کد خبر: 621484
تاریخ انتشار :

موضع جدید رئیس آژانس برای حل مسائل پادمانی ایران

ایرنا/ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با پیشرفته و جدی خواندن برنامه اتمی ایران، از نامه اخیر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و جدیت جمهوری اسلامی برای حل مسائل پادمانی استقبال کرد.

موضع جدید رئیس آژانس  برای حل مسائل پادمانی ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 رافائل گروسی در نشست خبری با رسانه‌ها در وین عنوان کرد که وظیفه او در کسوت مدیرکل آژانس این است که از برنامه اتمی کشورها از جمله ایران به اعضای شورا گزارش کند تا آن‌ها درباره واکنش به محتوای آن تصمیم‌گیری کنند.

گروسی صدور هرگونه قطعنامه علیه ایران را خارج از محدوده اختیاراتش دانست. 
وی سپس تعاملات ایران و آژانس طی سه ماه گذشته را مرور کرد و مدعی شد که روند حل اختلافات میان دو طرف خلاف انتظارات او بوده است.

گروسی ادعا کرد:«من انتظار داشتم که در مسیر روشن کردن اختلاف‌ها حرکت کنیم اما این اتفاق نیفتاده است. البته می‌توانم تائید کنم که جلساتی برگزار شده است و دولت ایران تمایل خود را برای همکاری و تعامل و ارائه پاسخ تاکید کرده اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است.»

مدیرکل آژانس ابراز امیدواری کرد که این وضعیت تغییر کند اما ادعا کرد: در حال حاضر پیشرفت ملموسی در هیچ کدام از مسائل صورت نگرفته است.
گروسی ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده اما دو طرف شهریور ماه سال گذشته توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت و داوطلبانه توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

اسفند ماه سال گذشته که ایران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد، دو طرف با حسن نیت جمهوری اسلامی توافق کردند که دوربین‌های نظارتی در برخی از مراکز هسته‌ای، تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه داشته شود.

بر اساس این توافق مقرر شد که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.  موعد این تفاهم هفته پیش به پایان رسید و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، جمهوری اسلامی بار دیگر حسن نیت به خرج داد تا ضبط داده‌های دوربین ها به مدت یک ماه (سوم تیر) تمدید شود.
مدیر کل آژانس در پاسخ به سووالی درباره احتمال توافق جانبی آژانس و ایران برای حل و فصل اختلافات پادمانی پس از احیای برجام گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی در زمینه ارتباط برجام، ایران و آژانس جریان دارد اما این مسائل ارتباطی به هم ندارند.
او با این حال  عنصر اعتماد را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر قرار باشد در بیانیه‌ها و اظهارنظرها و تمایلات اعتماد جاری باشد باید اعتماد وجود داشته باشد. از نظر من اعتماد از طریق اطلاعات، راستی آزمایی و بازرسی و شفافیت به دست می‌آید.

آژانس سرگرم بازرسی و راستی آزمایی تعهدات ایران است

وی با بیان اینکه آژانس سرگرم بازرسی و راستی آزمایی تعهدات ایران در چارچوب ان‌پی‌تی و سی‌اس‌اِی(توافقنامه جامع پادمانی) است عنوان کرد: ما تلاش کردیم تا این تفاوت (فعالیت آژانس با برجام) را روشن کنیم. 
گروسی در پاسخ به این سوال که آیا او تلاش می‌کند تا خود را در مذاکرات برجام دخالت (جا) دهد چون به گفته خبرنگار ظاهر امر اینطور نشان می‌دهد، گفت: آژانس در مرکز مسائل پادمانی است. بر اساس دستورالعملی که از سوی آن توافق خاص (برجام) به آژانس داده شده، ما در این روند دخیل هستیم. این ارتباطی به تلاش‌ها من ندارد یا تمایل من برای اینکه در صحنه باشم.

گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیپلمات‌ها پیش از نشست شورای حکام گفته‌اند که بر پایه گزارش شما علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد، گفت: وظیفه من این است که به اعضا گزارش و دقیقا اعلام کنم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. نه اینکه تفسیر و یا گمانه زنی کنم. ما اطلاعات را در برابر اعضای شورای حکام قرار می‌دهیم و سپس آن‌ها برای گفت‌وگو، صدور قطعنامه یا به‌گونه‌ای که مصلحت می‌دانند اقدام می‌کنند.

از نامه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران استقبال می کنم

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره نامه اخیر دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای حل و فصل مسائل پادمانی، نفس این نامه را حائز اهمیت دانست و گفت: یک نامه‌ای از سوی معاون رئیس جمهوری ایران ارسال شده که بیش از این نمی‌تواند رسمی و مهم باشد. ایران نمی‌گوید مایل به تعامل و گفت‌وگو نیست و این مهم است که دکتر صالحی این مساله را مورد تاکید قرار داده است. من هم از این مساله استقبال می‌کنم اما در عین حال گفت‌وگوها باید به نتیجه منجر شود و حرف من این است که تعامل، پیش‌زمینه یک رویداد است که باید مشخص باشد. من امیدوارم که این ابراز حسن نیت‌ها  به عمل تبدیل شود.

مذاکرات برجامی وین وارد مراحل حساس شده است؛ آژانس حمایت می کند

گروسی درباره مذاکرات وین پیرامون احیای برجام هم اظهار داشت که طرف‌ها وارد مرحله حساسی شده‌اند و آژانس هم همانند ادوار گذشته از گفت‌وگوها در این زمینه حمایت می‌کند.

یکی از خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد که با وجود عدم تمایل شورای حکام برای صدور قطعنامه ضد ایرانی، آیا از نظر او اعضا به اندازه کافی روی ایران فشار  می‌آورد که به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد؟ گروسی گفت: به نظر من آنچه (در ایران) رخ می‌دهد جدی است. من این را (در گزارش‌های آژانس) اعلام کردم و این ارتباطی به انتقاد از تصمیم اعضا ندارد. ما با کشوری روبرو هستیم که از یک برنامه اتمی پیشرفته و بلندپروازانه برخوردار است که در سطح بسیار بالا و نزدیک به سلاح اتمی اورانیوم غنی سازی می‌کند. 
وی ادعا کرد که گزارش او منطبق با واقعیت است و اعضای شورای حکام باید از این واقعیت مطلع باشند. این وضعیت، بنا به ادعای گروسی، فراتر از حد نگرانی اوست.

گروسی در ادامه گفت: شورای حکام سال گذشته نگرانی من را بازتاب داد این بار تصمیم‌گیری بر عهده آنهاست [...] اما آنها با مدیرکلی روبرو هستند که نگران است.  
«من به آن ها (ایران) گفته ام که نگرانم. آن‌ها قادر به انجام اقداماتی هستند اما باید توضیح دهند و به روند توافقنامه پادمانی پایبند باشند. در غیر اینصورت اعتماد ایجاد نمی‌شود. این مساله ای است که تمام‌ طرف‌های نگران باید به آن توجه داشته باشند».

آژانس به مذاکرات فنی در وین مشورت می دهد

یکی از پرسش‌های مطرح شده از گروسی در ارتباط با تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران بود که ایران در راستای تدابیر جبرانی برجام تحت نظارت آژانس آغاز کرده و وعده داده که در صورت احیای توافق هسته‌ای متوقف خواهد شد. گروسی در این زمینه به اهمیت راستی آزمایی بازگشت پذیر بودن گام‌های ایران اشاره کرد و گفت که آژانس در این زمینه به مذاکرات فنی در وین پیرامون احیای برجام مشورت می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها