کد خبر: 657002
تاریخ انتشار :

نحوه محاسبه گرمایش هیتر گلخانه

نحوه محاسبه گرمایش هیتر گلخانه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

از مهم ترین فاکتور های سالم ماندن گیاهان در گلخانه دمای هوای مورد نیاز گیاهان در گلخانه است تا بیشترین بازدهی را از گیاهانی که پرورش میدهیم داشته باشیم این نیاز دمایی بستگی به گیاه و سردسیر یا گرم سیر بودن محیط دارد. برای گرمایش فضای گلخانه نیازمند تجهیزات گرمایشی مانند هیتر گلخانه هستیم از این رو باید مقدار حرارت مورد نیاز گلخانه برای پرورش گیاه مد نظرمان را محاسبه کنیم تا از صرف هزینه های بیشتر جلوگیری کنیم.

 

عوامل تاثیر گذار در گرمایش گلخانه

قطعا در هر نوع سازه گلخانه ایی حرارت مورد نیاز فرق میکند علاوه بر این موضوع خورشید نیز به گرمای درون گلخانه کمک میکند بطوری که در مناطقی که تابش خورشید بیشتر است گرمای تولیدی کمتری توسط هیتر گلخانه مورد نیاز است تا مناطقی با تابش کمتر از طرفی گلخانه نمیتواند تمام گرما را درون خود نگه دارد برای اینکار بهتر است عایق بندی مناسبی برای سازه گلخانه خود انجام دهید . به نقل از کارشناسان گروه صنعتی مهراد هرچه عایق بندی بهتری در زمان ساخت سازه گلخانه انجام گیرد هزینه گرمایش گلخانه کاهش میابد. عایق بندی گلخانه را باید در مواردی چون پنجره های دو جداره ، نوع تهویه و نوع نایلون و رفت آمد گرمای گلخانه نیز مورد بررسی قرار گیرد. از این رو بهتر است برای بررسی گلخانه و محاسبه مقدار گرما با کارشناسان مجرب نیز مشورت کنید.

فرمول محاسبه ی نیاز گرمایی گلخانه :

فرمولی که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد به صورت زیر می باشد

 

Hf(حرارت مورد نیاز) = Hc (گرمای منتقل شده)+Has(گرمای تبادل هوا)

 

مقادیر مورد محاسبه به شرح زیر می باشند :

 

Hc=U . A . (Tin-Tout)

 

U : ضریب انتقال گرما

A : مساحت سطح خارجی گلخانه

Tin : حداقل دمایی که گیاه داخل گلخانه آسیب نمی بیند

Tout : حداقل دمای گلخانه در فصل سرد سال (کمترین مقدار دمای ممکنه باید به صورت معقول انتخاب شود)

Has=0.02 . M . (Tin-Tout)

 

M : هوای تبادلی

Tin : حداقل دمایی که گیاه داخل گلخانه آسیب نمی بیند

Tout : حداقل دمای گلخانه در فصل سرد سال (کمترین مقدار دمای ممکنه باید به صورت معقول انتخاب شود)

 

محاسبه میزان حرارت اتلافی گلخانه

در سازه گلخانه هر کدام از وسایل استفاده شده ضریب انتقال گرما دارند که توسط کارشناسان مورد بررسی و محاسبه قرار میگیرند . به عنوان مثال پنجره های تک جداره ضریب انتقال حرارت ⅝ دارند ولی پنجره های دو جداره ضریب 3 دارند. از این رو کارشناسان با بررسی و محاسبات لازم میزان اتلاف گرما را محاسبه میکنند.

 

تعیین تعداد هیتر گلخانه

معمولا هیتر گلخانه دارای یک توانی برای تولید گرما است و گرمایی که از هیتر گلخانه خارج میشود با گرمای تولید شده اسمی آن متفاوت است زیرا دارای مقداری انرژی گرمایی تلف شده است.  برای محاسبه تعداد هیتر گلخانه میتوان به دو روش عمل کرد.

 

روش اول : تقسیم ظرفیت حرارتی واقعی هیتر بر مقدار اتلاف حرارتی به دست آمده از فرمولی که در بالا گفتیم است.

  ظرفیت حرارتی واقعی هیتر / کل حرارت اتلاف شده گلخانه (فرمول اول) = تعداد هیترهای لازم برای گلخانه

اگر اعداد به دست آمده یه صورت اعشاری بود، باید آن را رند کنیم، به عنوان مثال اگر عدد 1.85 به دست آمد ، به دو هیتر نیاز خواهیم داد.

روش دوم : تقسیم مقدار نیاز حرارتی گلخانه (مقدار فرمول دوم) بر ظرفیت حرارتی واقعی هیتر است. در این روش پس از به دست آوردن نیاز حرارتی گلخانه ، به دنبال هیتری خواهیم بود که ظرفیت حرارتی واقعی آن برابر با عدد به دست آمده و یا بیشتر از آن باشد. در مثال فوق ، گلخانه ما در هر ساعت به 70 هزار کیلو کالری انرژی در هر ساعت نیاز دارد، پس یک هیتر صنعتی با ظرفیت گرمایشی 70 هزار کیلو کالری در هر ساعت، گرمای مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها