشی در شترمرغ 42 روز بوده و این دوره به ستر و هچر تقسیم میشود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که شترمرغ ها در چندین نژاد مختلف در دنیا وجود دارد و به همین دلیل نوع نژاد هم باعث طولانی یا کوتاه شدن دوره جوجه کشی میشود. در نظر داشته باشید که اطلاع از نوع نژاد شترمرغ میتواند تاثیر بسیار زیادی در راندمان جوجه کشی داشته باشد.

جوجه کشی شترمرغ با دستگاه جوجه کشی کوچک

برخی از افراد بر این باورند که جوجه کشی از شترمرغ به روش مصنوعی با استفاده از دستگاه جوجه کشی کوچک یا خانگی امکان پذیر میباشد اما بهتر است به این نکته مهم توجه داشته باشید که دستگاه های جوجه کشی با اندازه کوچک توانایی جوجه کشی از تخم شترمرغ  را ندارند زیرا به دلیل حساس بودن شرایط جوجه کشی و اندازه بزرگ تخم آنها راندمان جوجه کشی به صورت چشمیگری در دستگاه های جوجه کشی کوچک کاهش پیدا کرده و این دستگاه جوجه کشی از تخم این پرنده دارای سیستم متفاوت تری از سایر دستگاه ها دارد.

صفر تا صد جوجه کشی شترمرغ به صورت مصنوعی

مهم ترین قدم برای شروع جوجه کشی از شترمرغ خرید یک دستگاه جوجه کشی شترمرغ میباشد. اما بهتر است بدانید که دستگاه جوجه کشی با کیفیت هم میتواند راندمان جوجه کشی را افزایش دهد. اما مهم ترین عامل در جوجه کشی از شترمرغ تجربه فرد بوده و در غیر اینصورت مسلما جوجه کشی ناموفق میشود و این میتواند به ضرر پرورش دهنده تمام شود.

2

جمع آوری و خرید تخم نطفه دار

یکی از اصلی ترین روش هایی که بعد از خرید دستگاه جوجه کشی شترمرغ باید مد نظر قرار گرفته شود خرید یا جمع کردن تخم نطفه دار میباشد. برخی از پرورش دهندگان از تخم گله خود برای جوجه کشی استفاده میکنند اما ممکن است برای شروع کار لازم باشد که از تخم های نطفه دار سایر گله ها استفاده نمائید که در این صورت باید به تازه بودن تخم و عدم انبار شدن آنها توجه ویژه ای داشته باشد. در نظر داشته باشید که تغذیه ، شرایط نگهداری ، تعداد نر و ماده در یک گله همگی عامل اصلی در کیفیت تخم ها داشته و به همین دلیل حتما سعی کنید در هنگام خرید تخم نطفه دار به این مورد توجه ویژه ای داشته تا راندمان جوجه کشی بهتری را تجربه کنید.

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار

بعد از خرید تخم های نطفه دار و آماده سازی دستگاه  جوجه کشی ابتدا باید تخم ها را قبل از انتقال به دستگاه به صورت کامل ضدعفونی نمائید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که ضدعفونی را با محلول های ضدعفونی مانند الکل و یا حتی آب خالی انجام ندهید زیرا به دلیل اینکه آب میتواند باعث سرد شدن تخم شده و در این صورت نطفه داخل تخم آسیب دیده و به جوجه تبدیل نمیشود.

توجه : بهترین و اصولی ترین راه برای ضدعفونی کردن استفاده از پارچه و مسواک بوده و به هیچ عنوان استفاده از سایر ابزارها و محلول ها برای ضدعفونی تخم پیشنهاد نمیشود.

تنظیم دما و رطوبت

دما و رطوبت در تمامی تخم ها یک المان خاصی بوده ولی در جوجه کشی از شترمرغ این المان حساس تر میباشد. به دلیل وزن بالا و ضخامت بیشتر پوسته، تخم باید در دوره ستر حدود 15 درصد از وزن خود را از دست بدهد و این مورد باید توسط کاربر به صورت روزانه و دوره ای کنترل شود در غیر اینصورت خارج شدن جوجه ها از تخم ها دشوار تر شده و میتواند باعث تلف شدن جوجه ها شود.

در نظر داشته باشید که میزان رطوبت در روز های اول باید بین 20 تا 25 درصد باشد و اگر بعد از 7 روز تخم ها به صورت استاندارد وزن خود را از دست بدهند نیازی به تغییر رطوبت نبوده و در غیر این صورت باید میزان رطوبت افزایش داشته باشند.

در تمامی تخم ها در هنگام جوجه کشی میزان رطوبت در فاز هچر کاهش پیدا میکند ولی برای اینکه جوجه ها بتوانند از پوسته کلفت  تخم شترمرغ خارج شوند میزان رطوبت باید در دوره هچر و روز های پایانی به 35 الی 40 درصد برسد. البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که این میزان به شرایط دیگری مانند ازتفاع از سطح دریا ، میزان دمای محیط و ... بستگی دارد.

3

انتقال تخم ها به هچر

بعد از سه روز نطفه ها در داخل تخم به جوجه تبدیل میشوند و آماده خروج از تخم ها هستند که در این سه روز تخم ها باید به شرایط هچر انتقال داده شوند. در این  دوره چرخش تخم ها به صورت کامل متوقف شده و دما بر روی 36.5 و رطوبت بر روی 40 درصد تنظیم میشود. تا اینکه فرایند هچر به پایان برسد.

سود جوجه کشی شترمرغ

پوست ، تخم و روغن شنرمرغ باعث شده است تا میزان محبوبیت این پرنده در بین افراد بسیار زیادی افزاش داده باشد به همین دلیل بازار خرید و فروش این نوع پرنده نیز بسیار گرم بوده و میتواند به عنوان یک پرنده پرسود شناخته شود. اما در نظر داشته باشید که شترمرغ نگهداری سختی داشنه و باید پرورش دهنده تجربه بهتری در این مورد داشته باشد.

برای شروع کسب درآمد میلیونی از شترمرغ خرید دستگاه جوجه کشی شترمرغ ، تخم نطفه دار و چندین عامل دیگر میتواند شروع کار باشد. بهتر این نکته را به یاد داشته باشید که جوجه کشی از  شترمرغ نیازمند مهارت خاصی بوده و هر شخصی نمیتواند وارد فاز پرورش شترمرغ شود.

نتیجه گیری

سود بالای جوجه کشی امروزه باعث شده است تا افراد با خرید یک دستگاه جوجه کشی اقدام به پرورش انواع جوجه ها نمایند و برخی از افراد هم به دلیل داشتن تجربه بالا و میزان مولد با تعداد بیشتر با خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی عمل جوجه کشی را در تعداد بالایی انجام میدهند. اما جوجه کشی از شترمرغ با هیچ کدام از دستگاه های عادی صورت نمیگیرد و برای این تخم دستگاه مخصوصی توسط تولید کنندگان تولید و به بازار عرضه میشود. میزان سود بالای تخم شترمرغ و از سوی دیگر نگهداری سخت آن باعث شده است نگهداری این نوع پرنده کاهش داشته باشد ولی به دلیل سود بالا هر شخصی که وارد پرورش این نوع پرنده شود میتواند در زمان کوتاهی سود بسیار بالایی را کسب کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها