کد خبر: 624273
تاریخ انتشار :

نگرانی آسیای میانه از تحرکات طالبان در شمال افغانستان

کشورهای آسیای میانه افزایش تحرکات نظامی طالبان در شمال افغانستان را برای امنیت منطقه نگران‌کننده خوانده و از طالبان خواسته‌اند به میز مذاکرات صلح بازگردند.

نگرانی آسیای میانه از تحرکات طالبان در شمال افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه نیوز، سران پارلمان‌های کشورهای آسیای میانه این نگرانی را در نشست مجمع بین پارلمانی امنیت دسته‌جمعی که روز پنجشنبه در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود، مطرح کرده‌اند.

در این نشست بین پارلمانی، روسای مجلس نمایندگان کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، روسیه، صربستان و بلاروس شرکت کرده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان نیز به نمایندگی از کشورش در این نشست شرکت کرده است.

دفتر مطبوعاتی رییس مجلس نمایندگان افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای گفته در این نشست در مورد امنیت منطقه، وضعیت افغانستان، مشکلات امنیتی، هماهنگی بیشتر با هدف مبارزه در برابر دهشت‌افکنی، افراط‌گرایی دینی و جلوگیری از خشونت‌های اخیر طالبان گفتگو شده است.

پیش از این آمریکا نیز از طالبان خواسته بود از "خشونت‌های مداوم" دست بردارند و به میز گفتگوهای صلح برگردند.

راس ویلسون، کاردار سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل روز چهارشنبه با نشر توییتی بار دیگر تأکید کرد که جهان دولتی را نخواهد پذیرفت که "با تحمیل و زور" در افغانستان شکل بگیرد.

در اعلامیه دفتر رئیس مجلس نمایندگان افغانستان آمده که رحمانی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی خواسته در کنار همکاری در راستای امنیت و نجات مردم از جنگ، در بخش کمک‌های بشری، اهدای واکسن کرونا و وسایل طبی نیز به افغانستان کمک کنند.

جامعه جهانی در حالی طالبان را به بازگشت بر سر میز گفتگوهای صلح ترغیب می‌کنند که خشونت‌ها در افغانستان به گونه بی‌سابقه‌ای شدت گرفته است.

در همین حال، دو طرف گفتگوهای صلح همدیگر را به بهانه‎جویی و بی‎علاقگی به ادامه گفتگوهای صلح متهم می‌کنند.

در شمال افغانستان هیچ نشانه‌ای از کاهش خشونت‌ها به چشم نمی‌رسد. یک هفته پیش طالبان اعلام کردند که شیرخان بندر را تصرف را تصرف کرده‌اند. شیرخان بندر، مهم‌ترین گذرگاه مرزی میان افغانستان و تاجیکستان است. سه روز پیش نیز مرزبانان تاجیکستان در مرز با افغانستان به یک "رژیم خاص" منتقل شدند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها