کد خبر: 618832
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

کودتا در میان جمهوریخواهان

ترامپ بارها مواضع جمهوریخواهان مخالف خود را مورد تمسخر قرار داده و جدایی آنها از حزب (جمهوریخواه) را به سود منافع این حزب دانسته است. رئیس جمهور سابق آمریکا در یکی از تازه ترین مواضع خود تاکید کرده است که آنها ( جمهوریخواهان مخالف ترامپ) افرادی بی عرضه هستند که پس از رای دادن به بایدن در انتخابات سال 2020، دیگر قاعدتا نباید جایی در حزب جمهوریخواه داشته باشند. ترامپ بارها جمهوریخواهان مخالف خود را مسئول اصلی شکست خود در انتخابات سال 2020 دانسته است.

کودتا در میان جمهوریخواهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل نامه نیوز : طی روزهای اخیر اتفاقات قابل توجهی در حزب جمهوریخواه در ایالات متحده آمریکا رخ داده است. چالش بر سر "خواستن " یا "نخواستن ترامپ" در آینده ( انتخابات ریاست جمهوری سال 2024) میان سران حزب جمهوریخواه و چهره های شاخص این حزب، وارد مرحله ای بسیار حساس و تعیین کننده شده است. نتیجه این جدال فعلا به سود طرفداران ترامپ رقم خورده است، اما تضمینی وجود ندارد که طرفداران ترامپ بتوانند همچنان تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به یکه تازی خود در این حزب ادامه دهند!

اخیرا لیز چنی» قانون‌گذار آمریکایی در اقدامی کم‌سابقه از جایگاه خود به عنوان ریاست کنفرانس حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان خلع شد.بر اساس آنچه شبکه سی ان ان گزارش داده است،  چنی که ظرف ماه های گذشته به خاطر دادن رأی مثبت به استیضاح دوم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت، نهایتاً از مقام خود به‌عنوان سومین فرد پرقدرت حزب برکنار شد.به گفته منابعی در کنگره آمریکا اکثریت جمهوری‌خواهان علیه او که دختر «دیک چنی» معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا است رأی دادند تا این حزب بیش از پیش توسط ترامپ و حامیانش قبضه شود.

اقدام اخیر اکثر نمایندگان حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان در کنار زدن "لیز چنی" به وضوح نشان می دهد که کماکان بخش عمده ای از سیاستمداران جمهوریخواه، چاره ای جز حمایت از ترامپ نمی بیند. این ماجراّ ، به سناتورها نیز کشیده است! "لیندسی گراهام" یکی از سناتورهای مشهور جمهوریخواه تصریح کرد است که چاره ای جز حمایت دوباره از ترامپ برای این حزب باقی نمانده است. در مقابل، چنی بارها از ترامپ به‌خاطر زیر سوال بردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مطرح کردن ادعای تقلب در آن و همچنین تحریک هوادارانش جهت حمله به ساختمان کنگره انتقاد کرده بود.

شخص ترامپ نیز پیش از رأی‌گیری برای برکناری چنی از مقامش در کنگره گفت:

 «امروز جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان فرصتی عالی دارند تا خود را از شر یک رهبر ضعیف، یک پیرو عمده اظهارات دموکرات‌ها و یک جنگ‌طلب و فردی بدون قلب و شخصیت خلاص شوند».

لازم به ذکر است که "آخرین نطق لیز چنی" در کنگره علیه ترامپ، خشم رئیس جمهور سابق آمریکا را برانگیخته بود. چنی قبل از برکناری،  در صحن مجلس نمایندگان آمریکا در دفاع از رویکرد سلبی خود در قبال ترامپ گفته بود:

  "یک رئیس‌جمهور سابق که باعث حمله‌ای خشونت‌بار به ساختمان کنگره در تلاش برای دزدیدن انتخابات بود، به تلاش‌های تهاجمی خود برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها به این که انتخابات از وی سرقت شده، ادامه داده است.انتخابات پایان یافته، این حاکمیت قانون است. این روند قانون اساسی ماست. ساکت ماندن و نادیده گرفتنِ دروغ، به دروغگو جسارت می‌دهد. من در این شرکت نخواهم کرد."

پس از برکناری"لیز چنی" از سمت ریاست کنفرانس جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، شاهد بروز شکافهای جدی تری در میان این حزب سنتی در آمریکا هستیم. شکافهایی که قطعا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به سود آنها تمام نخواهد شد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد بیش از  ۱۰۰ مقام پیشین جمهوری‌خواه و ضدترامپ قرار است نامه‌ای را امضا کنند که در آن تهدید شده اگر حزب متبوعشان دست از حمایت از دونالد ترامپ نکشد، یک حزب سوم را تشکیل خواهند داد.این مقامات، با امضای نامه‌ای تهدید کرده اند  که اگر حزب جمهوری‌خواه تغییر مسیر ندهد، یک حزب دیگر را تشکیل خواهند داد. در میان امضاکنندگان این نامه اسامی فرمانداران، اعضای کنگره، سفیران، وزیران، نمایندگان ایالتی و سران حزب جمهوری‌خواه دیده می‌شود.این جمهوری‌خواهان ناراضی از آنکه فرمان حزب جمهوری‌خواه در دست رئیس‌جمهوری سابق است، معتقدند که وی هنوز مدعی است که پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را از وی ربوده‌اند.امضاکنندگان این نامه نخستین بار در ماه فوریه و پس از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره تهدید کرده بودند که از حزب جمهوری‌خواه جدا خواهند شد.با این حال، تا زمان برکناری"لیز چنی" در کنگره، آنها تهدید خود را عملیاتی نکرده بودند. اکنون به نظر می رسد معادله بار دیگر تغییر کرده است. سوال اصلی اینجاست که تشکیل حزب جدید در آمریکا، چه تاثیری بر آرای سنتی حزب جمهوریخواه خواهد شد؟! بدیهی است که در صورت دو دسته شدن جمهوریخواهان و حضور هر دو گروه مخالف در انتخابات، شاهد رقابتی سه ضلعی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم بود. در این سه ضلعی، جمهوریخواهان  مخالف یکدیگر، قطعا آرای یکدیگر را مورد هدف مستقیم قرار خواهند داد! این همان چیزی است که جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید می خواهند .

در این میان، ترامپ بارها مواضع جمهوریخواهان مخالف خود را مورد تمسخر قرار داده و جدایی آنها از حزب (جمهوریخواه) را به سود منافع این حزب دانسته است. رئیس جمهور سابق آمریکا در یکی از تازه ترین مواضع خود تاکید کرده است که آنها ( جمهوریخواهان مخالف ترامپ) افرادی بی عرضه هستند که پس از رای دادن به بایدن در انتخابات سال 2020، دیگر قاعدتا نباید جایی در حزب جمهوریخواه داشته باشند. ترامپ بارها جمهوریخواهان مخالف خود را مسئول اصلی شکست خود در انتخابات سال 2020 دانسته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها