کد خبر: 658257
تاریخ انتشار :

ساخت و ساز ارزان شد‌! + اجرای سقف عرشه فولادی

ساخت و ساز ارزان شد‌! + اجرای سقف عرشه فولادی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

سقف عرشه ی فولادی، ورق فولادی شیارداری بوده که به وسیله ی تیرهای فولادی یا میله‌ها، تقویت و پشتیبانی می گردد. در آغاز ورق گالوانیزه برای سقف مورد استفاده قرار گرفت؛ تنها به عنوان قالب در جا کاربرد داشت که انواع گوناگونی از بتن مسلح بر روی آن‌ها قرار می‌گرفت. آن ها به منظور حمایت از بتن یا لایه‌های عایق سقف کاربرد داشتند. سقف عرشه ی فولادی به منظور تهیه و تولید یک محصول ساختاری کارآمد و به جهت استفاده در سیستم‌های سقف و کف طراحی می گشتند. ورق‌ های سقف عرشه ی فولادی دو بخش دارد: Roof Deck  و Floor Deck .

در آن دوران، این سقف‌ها مزیت های فراوانی در هزینه‌ها و انجام پروژه‌ها نسبت به سقف‌های سنتی بوده و تنها وظیفه این ورق فولادی، باربری زمان اجرا و باربری پیش از گیرش بتن بوده است. این گروه از ورق های سقف Proof Deck  می گویند. به تدریج تولید و اجرا این سقف‌ها به شیوه ‌ای تغییر یافت که درگیری مکانیکی میان ورق تحتانی و بتن سقف به وجود آمد و به وسیله ی برش گیرها و قالب‌های پیرامونی دال سقف به تیرچه‌ها وصل شد. در این حالت، این ورق‌ها به آرماتورهای کششی سقف تبدیل شدند. امروزه این ترکیب میان بتن، ورق تحتانی و تیرچه‌ها به عنوان سقف عرشه فولادی و این مدل ورق فولادی به عنوان Floor Deck مشهور شدند که قسمتی از المان‌های سازه ساختمان می باشد و مزایای فنی، اجرایی و قیمتی بسیاری نسبت به Proof Deck دارند.

طراحی و ساخت سقف ‌عرشه‌ فولادی به شیوه ‌ای می باشد که ویژگی های فولاد را به حداکثر خواهد رساند. به صورتی که یک نسبت بالای استحکام به وزن ایجاد نماید تا سبب کم شدن استفاده از مصالح و کم شدن هزینه‌های نصب و راه اندازی گردد. اما در عین حال، ماندگاری و دوام آن ها را نیز حفظ می نماید. ‌سقف‌ عرشه‌ ی فولادی با بیش از 50 سال عملکرد رضایت بخش، از هر نظری خود را ثابت نمود. با وجود اینکه سقف‌ عرشه‌ فولادی جزیی از ساختمان می باشد، کیفیت خوب، یکنواخت و ثابت آن باعث جذابیت ظاهری می شود، به ویژه به کمک درست از پوشش‌های کاربردی.

متال دک، نام دیگر سقف عرشه ی فولادی:

عرشه فولادی مدلی از ورق های فولادی گالوانیزه بود که با شیوه ی نورد سرد تولید می گردد و به وسیله ی بیم ها یا اتصالات فلزی پشتیبانی می گردند. این عرشه ها با شیوه ی خمکاری به این صورت در می آید و به منظور حفظ بتن یا پوشش عایق سقف به کار رفته قرار خواهند گرفت. از این محصول، بیشتر در سقف و کف ساختمان ها کاربرد دارد. طراحی خاص سقف عرشه فولادی سبب می گردد تا ویژگی وزن سبک اما مقاومت بالای فولاد بیش از همیشه به چشم آید و همین مسئله منجر به کم شدن هزینه های حمل و نقل و نصب مواد می گردد. عرشه های فولادی دوام بالایی نیز داشته و بیشتر تا حدود 50 سال خواهند توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

7

درباره ی گذشته ی سقف های عرشه فولادی بدانیم!

بیان یک تاریخ دقیق به منظور ساخته شدن عرشه های فولادی کار دشواری می باشد. این عرشه ها جایگزین ساده ای به جهت تجهیزات چوبی که پیمانکاران در هنگام ریختن بتن از آن استفاده می شوند و کاربرد آن ها نیز از همان هنگام شروع شد. سال 1939 بود که انجمنی به منظور ساخت عرشه های فولادی متشکل است و استانداردهایی را به جهت تولیدکنندگان این محصول ایجاد نمود و در طول زمان آنها را گسترش داد. سال 1980 بود که سقف های عرشه فولادی به عنوان یک سیستم ساخت و ساز جدید مورد استفاده قرار گرفت.

شیوه ی تولید عرشه ی فولادی:

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، عرشه های فولادی به وسیله ی فرآیند cold forming تولید می گردند و یک الگوی تکراری از شیارهای موازی را تشکیل می دهند. مقاومت و استحکام عرشه های فولادی به دلیل شکل خاص شیارها و ویژگی های فولاد می باشد. طول عرشه با توجه به کاربردی که داشته؛ می تواند تفاوت داشته باشد، اما به علت محدودیت هایی که در حیطه ی حمل و نقل وجود دارد؛ به طور معمول طول آن ها از 12 متر کمتر است. به طور معمول، عرشه های فولادی با عرض استاندارد و انتهای مربعی شکل برش داده خواهند شد.

اجزای تشکیل دهنده ی سقف عرشه ی فولادی:

  • اول، ورق فولادی.
  • دوم، گل میخ.
  • سوم،‌ میلگرد.
  • چهارم، بتن.
  • پنجم،‌ فلاشینگ.
  • ششم، تیرهای فرعی.

اجرای سقف عرشه ی فولادی یا جانمایی ورق فولادی:

حال که متوجه شدید سقف عرشه ی فولادی چیست؛ بهتر است به نوع اجرای آن بپردازیم. در هنگام اجرای این سقف ها پس از دپوی ورق ها، آن ها را بر روی تیرهای اصلی جانمایی خواهند کرد. درنتیجه ورق ها را به بال تیر اصلی وصل نموده و برشگیرها را هم در محل خود جایگذاری می نمایند. پس از این کار از فلاشینگ به جهت بستن انتهای سقف کاربرد داشته و پس از آرماتوربندی فرآیند بتن ریزی صورت خواهند گرفت.

8

ازجمله مزیت های اجرای عرشه فولادی:

  • اول، وزن سبک ورق ها.
  • دوم، حمل و نقل ساده تر.
  • سوم، مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی.
  • چهارم، امکان جایگزینی متال دک با تیرچه بلوک.
  • پنجم، اجرای ارزان.

انواع سقف عرشه ی فولادی را بشناسید:

 

سقف های فولادی مدل های گوناگونی دارند که در ادامه ی این مطلب می توانید با برخی از آنها آشنا شوید:

اول، سقف عرشه ی فولادی نوع  A:

این سقف ها شیارهای باریکی دارند و به علت ظاهر خاصی که دارند خواهند توانست سطح گسترده ای را به منظور نگه داشتن اجزایی که قرار است در فرآیند اجرای سقف به کار بروند، ایجاد نمایند.

دوم، سقف عرشه فولادی کامپوزیت:

این سقف ها که مخلوطی از فولاد و بتن می باشند، ظاهر جالب توجهی خواهند داشت. بر روی سطح این عرشه ها فرو رفتگی و برآمدگی هایی وجود دارد که به ترکیب بهتر دال بتنی و فولاد کمک بسیار خوبی می کند.

سوم، سقف عرشه ی فولادی کامپوزیتی  SB:

این مدل سقف های کامپوزیتی به سه دسته طبقه بندی می گردند؛ طبقه ی اول سطح صاف، دسته ی دوم دارای سطح آجداری بوده که عمق کمتر و عرض بیشتری دارند، دسته ی سوم نیز آجدار می باشند؛ اما برخلاف طبقه ی دوم عمق کمتر و عرض بیشتری خواهند داشت.

سقف عرشه ی فولادی و کاربردهای آن:

  • اول، ترکیبی از زیبا شناسی و ظرفیت ساختار.
  • دوم، مقاومت در برابر درجه ی حرارت بالای آتش.
  • سوم، سیستم آویز ظرفیت بار غیر نفوذی.
  • چهارم، ایجاد صفحه ای صاف.
  • پنجم، خواص صوتی بالا.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها