کد خبر: 624132
تاریخ انتشار :

بیانیه سفارت سوریه در تهران علیه سیاست های ترکی‌ه

ایسنا/ سفارت سوریه در تهران در بیانیه ای اعلام کرد:ترکیه با اشغال مستقیم بخش گسترده‌ای از سرزمین سوریه که مساحت آن بالغ بر ۴ برابر مساحت جولان اشغالی می باشد، "سیاست ترکی سازی" را با هدف تغییر ساختار فرهنگی، تمدنی، جمعیتی و همچنین از بین بردن تعلق و هویت ملی ساکنان عرب سوری آن بخش با اجبار ، زور ، ستم و کشتار آغاز نموده است.

بیانیه سفارت سوریه در تهران علیه سیاست های ترکی‌ه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سفارت جمهوری عربی سوریه در تهران در این بیانیه مطبوعاتی که  در مورد  سیاست ترکی سازی در مناطق اشغالی شمال سوریه  عنوان گرفته آمده است:

جمهوری عربی سوریه سالها از اشغالگری ترکیه و دخالت این کشور در امور داخلی خود با راه ها و روش های مختلف رنج می برد. ترکیه از گروهک های موجود در لیست های تروریسم بین المللی مانند (داعش، النصره، هیئت تحریر الشام و دیگر گروه های تروریستی)پشتیبانی نموده و به آنها آموزش نظامی و تسلیحات داده و همچنین فرودگاه ها، بنادر و اراضی خود را به عنوان مناطق پذیرش و عبور تروریستها قرار داده است.

ترکیه با اشغال مستقیم بخش گسترده ای از سرزمین سوریه که مساحت آن بالغ بر /۴/ برابر مساحت جولان اشغالی می باشد، "سیاست ترکی سازی" را با هدف تغییر ساختار فرهنگی، تمدنی، جمعیتی و همچنین از بین بردن تعلق و هویت ملی ساکنان عرب سوری آن بخش با اجبار ، زور ، ستم و کشتار آغاز نموده است.

در اینجا به چند نمونه از اقدامات مقامات اشغالگر ترکیه در این زمینه اشاره می گردد:

- "سیاست ترکی سازی" زمانی شروع شد که ترکیه در تاریخ ۲۰۱۳/۱/۱۳ فیصل یلماظ را به عنوان "متولی" امور سوری های موجود در ترکیه و مناطق مرزی سوریه انتصاب کرد.

- ترکیه در سال ۲۰۱۵ دیوار مانعی را با طول /۷۱۱/ کیلومتر، متشکل از بلوک های یکپارچه که هر یک به وزن ۷ تن و ۴ متر ارتفاع و ۳ متر عرض استبا هدف منزوی کردن، جداسازی وتقسیم شهرها و روستاهای سوریه که تعداد آنها بیش از ۵۰۰ منطقه است، به ویژه شهرهای جرابلس، عفرین و الباب بنا نمود که ترکیه با این کار خود قریب به /۶/ هزار کیلومتر مربع از اراضی سوریه را اشغال کرد.

-ترکیه پس از ورود نیروهای اشغالگر خود به سرزمین های سوریه در سال ۲۰۱۶ ، دست به آواره کردن صدها هزار نفر از شهروندان سوری و مصادره خانه و املاک آنها زدو خیابان ها، میدان ها، ​​مدارس، بناهای تاریخی و اماکن عمومی را به نام اسامی افسران خود که در نبردها کشته شدند نامگذاری کرد. مانند نامگذاری میدان عمومی در شهر عفرین به "میدان اردوغان" و نامگذاری پارک ملت در اعزازبه "امت عثمانی"، و اسم هایی چون "صلاح الدین ایوبی" و "شاخه زیتون"در جاهای دیگر.همچنین مردم این مناطق را وادار به تعامل با لیره ترکیه به جای لیره سوریه کرد و پرچم ترکیه را بر روی میدان ها و ساختمان های دولتی سوریه بر افراشتند. افزون بر این، زبان ترکی را به عنوان درس اصلی در شیوه های تدریس تحمیل نموده و معلمان ترک زبان یا طرفدار ترکیه را استخدام کردند و بورس های تحصیلی به فرزندان آنها در دانشگاه های ترکیه دادند.

- در تاریخ۲۰۱۷/۱۰/۱۲ اشغالگر ترک اقدام به افتتاح شعبه ای از اداره پست ترکیه (PTT) در شهر جرابلس کرد و اعلام نمود که متعاقباً شعب دیگری با استفاده از ساختمان های پست سوریه افتتاح خواهد کرد.

- در۲۰۱۸/۹/۱۹ استاندار کیلیس و نمایندگانی از وزارت ورزش ترکیه، ورزشگاهی در شهر اشغالی "الراعی" سوریه افتتاح نمودند و بر سر در آن پرچم ترکیه را برافراشتند.

- در ۲۰۱۸/۱۰/۷ یک مرکز نگهداری ایتام در شهرک "مریمین" وابسته به عفرین افتتاح نموده و اسم آن را به نام مادر اردوگان "تنزیله" نامگذاری کردند.

- در سال ۲۰۱۸ وزارت آموزش ترکیه کارنامه های سالانه دانش آموزان مدارس مناطق اشغالی را با مهر پرچم ترکیه و بدون هیچگونه اشاره به اسم جمهوری عربی سوریه توزیع کرد و دانش آموزان را مجبور به حمل پرچم ترکیه و عکس های اردوگان و شعار برای او و ترکیه نمود. امری که خشم و ناراحتی اهالی آن مناطق را برانگیخت.

- اشغالگر ترک در شهر "رأس العین"با حضوراستاندار ترک شهر ماردین، مدرسه ای با نام "آنکارا" افتتاح نمود که این مدرسه هشتمین مدرسه در مناطق تحت اشغال نیروهای ترکیه یا تحت سیطره گروه های تروریستی وابسته به آنها است. همچنین، نیروهای پلیس ترکیه کمپینی برای بسیج کردن جوانان سوری در صفوف خود در دو منطقه رأس العین و تل أبیض در حومه شهرهای الحسکه و الرقه به راه انداخت.

- در ۲۰۱۸/۱/۲۸ اشغالگر ترک سه متولی را به عنوان استانداران و مسئولین امنیتی در سه شهر اشغالی اعزاز، جرابلس و مارع تعیین نمود.

- در۲۰۱۸/۴/۱۵ پرچم ترکیه بر فراز ساختمان دادگستری در شهر عفرین برافراشته شد.

- در ۲۰۱۸/۷/۷ یک منزل در ناحیه "راجو" شمال غرب شهر عفرین با ادعای اینکه در گذشته از سوی کمال اتاتورک مورد استفاده قرار گرفته به موزه تحویل داده شد.

- در ۲۰۱۸/۸/۴ دانشگاه حران ترکیه اعلام کرد که یک شعبه از این دانشگاه در شهر اشغالی الباب سوریه افتتاح شد.

- در ۲۰۱۸/۷/۲۰ اشغالگر ترک پلاک های ماشین و کارت های هویتی مرتبط با کد خاص را از طریق اداره ثبت احوال ترکیه برای شهروندان سوریه ساکن در مناطق اشغالی صادر کرد.

- در ۲۰۱۸/۱۰/۲۸ اشغالگر ترک فعالیت با کارت های ملی صادره از سوی حکومت سوریه را در معاملات و مراجعات اداری ممنوع کرد.

- در ۲۰۱۸/۸/۲۳ یک قاضی ترک علیه یک شهروند سوری ساکن در مناطق اشغالی به دلیل انتقاد از اردوگان به پرداخت جریمه و شش ماه زندان محکوم کرد.

- در ۲۰۱۹/۳/۷ رانندگان کامیون سوری ساکن در مناطق اشغال شده تظاهراتی علیه احتکار کامیون های ترکیه برای باربری و حمل و نقل انجام دادند، چراکه آنها را از کار و کسب روزی محروم کرده اند.

- در ۲۰۱۹/۴/۲۵نیروهای اشغالگر ترک به مناسبت "عید حکمرانی ترکیه" در شهر اشغالی اعزاز سوریه جشن برپا کردند.

- در ۲۰۱۹/۷/۲۷ وزارت امور دینی ترکیه شروع به انتشار افکار دینی افراطی "افکار جدید عثمانی و اخوان المسلمین" در شهر عفرین نمود و مکان ها و کارگاه های کوچک و متوسط را به مساجد یا پایگاه های دینی مخصوص این هدف تبدیل کرد.

- در ۲۰۱۹/۸/۲۹اشغالگر ترک شهرهای سوری (الباب–الراعی–جرابلس) سوریه به ایالت غازیعینتاب ترکیه و شهرهای (صوران–اعزاز–اخترین) به ایالت کیلیس و شهرهای (عفرین–جندیرس–راجو) به ایالت هاتای متصل کرد، به طوری که فرماندار ترکی اختیار تمامی زمینه های خدماتی، اقتصادی و نظامی را در شهرهای تابع ایالت خود در دست دارد، و کارمندانی را مشخص و حقوق آنها را از طریق پست ترکیه با لیره ترکیه پرداخت نمود.

- در ۲۰۲۰/۱/۱۲ در سالگرد وفات استاندار ترکیه احمد تورگای امام گیلار به دلیل سکته قلبی دبیرستانی در شهر جرابلس سوریه به نام او و برای بزرگداشت او افتتاح کردند.

- درژانویه ۲۰۲۱، ۱۰۵ نفر حافظ قرآن در شهر اعزاز در مسجد عمر بن عبد العزیر و تحت نظر سازمان اوقاف ترکیه در حضور مفتی ایالت کیلیس و مفتی ایالت غازیعینتاب و رئیس بخش آموزش دینی اوقاف فارغ التحصیل شدند.

-در ۲۰۲۱/۲/۷یک دستور العمل ترکی مبنی بر ساخت دانشکده وابسته به دانشگاه ترکیه در سرزمین های اشغالی سوریه صادر شد.

"سیاست و اقدامات ترکی سازی" به وضوح قوانین بین المللی، قطعنامه های سازمان ملل و عرف بین المللی را زیر پا گذاشته و کذب ادعاهای ترکیه برای پشتیبانی و حمایت سوری ها را برملا نموده است. و در حقیقت دریچه ای برای پروژه "حکومت عثمانی جدید" از طریق اشغال مستقیم، به کارگیری مزدوران و گروهک های افراطی و تکفیری که در لوایح بین المللی به تروریست بودن آنها اذعان شده برای تحقق این هدف به وجود آورده است.

و همچنان این اشغالگر ترک در "سیاست های ترکی سازی" خود از تمام ابزار و امکانات برای ضربه زدن به هویت ملی سوریه (سرزمین و ملت) استفاده می کند و هویت ترکی را با اجبار و زور به شهروندان سوری غالب کرده و با استفاده از تمامی روش های تروریستی از بازداشت و شکنجه تا قتل همه منشورات، قوانین و عرف بین المللی را زیر پا می گذارد.

شهروندان سوری در سرزمین های اشغالی و خارج از آن برای پیوستن به سوریه اصرار می ورزند و به هویت ملی سوری خود چنگ می زنند و در همکاری با حکومت سرزمین خود را پس خواهند گرفت و کشور خود را از هرگونه اشغال و ترکی سازی با استفاده از تمام ابزارهای قانونی آزاد خواهند کرد.

در پایان خاطر نشان می کنیم که مجلس حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد در نشست چهل و پنجم خود در سپتامبر – اکتبر ۲۰۲۰ برگزار شد "ترکیه و گروهک های تروریستی وابسته به آن را به دلیل ارتکاب مکرر جرائم جنگی در سوریه متهم کرد".

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها