کد خبر: 619196
تاریخ انتشار :

قدرت موشکی حماس و جهاد اسلامی کابوس صهیونیست‌ها

ایرنا/ فلسطینی‌ها چند سال است که تاکتیک خود را در مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی تغییر داده و از سنگ به موشک تبدیل کرده‌اند، تاکتیکی که با ادامه آن می‌توان به موازنه قدرت در سرزمین‌های اشغالی دست یافت.

قدرت موشکی حماس و جهاد اسلامی کابوس صهیونیست‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس نامشروع خود در سال ۱۹۴۸ همواره مورد حمایت شوروی سابق و دولت‌های غربی به ویژه آمریکا، انگلیس، فرانسه و پس از چندی آلمان بوده است و این دولت‌ها طی دوران مختلف انواع کمک‌ها را به این رژیم ارایه کرده‌اند، کمک‌هایی که اکثر آنها در کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین و ناامنی منطقه هزینه شده است.

 مردم فلسطین پس از اشغال سرزمین‌شان توسط صهیونیست‌ها از همان آغاز مبارزات خود را علیه اشغالگران صهیونیست شروع کردند، ولی به دلیل خیانت برخی سران خود و سران برخی کشورهای عربی و همچنین هماهنگ نبودن مبارزان فلسطینی، نتوانستند به حقوق از دست رفته خود دست یابند، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری «امام خمینی» (ره) و اعلام خط مشی انقلاب اسلامی توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دفاع از قدس و فلسطینیان و تمامی مستضعفان جهان، خون جدیدی در رگ‌های فلسطینیان نیز تزریق شد و از همان زمان روند مقابله با رژیم صهیونیستی نیز تغییر کرد به حدی که امروز از سنگ به موشک تبدیل شده است.

فلسطینیان تا سال‌ها پیش، از کمترین امکانات و تجهیزات برای دفاع از خود در برابر رژیم تا به دندان مسلح صهیونیستی برخوردار بودند، ولی امروز جوانان مبارز فلسطینی به رقم محاصره کامل و مشکلات عدیده، توانسته‌اند با توکل بر خدا و دستیابی به سلاح‌های موثر، نه تنها در مقابل ارتش مجهز صهیونیستی مقاومت کنند، بلکه با پرتاب هزاران موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی، اشغالگران را با چالش عمیقی مواجه نمایند.

یکی از امکانات خوبی که مقاومت فلسطین در سال‌های اخیر به آن دست یافته، قدرت موشکی است که موجب تغییر موازنه قدرت در سرزمین‌های اشغالی شده است؛ موشک‌هایی که به قول معاون دبیرکل «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» ۹۰ درصد آن در غزه ساخته می‌شود و داخلی است.

دوشنبه هفته گذشته یعنی ۹ روز پیش بود که ارتش رژیم صهیونیستی از هوا، زمین و دریا تهاجم خود را به نوار غزه شروع کرد، ولی فکر نمی‌کرد که با پاسخ کوبنده موشکی جبهه مقاومت فلسطین مواجه شود.

شاحه نظامی دو «جنبش حماس» و «جهاد اسلامی» در ۹ روز گذشته با استفاده از صدها موشک و راکت آن هم از نوع پیشرفته و تغییر تاکتیک جنگی خود، اقدام به پاسخگویی به حملات صهیونیست‌ها کرده‌اند و بنا بر اعلام منابع اشغالگران تاکنون بیش از ۴ هزار راکت و موشک، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده‌اند.  

در چند سال اخیر مقاومت فلسطین به کمک دوستان خود دست به تولید انواع راکت و موشک به منظور قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی زده، اما فرق نبرد این روزهای غزه در استفاده مقاومت فلسطین از موشک‌های نقطه زن و هدایت شونده می‌باشد که این مساله طی یک دهه تلاش جوانان فلسطینی در غزه به نتیجه رسیده است.

تاکنون تصور می‌شد که مقاومت اسلامی فلسطین تنها از راکت‌ها و موشک‌های معمولی استفاده می‌کند، ولی جنگ اخیر غزه و استفاده مقاومت از موشک‌های جدید و هدایت شونده و هدف قرار دادن برخی از مواضع حساس صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی معادلات آنها را به هم ریخت و دشمن صهیونیست را غافلگیر کرد.

بنابر اعلام منابع صهیونیستی، ارتش این رژیم و سامانه پدافندی پنج لایه آن که به «گنبد آهنین» مشهور است، تاکنون توانسته به طور میانگین از هفت موشک شلیک شده فقط یک فروند را رهگیری و منهدم کند و مابقی موشک‌ها به مواضع مورد نظر اصابت کرده است که اگر این آمار را در تعداد ۴۰۰۰ موشک شلیک شده مقاومت به سمت سرزمین‌های اشغالی محاسبه کنیم، شکستی فاجعه بار برای صهیونیست‌ها بوده است.

نکته بعدی کیفیت ساخت و دقت کلی راکت‌ها و موشک‌های مقاومت اسلامی می‌باشد که نسبت به گذشته بهتر شده و موشک‌های فلسطینی چندین مرکز نفت، گاز و انرژی و حساس رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده و منهدم کرده که این موضوع خود گویایی افزایش توان مقاومت فلسطین در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی است، رژیمی که با هزینه چندین میلیارد دلاری در سال‌های اخیر انواع سامانه‌های پدافند هوایی را در سرزمین‌های اشغالی مستقر کرده است.

پاسخ قاطع موشکی مقاومت در جنگ اخیر غزه به گونه‌ای بوده که "تئودور پستول" استاد علوم، فناوری و سیاست امنیت ملی در انستیتوی فناوری «ماساچوست» و متخصص دفاع موشکی، به ناکارآمدی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی اذعان کرده است.

این کارشناس موشکی تاکید کرد که، «هیچ مدرکی وجود ندارد که گنبد آهنین در مواجهه با موشک‌های شلیک شده واقعاً کار کند؛ طبق تخمین من، گنبد آهنین فقط  ۵ درصد راکت‌ها و موشک‌های شلیک شده به اسراییل (مناطق اشغالی) را رهگیری می‌کند».

منابع صهیونیستی نیز شمار موشک‌ها و راکت‌های آماده شلیک دو جنبش جهاد اسلامی و حماس را بیش از ۱۴ هزار فروند اعلام کرده‌اند، ولی این دو جنبش هیچگونه نظری در این رابطه نداده‌اند و در عین حال اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه تجاوزهای ارتش رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه و مسجدالاقصی، دشمن با غافلگیری غیرمنتظره روبه رو خواهد شد.  

در ادامه به معرفی شاخه نظامی دو جنبش جهاد اسلامی و حماس به همراه قسمتی از مشخصات موشک‌ها و راکت‌های در اختیار آنها اشاره می‌شود.

- آشنایی با «گردان‌های شهید عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس و توان موشکی آن

گردان‌های شهید عزالدین قسام که شاخه نظامی «جنبش مقاومت اسلامی فلسطین» (حماس) را نمایندگی می‌کند، می‌توان قوی‌ترین و تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی در بیست سال گذشته دانست.

نام این گردان‌ها برگرفته از نام شهید «شیخ عزالدین قسام» یکی از رهبران مبارزان فلسطینی در سال‌های دهه ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ میلادی است که با اشغالگران انگلیسی و مهاجران صهیونیست به مبارزه ‌پرداخت. عزالدین قسام طی سال‌های طولانی با نیروهای انگلیسی و صهیونیست‌های غاصب به مبارزه پرداخت و در سال ۱۹۳۵ میلادی در «حیفا» به شهادت رسید. وی هدف خود از قیام غاصبان را جلوگیری از تحقق اهداف شوم قوم یهود در تشکیل کشوری یهودی در فلسطین و هم‌چنین تشکیل یک کشور عربی اسلامی در فلسطین قرار داده بود. شعار نهضت شیخ عزالدین قسام «سرانجام جهاد، پیروزی یا شهادت است» ثبت شده است. عزالدین قسام به دلیل تفکرات و نوع مبارزه مسلحانه‌اش حتی پس از شهادتش به عنوان یک الگو در میان فلسطینیان مطرح می‌باشد.

مبارزان اولیه گردان‌های عزالدین قسام یک گروه نظامی بودند که در سال ۱۹۸۴ یعنی چند سال پیش از اعلام تشکیل جنبش حماس با عنوان «مجاهدین فلسطینی» تشکیل شد. این جنبش پس از تشکیل حماس به طور رسمی زیرمجموعه این جنبش قرار گرفت. شاخه نظامی حماس ابتدا با اسارت دو سرباز صهیونیست در سال ۱۹۸۹ به ‌طور علنی اعلام موجودیت نمود، اما در سال ۱۹۹۲ گردان‌های نظامی شهید عزالدین قسام زیر نظر شهید «یحیی عیاش» رسماً اعلام موجودیت کردند. حماس تنها راه را مقاومت و راه حل دو دولت را خیانت به آرمان فلسطین می‌داند. اصول حماس مبارزه مسلحانه، آزادی کل فلسطین و تشکیل دولت اسلامی است.

در سایت گردان‌های (کتائب) عزالدین قسام، هدف کلی این گروه این گونه تعریف شده است: «هدف گردان‌های قسام، آزادی تمام فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست که از سال ۱۹۴۸ به زور اشغال شده و نیز احقاق حقوق ملت فلسطین می‌باشد. گردان‌های قسام به عنوان جزئی از جنبش قانونی آزادی ملی با تمام توان برای بسیج و رهبری ملت فلسطین و جمع آوری منابع، نیروها و تمام امکانات، تحریک و بیدارسازی امت عربی و اسلامی در مسیر جهاد در راه خدا و برای آزادی فلسطین تلاش می‌کند».

گردان‌های عزالدین قسام در رویکردهای خود علناً بر اسلام‌گرایی و جهاد تأکید داشته و همواره سعی کرده تا مؤلفه‌های اسلامی و مذهبی را در عملیات‌، همایش‌ها و موضع گیری‌هایش زنده نگه دارد.

«صلاح شحاده، یحیی عیاش، یحیی سنوار، عماد عقل، محمود مبحوح» شهدایی هستند که از آنان به عنوان مؤسسان گردان‌های قسام یاد می‌شود. رهبر کنونی کتائب عزالدین قسام بر عهده «محمد ضیف» است که پس از ترور «الجعبری» و شهادت وی در آغاز جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۲ به این سمت انتخاب شد.

کتائب عزالدین قسام طی سال‌های طولانی مبارزه اقدامات بزرگی داشته است. از پیروزی سال ۲۰۰۵ در نوار غزه و خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه، مقاومت و شکست ارتش این رژیم در نبردهای ۲۲، ۵۱ و ۸ روزه، ابداع و آغاز عملیات‌ انفجاری و شهادت‌طلبانه در مقابل رژیم صهیونیستی، پیشرفت‌های نظامی، موشکی و…، در اسارت داشتن چندین سرباز صهیونیست، انجام تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و … از جمله اقدامات این گردان‌ها است.

- توان موشکی و راکت‌های در اختیار حماس – گردان‌های عزالدین قسام

راکت ۱۰۷ میلیمتری (مینی کاتیوشا)، برد مفید ۸ کیلومتر

راکت ۱۲۲ میلیمتری (کاتیوشا)، برد مفید ۴۰  کیلومتر

راکت فجر ۳، برد مفید ۴۳ کیلومتر

راکت فجر ۵، برد مفید ۷۵ کیلومتر

راکت قدس ۱۲، برد مفید ۱۲ کیلومتر

راکت قدس ۲۰، برد مفید ۲۰ کیلومتر

راکت اس ۴۰، برد مفید ۴۰ کیلومتر

راکت اس ۵۵، برد مفید ۵۵ کیلومتر

راکت ام ۷۵، برد مفید ۷۵ کیلومتر

راکت جی ۸۰، برد مفید ۸۰ کیلومتر

راکت جی ۹۰، برد مفید ۹۰ کیلومتر

موشک آر ۹۰، یا همان موشک القسام برد مفید ۱۶۰ کیلومتر

موشک آ ۱۲۰، برد مفید ۱۲۰ کیلومتر

موشک اس اچ ۸۵، یا همان قسام اس اچ برد مفید ۸۵ کیلومتر

موشک ام ۳۰۲، برد مفید ۱۸۰ کیلومتر

و موشک عیاش ۲۵۰، برد مفید ۲۵۰ کیلومتر

- آشنایی با سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و توانایی موشکی آن

جهاد اسلامی را می‌توان از قدیمی‌ترین جنبش‌های مقاومتی فلسطین دانست. «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است. این شاخه برخلاف گردان‌های عزالدین قسام که پیش از جنبش حماس هم وجود داشتند، کاملاً برآمده از جنبش جهاد اسلامی است. جهاد اسلامی در سال ۱۹۷۹ از سوی شهید «فتحی شقاقی» متشکل از جوانان فلسطینی دانشجو در دانشگاه‌های مصر پس از بازگشت به غزه و با الگوگیری از انقلاب اسلامی و مشی امام خمینی (ره) پایه‌گذاری شد. این جنبش در دهه ۸۰ میلادی به مرور به یک گروه مبارز مسلحانه تبدیل شد. نخستین و مشهورترین تشکیلات نظامی این جنبش سرایا القدس است. پس از ترور فتحی شقاقی و شهادت وی در کشور مالت از سوی «موساد» در سال ۱۹۹۵ «رمضان عبدالله شلح» رهبری این جنبش را بر عهده گرفت.

اصول این جنبش و سرایا القدس شامل «عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، مخالفت با راه‌ حل دو دولت و عدم ورود به سیاست» است.

جهاد اسلامی کاملاً یک جنبش مقاومتی و متکی بر قدرت نظامی است. به نوعی می‌توان گفت سرایا القدس اصلی‌ترین جریان و بازوی این جنبش است، زیرا جهاد اسلامی تاکنون در هیچ انتخابات، مذاکرات سازش یا صلح فلسطینی شرکت نکرده است. از جنگ ۲۲ روزه به این سو جنبش جهاد اسلامی وزن و جایگاه بسیار بیشتری پیدا کرده است. در جنگ ۲۲ روزه جهاد اسلامی با انجام عملیات‌ مختلف و همچنین شلیک موشک «فجر ۵ » به سوی تل‌آویو توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

گردان‌های قدس وابسته به جهاد اسلامی پس از جنگ ۲۲ روزه در سال ۲۰۰۹ که در کنار حماس حضور فعالی در شلیک موشک‌ها به مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی داشتند، تاکنون نیز نقش پررنگی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته‌اند. تا قبل از جنگ ۸ روزه در سال ۲۰۱۲ ما شاهد این بودیم که گردان‌های قدس به یکی از فعال‌ترین گروه‌های جهادی در منطقه غزه تبدیل شده بودند و از عدم همراهی حماس در شلیک موشک‌ها و همچنین تلاش برای آتش‌بس انتقاد می‌کردند که این امر باعث شد تا رژیم اشغالگر قدس در طی چند سال اخیر دست به ترور رهبران و موشک‌باران مناطق وابسته به جهاد اسلامی در غزه بزند.

- موشک‌ها و راکت‌های در اختیار سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی

راکت بدر۱

راکت ۱۰۷ میلیمتری (مینی کاتیوشا)، برد مفید ۸ کیلومتر

راکت ۱۲۲ میلیمتری (کاتیوشا)، برد مفید ۴۰ کیلومتر

راکت فجر ۳، برد مفید ۴۳ کیلومتر

راکت فجر ۵، برد مفید ۷۵ کیلومتر

راکت گراد ۲۰، برد مفید ۲۰ کیلومتر

راکت گراد ۴۰، برد مفید ۴۰ کیلومتر

موشک کوتاه برد بورق ۷۰، برد مفید ۷۰ کیلومتر

موشک کوتاه برد بورق ۱۰۰، برد مفید ۱۰۰ کیلومتر

موشک کوتاه برد بورق ۱۲۰، برد مفید ۱۲۰ کیلومتر

موشک بدر۳ (موشک قوی و نقطه زن سرایا القدس که اطلاعات دقیقی از آن هنوز منتشر نشده است)

موشک کوتاه برد «قاسم» با ۴۰۰ کیلو «تی ان تی» (بسیار مخرب و قوی که تازه رونمایی شده است)

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها