کد خبر: 624324
تاریخ انتشار :

نگاه پاکستان به روابط تهران-ریاض

ایرنا/جمعی از اندیشمندان و اساتید دانشگاهی در پاکستان طی وبیناری عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان سعودی را دارای تاثیرات مثبت بر منطقه و جهان اسلام دانسته و تاکید کردند: صلح، نیاز امروز خاورمیانه است و این مهم با بهبود مناسبات تهران-ریاض محقق خواهد شد.

نگاه پاکستان به روابط تهران-ریاض
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در این همایش مجازی که به اهتمام موسسه مطالعات منطقه‌ای (IRS) در اسلام‌آباد با عنوان «روابط ایران و عربستان؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» برگزار شد،شرکت کنندگان نقطه نظرات خود را درباره آخرین تحولات امنیتی منطقه، گام‌های ایران و عربستان برای تنش زدایی، خاورمیانه و فرصت‌های پیش روی منطقه از جمله پاکستان با بهبود مناسبات میان دو کشور مطرح جهان اسلام بیان کردند.

سخنرانان، اقتصاد و امنیت را مهم‌ترین عوامل و انگیزه برای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان توصیف کرده و افزودند: علائم اخیر در منطقه مرتبط با تنش زدایی بین تهران و ریاض دلگرم کننده است.

آنان گفتند: تلاش‌های طرفین برای عادی‌سازی روابط همزمان با مذاکرات برجامی در وین و گام طرف‌های غربی از جمله اروپایی‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌شود.

«قندیل عباس» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم در اسلام‌آباد در این وبینار گفت: دوری ایران و عربستان از تنش‌ها برای پایداری صلح در خاورمیانه اجتناب ناپذیر است، این ابتکار عمل در منطقه‌ای که از قبل دچار هرج و مرج و اختلافات شده، ضروری قلمداد می‌شود.

وی تاکید کرد: به طور قطع رفع کدورت‌ها میان تهران و ریاض کمک فراوانی به کم رنگ شدن تنش‌ها در خاورمیانه می‌کند و تاثیرات مثبت آن شامل حال منطقه از جمله پاکستان و در مجموع جهان اسلام خواهد شد.

این استاد پاکستانی تاکید کرد: مسائل هسته‌ای هرگز یک موضوع نگران کننده و یا تهدید پیش روی عادی‌سازی روابط ایران و عربستان نبوده و نباید آن را به یک چالش تبدیل کرد.

Pk7yMCilHYSg

«طارق نیاز» افسر سابق ارتش پاکستان و کارشناس امور دفاعی گفت: تهران و ریاض اراده ترمیم روابط را دارند و همین اراده منجر به آغاز روند عادی‌سازی خواهد شد. به نظر می‌رسد برخی از چالش‌های داخلی و یا منطقه‌ای نیز باعث اراده سیاسی طرفین برای تنش زدایی شده است.

وی افزود: عادی‌سازی مناسبات با جمهوری اسلامی ایران به نفع سعودی‌های خواهد بود و طرفین باید از این فرصت برای پیشبرد معنی دار روند صلح استفاده کنند.

«عمران سردار» پژوهشگر موسسه مطالعات منطقه‌ای نیز گفت: روابط خوب میان تهران و ریاض برای خاورمیانه بسیار مهم و یک فرصت ارزشمند برای غلبه بر وخامت اوضاع منطقه خواهد بود.

وی اظهار داشت که انعطاف پذیری در مواضع و برخی سیاست‌ها توسط ایران و عربستان می‌تواند به عادی‌سازی نرم میان دو کشور و پیشبرد تلاش‌های صلح کمک کند، این پیشرفت برای همه کشورهای منطقه از جمله پاکستان خوشایند خواهد بود.

سخنرانان این برنامه بر لزوم اتخاذ رویکرد سازنده در منطقه و توسعه همکاری‌های هماهنگ میان بازیگران اصلی به ویژه ایران و عربستان برای غلبه بر چالش‌های مشترک و هموارسازی مسیر دستیابی به منافع مشترک شامل صلح، امنیت انرژی، مبارزه با تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای تاکید کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها