کد خبر: 619984
تاریخ انتشار :

حیرت مقام برجسته اروپایی از توان موشکی حماس

ایسنا/ برخی مسؤولان و تحلیلگران اظهار کردند: حملاتی که جنبش حماس علیه اسرائیل انجام داد، تا حد زیادی توان این جنبش فلسطینی در ایجاد زرادخانه‌ای از موشک‌های ساخت داخل را ثابت کرد.

حیرت مقام برجسته اروپایی از توان موشکی حماس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک مسؤول برجسته اروپایی به شرط محفوظ ماندن هویتش در گفت‌وگو با  خبرگزاری رویترز اظهار کرد: این بار از توان موشکی حماس بسیار متعجب شدیم، آنها موشک‌هایی با برد بالا در اختیار دارند که پیش از این نداشتند ".

طبق اعلام رژیم صهیونیستی، دو جنبش حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مسلح فلسطین ۴۳۶۰ موشک را از غزه شلیک کردند.

یک مسؤول اسرائیلی به رویترز گفت: یک نفر باید برای کنترل آنچه وارد نوار غزه می‌شود و چگونگی نظارت بر آن و اینکه کالاهای وارداتی در چه راستایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، راهکار بهتری بیابد.

سامی ابوزهری، یکی از مسؤولان حماس در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز اظهار کرد: جنبش حماس تجربیات خاص خود در تولید موشک‌ها را ارتقا داده و دیگر نیازی به کمک ندارد، بر این اساس هرگونه تلاشی برای تشدید محاصره علیه غزه با هدف محدود کردن توانمندی‌های مقاومت هیچ ارزشی ندارد.

همچنین مسؤول اروپایی یاد شده گفت: موضوع خیلی سخت نیست، هر ماه شخصی از قطر با کیسه‌های پول همراه با تعدادی سرباز اسرائیلی برای پرداخت حقوق کارمندان اداری حماس می‌آید سپس ناپدید می‌شود.

یک مسؤول غربی که فعالیت‌های حماس را از نزدیک دنبال می‌کند، اظهار کرد: جنبش (حماس) می‌تواند از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری به ارزش صدها میلیون دلار در شرکت‌های سراسر خاورمیانه استفاده کند.

او افزود: حماس ۴۰ شرکت را در ترکیه، امارات، سودان، عربستان و الجزایر در اختیار دارد که اساسا در زمینه املاک و زیرساخت‌ها فعالیت دارند.

یک مسؤول غربی دیگر نیز گفت: حماس می‌تواند از جمعیت‌های خیریه حامی مساله فلسطین در نقاط مختلف اروپا درآمدهایی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: واشنگتن به تلاش برای تعیین و محاکمه اشخاص و تشکل‌هایی که از حماس حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد و همزمان فشارها بر شرکای خارجی جهت اجرای تحریم‌ها و در پیش گرفتن اقداماتی علیه این جنبش ادامه دارند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که فورا کمک‌هایی برای غزه ارسال خواهند شد و این کار با هماهنگی تشکیلات خودگردان به شکلی انجام خواهد شد که حماس اجازه نیابد زرادخانه نظامی خود را به آسانی بازسازی کند.

در این راستا دنیس روس، مسؤول سابق آمریکا که هدایت تلاش‌ها برای برقراری صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را بر عهده داشت، گفت: یک طرف چه بسا مصری‌ها و یا دیگران مجبور خواهند بود برای کنترل کالاهای وارداتی و نظارت بر نحوه استفاده از آنها در غزه حضور فیزیکی داشته باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها