کد خبر: 617694
تاریخ انتشار :

رایزنی دیپلمات‌های ایرانی و سوئدی درباره تحولات یمن

فارس/ مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران و نماینده ویژه سوئد در امور یمن امروز در گفت‌وگویی ویدئویی درباره آخرین تحولات یمن از جمله تهیه پیش نویس توافق صلح و تلاش‌های ایران برای حل موضوع کشتی صافر به رایزنی پرداختند.

رایزنی دیپلمات‌های ایرانی و سوئدی درباره تحولات یمن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و «پیتر سمنی‌ بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن امروز (دوشنبه) ۱۳ اردیبهشت ماه به صورت ویدئو کنفرانس درباره اوضاع یمن گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگو آخرین تحولات مربوط به روند صلح در یمن با محوریت سفرهای منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مذاکرات و دستاوردهای سفر منطقه‌ای پیتر سمنی‌ بی دیپلمات سوئدی به عربستان، عمان، امارات و یمن، مطرح شدن موضوع یمن در سفرهای منطقه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و آخرین رایزنی‌ها برای تهیه پیش نویس توافق صلح یمن و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور حل بحران کشتی صافر، از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوهای خاجی و سمنی بی بود.  

خاجی و دیپلمات سوئدی بر استمرار رایزنی و همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و سوئد به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن تاکید کردند.

لازم به ذکر است خاجی چندی پیش نیز در گفت‌وگوی تلفنی با محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن آخرین تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای حل مشکل نفتکش صافر را تشریح و نسبت به رفع محاصره یمن و دستیابی به توافق صلح پایدار ابراز امیدواری کرد.

نفتکش صافر از چهار سال پیش در بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است. شورای امنیت سازمان ملل اخیرا پس از نشستی که بنا به درخواست دولت یمن برای بررسی بحران نفتکش «صافر» برگزار شد، از انصارالله برای اتخاذ اقداماتی در این باره و اعطای اجازه به کارشناسان سازمان ملل برای دسترسی به صافر درخواست کرد.

به گزارش فارس، نماینده ویژه سوئد در امور یمن ششم اسفند ماه سال گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی با خاجی ضمن ابراز خرسندی از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در روند حل و فصل سیاسی بحران یمن، خواستار ادامه این تلاش‌ها شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در سفری که اخیرا به عمان داشت با محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز امروز در نشستی خبری درباره این دیدار اظهار داشت: ما واقعا نگران تحولات یمن هستیم و این کشور در یکی از بدترین وضعیت‌های انسانی قرار دارد و آن‌چه در مأرب اتفاق می‌افتد، جدا از کلیت تحولات یمن نیست. هم آقای گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن و هم کنشگران دیگر می‌دانند که موضوع مأرب را باید در چارچوب تحولات کلی یمن دید. اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی وجود دارد، برادران و خواهران ما در یمن در سخت‌ترین روزهای خود به سر می‌برند، باید رفع محاصره همزمان با آتش بس سراسری در یمن رخ دهد و دسترسی‌های انسانی فراهم شود و گفت‌وگوهای درون یمنی تسهیل شود تا یک دولت فراگیر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: قطعا دولت نجات ملی یمن نه تنها از این مسیر حمایت کرده بلکه نقش موثری در تعریف این مسیر داشته است و ملاقاتی که در عمان انجام شد نیز در همین مسیر بود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها