کد خبر: 618106
تاریخ انتشار :

کارشناس عراقی: آمریکا برای ماندن نظامیانش به بغداد فشار می‌آورد

ایرنا -یک کارشناس سیاسی عراقی می گوید: هدف از سفر اولین هیات رسمی دولت جو بایدن به بغداد ماندن طولانی مدت نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق است.

کارشناس عراقی: آمریکا برای ماندن نظامیانش به بغداد فشار می‌آورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«جمعه العطوانی» گفت که بازگرداندن «بریت مک‌گورک» به خدمت توسط دولت بایدن در حالی که در دوره دولت «دونالد ترامپ» برکنار شده بود، نشان‌دهنده بازگشت آمریکا به سیاست سابق خود برای ماندن نظامیانش در عراق است.
به گفته وی، در دوره دولت سابق آمریکا اعلام شد که واشنگتن در اوایل ۲۰۲۱ همزمان با خارج کردن یک هزار و ۵۰۰ سرباز خود از افغانستان، ۵۰۰ سرباز نیز از عراق بیرون می‌کشد تا تعداد این نیروها به دو هزار و ۵۰۰ نفر در خاک عراق برسد.
العطوانی افزود که واقعیت آن است که با روی کار آمدن دولت بایدن و بازگشت مک‌گورک به شورای امنیت ملی آمریکا، واشنگتن بار دیگر به سیاست های خود برای ماندن نظامیانش در عراق بازگشته است.
این صاحب نظر عراقی افزود که هیات سیاسی – نظامی آمریکا به سرپرستی بریت مک‌گورک با هدف ترسیم شکل تازه ای از مناسبات بین واشنگتن - بغداد و تحت فشار گذاشتن دولت «مصطفی الکاظمی» برای پذیرش بقای طولانی مدت نظامیان آمریکا در این کشور، به عراق سفر کرده است.
العطوانی تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد دولت عراق را مجبور به پذیرش این مسئله کند تا در برابر سایر جریان های عراقی مخالف حضور نظامیان آمریکا از جمله گروه های مقاومت اینگونه وانمود کند که بغداد خواهان ماندن این نیروهای خارجی در خاک کشور است.
وی اضافه کرد: واقعیت آن است که آمریکا به دنبال ماندن این نیروهایش در عراق است و برای همین اظهارات اخیر ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده سنتکام که بر ماندن نظامیان آمریکایی در عراق تاکید کرد، دولت مصطفی الکاظمی را در موضع بغرنجی قرار داد زیرا این مقام نظامی آمریکایی بر خلاف روند گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن سخن گفت.
العطوانی با اشاره به تعارض اظهارات این فرمانده ارشد نظامی آمریکا با موضع سیاسی دولت عراق گفت: دولت عراق ادعا دارد که هدف گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن،خروج نظامیان آمریکایی از خاک کشور است.
کارشناس برجسته سیاسی عراق خاطرنشان ساخت که سفر هیات سیاسی و نظامی آمریکا به بغداد به سرپرستی مک‌گورک همگی در این راستا است تا واشنگتن اینگونه وانمود کند که دولت عراق خواهان ماندن نیروهای آمریکایی است.
وی در پاسخ این سوال که دولت عراق به هیات آمریکایی چه گفت؟ افزود: دولت مصطفی الکاظمی در زمان حاضر در شرایط بغرنجی بین پتک و سندان آمریکا و مخالفت گسترده مردمی، سیاسی، پارلمانی و مقاومت عراق با حضور نظامیان آمریکا در خاک کشور گرفتار آمده است.
به گفته وی، نه تنها در سطح مردمی بلکه بسیاری از گروههای سیاسی عراق مخالف این حضور نظامی خارجی هستند و بهترین دلیل گویا مصوبه پارلمانی عراق در ژانویه ۲۰۲۰ است که بر اخراج همه نیروهای بیگانه از کشور تاکید کرده است.
وی ادامه داد که در همین راستا مواضع مخالفت شدید گروههای مقاومت عراق با حضور نظامیان آمریکایی کاملا واضح و آشکار است. 
العطوانی افزود که دولت عراق اینک می خواهد بین دو اراده آمریکایی ها و مخالفت عراقی ها موازنه ایجاد کند.
به گفته وی، دولت عراق از یکسو تحت فشار مردمی، سیاسی و گروه های مقاومت ملزم به اجرای قانون پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکایی از خاک کشور است و از طرفی آمریکایی ها فشار می آورند که نظامیان خود را در خاک عراق حفظ کنند.
این صاحب نظر عراقی تاکید کرد که بعید است دولت عراق بتواند در این قضیه عصا را از وسط گرفته و هر دو طرف را راضی نگه دارد.
جمعه العطوانی در خصوص آمار دقیق نظامیان آمریکا گفت که آمریکایی ها ادعا دارند که تعداد این نیروها در زمان حاضر در عراق دو هزار و ۵۰۰ نفر است اما شخصا آمارها را بیش از این رقم می دانم.

وی افزود که آمریکایی ها پایگاه های نظامی متعددی ایجاد کرده و دولت عراق از تعداد واقعی پایگاه ها و نظامیان آمریکا در اقلیم کردستان عراق اطلاعی ندارد زیرا ورود و خروج این نیروها در شمال عراق با هماهنگی با اربیل انجام می شود و نه بغداد.
به گزارش ایرنا هیات سیاسی – نظامی آمریکا به سرپرستی مک‌گورک سه شنبه گذشته ۱۴ اردیبهشت ماه وارد عراق شد و با «برهم صالح» رییس جمهوری و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در باره روابط دو جانبه و همچنین روند گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن بحث و گفت وگو کرد.
هیات آمریکایی سپس راهی اربیل شد و با مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات و «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق درباره مناسبات بین واشنگتن و اربیل گفت وگو کرد.
در طول این گفت وگوها، هیات آمریکایی بر خطرات تهدید تروریسم و ضرورت برخورد مشترک با داعش اشاره کرد که از دید کارشناسان، تاکید مکرر آمریکایی ها بر خطر داعش بر توجیه حضور نظامیانشان در عراق است.
هیات آمریکایی علاوه برت مک‌گورک به عنوان مسوول پرونده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید همچنین «دیریک شولت» مشاور وزیر امور خارجه، «جوی هود» دستیار وزیر امور خارجه در خاور نزدیک و «دانا سترول» معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه را در برداشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها