کد خبر: 617144
تاریخ انتشار :

موشکی که کابوس صهیونیست ها شد

ایرنا/ بامداد پنجشنبه گذشته (دوم اردیبهشت) رسانه های رژیم صهیونیستی خبر از انفجار مهیبی در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا" در سرزمین های اشغالی دادند، خبری که به سرعت در رسانه های منطقه و جهان بازنشر یافت.

موشکی که کابوس صهیونیست ها شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این خبر از آن جهت برای منطقه و جهان حائز اهمیت بود که مقامات صهیونیست همواره تاکید بر امن بودن آسمان سرزمین های اشغالی داشتند و با پروپاگاندای (تبلیغات سیاسی) فراوان ادعا می کردند که هیچ پرنده ای نمی تواند بدون اجازه آنها وارد فضای اسراییل شود.   

در دقایق اولیه این انفجار مهیب، منابع صهیونیستی ادعا کردند که صدای آژیر خطر در مناطق اطراف نیروگاه هسته ای "دیمونا" به صدا درآمده که به دلیل انفجار یک خمپاره یا راکت بوده است.

اما با گذشت چند ساعت از این انفجار مشخص شد که واقعه آنگونه که مقامات و رسانه های صهیونیستی مدعی شده اند، نبود، بلکه یک موشک با عبور از پنج لایه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا" فرود آمده و صدای انفجار آن تا دهها کیلومتر آنطرف تر نیز شنیده شده است.

برخی منابع صهیونیستی همان موقع اعلام کردند که انفجار منطقه "دیمونا" (به دلیل صدای مهیب آن) ناشی از حملات راکتی یا خمپاره ای نیست، چراکه این صدای مهیب در چندین منطقه از جمله «قدس»، «بئر السبع»، «کریات»، «مودیعین» و «کرانه باختری» شنیده شده است.

وبگاه عبری زبان «روترنت» نیز به نقل از یکی از ساکنان منطقه ابوقرینات در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا" نقل کرد که «شدت انفجار به حدی بود که خانه‌های ما به لرزه درآمد».

از نکات برجسته انفجار مهیب روز پنجشنبه در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا" آن بود که به هیچ وجه صدای آژیر خطر در سرزمین های اشغالی به صدا در نیامد و صهیونیست های ساکن در منطقه پس از اصابت موشک بسیار وحشت زده شدند، زیرا به دلیل عدم اطلاع به پناهگاه نرفته بودند؛ هرچند برخی رسانه های رژیم صهیونیستی در ابتدا ادعا کرده بودند که قبل از اصابت موشک به صحرای نقب در نزدیکی دیمونا صدای آژیر خطر به صدا درآمده بود.

یکی دیگر از دلایل وحشت زیاد صهیونیست ها از انفجار مهیب روز پنجشنبه در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا"، انفجار یک روز قبل در یک کارخانه پیشرفته تولید انواع موشک در سرزمین های اشغالی بود. انفجار مهیب دیگری که منابع صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن به آن و بدون اشاره به واقعیت موضوع ادعا کردند که این انفجار در خلال یک تست در یکی از کارخانه‌های تولید سلاح که انواع مختلفی از موشک‌ها را تولید می‌کند، به وقوع پیوسته است.

 پشت سر هم بودن این دو حادثه نگرانی های فراوانی هم در بین ساکنین سرزمین های اشغالی و هم در بین مقامات رژیم صهیونیستی بوجود آورد.

موشک سوری و تغییر قواعد بازی

جنگنده - بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ بطور مستمر مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را که نیروهای زمینی در جنگ علیه گروه تروریستی «داعش» و سایر تروریست‌ها در عراق و سوریه هستند را بمباران کرده‌اند و عملا به نیروی هوایی تروریست‌ها تبدیل شده‌اند.

با ورود بحران سوریه به سال یازدهم خود، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تاکنون دهها بار مناطق راهبردی و پادگان‌های ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را بمباران کرده است؛ هدف این بمباران‌ها یا جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری و جبهه مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست‌های تکفیری بوده و یا صهیونیست‌ها مواضع مهم ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را هدف قرار داده‌اند.  

البته تا پیش از شکست داعش در سوریه که در آذرماه سال ۱۳۹۶ توسط سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه اعلام شد، بمب‌افکن‌های آمریکایی نیز بارها در حمایت از تروریست‌های داعشی مواضع جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه را بمباران کرده بودند؛ آمریکایی‌ها چندین بار نیز مواضع و پادگان‌های سوری را از طریق موشک‌های مستقر در ناوهای خود در دریای مدیترانه هدف قرار داده‌اند.

حملات و تجاوزهای بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بارها از سوی برخی کشورهای منطقه و شماری از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای محکوم شده، ولی سران رژیم صهیونیستی به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهند.

در ادامه بمباران و حملات راکتی مواضع ارتش سوریه توسط بمب افکن های رژیم صهیونیستی، بامداد پنجشنبه (دوم اردیبهشت) چند فروند جنگنده – بمب افکن اف ۱۶ رژیم صهیونیستی در تجاوزی آشکار اقدام به هدف گیری و شلیک چند راکت به سمت خاک سوریه نمودند که ارتش سوریه توانست چند فروند از آنها را رهگیری و نابود کند، ولی چند راکت به اهدافی در نزدیکی دمشق اصابت کرد. براساس برخی روایت ها، در همین حین سامانه پدافند هوایی "اس ۲۰۰" سوریه یا به قول غربی ها "سام ۵"، اقدام به رهیگری یکی از بمب افکن های رژیم صهیونیستی در فضای سرزمین های اشغالی کرد و با شلیک یک فروند موشک زمین به هوا به سمت این بمب افکن، آن را در موقعیت جدی قرار داد و این هواپیما برای فرار از دست این موشک اقدام به ویراژ کرد و به سختی توانست از دست آن فرار کند و این موشک نیز با عبور از سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا" فرود آمد.

البته این رهگیری در نوع خود دومین رهگیری هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی از سوی پدافند هوایی ارتش سوریه در سه سال گذشته بشمار می آمد. در سال ۲۰۱۸ نیز سامانه پدافند هوایی "اس ۲۰۰" سوریه که توسط همپیمانان سوریه تقویت و به روز شده بود توانست دو جنگنده - بمب افکن متجاوز "اف – ۱۶" رژیم صهیونیستی را در فضای سوریه رهگیری و مورد هدف قرار دهد که یک فروند از آن در سرزمین های اشغالی سقوط کرد و هواپیمای دوم نیز پس از اصابت موشک در هنگام فرود روی زمین منهدم شد. از همان زمان رژیم صهیونیستی شیوه حمله به خاک سوریه را تغییر داد و حملات هوایی خود را یا از فضای سرزمین های اشغالی و بدون ورود به فضای سوریه انجام داد و یا این که هواپیماهای این رژیم با ورود به فضای لبنان اقدام به حمله راکتی به خاک و مواضع سوریه کردند.

حملات بمب افکن های رژیم صهیونیستی به سوریه تاکنون خسارت های زیادی بجای گذاشته است. چند ماه پیش بود که کارشناسان مسایل نظامی و سیاسی به ارتش سوریه پیشنهاد دادند که راهبرد دفاعی خود را به خارج از مرزهای این کشور توسعه دهد؛ از این رو سامانه پدافند هوایی "اس ۲۰۰" سوریه دوباره با کمک کارشناسان برخی کشورها تقویت شد و این سامانه که قبل از آن فقط آسمان سوریه را پوشش می داد، از آن پس فضای همسایگان خود را نیز زیر پوشش برد که نتیجه آن در رهگیری اخیر بمب افکن های "اف۱۶" رژیم صهیونیستی در فضای سرزمین های اشغالی، برای اولین بار نمود پیدا کرد که با شلیک یک فروند موشک پدافند هوایی "اس۲۰۰" به سمت هواپیمای جنگی متجاوز صهیونیستی و اصابت آن پس از طی ۲۵۰ کیلومتر در نزدیکی نیروگاه هسته ای "دیمونا"، معادلات سران این رژیم نیز به هم ریخت و نشان داد که در صورت ادامه تجاوزات صهیونیست ها علیه مواضع ارتش سوریه، جایی در سرزمین های اشغالی غیر قابل دسترس نیست.

نکته مهم تر این که مقامات سوری متوجه شده اند که دل بستن به سازمان های بین المللی و همچنین دفاع در سرزمین خود، تاکنون نتیجه ملموسی برایشان نداشته و بهترین دفاع کشاندن بازی به زمین حریف می باشد.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه اگر شیوه جدید ارتش سوریه که همان بازی در سرزمین دشمن می باشد، ادامه یابد مطمئنا رژیم صهیونیستی دیگر نخواهد توانست هر زمانی که دلش می خواهد به مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی حمله کند.

البته کارشناسان مسایل نظامی و سیاسی نگران این موضوع هستند که روسیه به دلیل توافقات راهبردی با رژیم صهیونیستی مانع ادامه این کار شود.       

نکته مهم دیگر این که، رهگیری بمب افکن های رژیم صهیونیستی در فضای سرزمین های اشغالی از طرفی موجب وحشت و نگرانی شدید خلبانان این رژیم شده و از طرف دیگر نشان داده که فضای سرزمین های اشغالی با حضور سامانه پنج لایه پدافند هوایی سوراخ می باشد و آن طور که مقامات نطامی ارشد صهیونیست همواره مدعی غیرقابل نفوذ بودن فضای اسراییل بوده اند، این مساله به هیچ وجه صحت ندارد و فقط بولوف می باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها